9 102 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Elektrikern som försvann
Vem påstår att du är låst till dom????? Det är du INTE vilken "behörig" som helst kan "ta över" jobbet.H Hallerudsbo skrev:Samma hos mig.
De svarade inte i telefon eller på mail.
Ganska irriterandet.
Samtidigt hade den el firman starta ärendet med Fortum om mätar flytt.
Då blev det låst till dom och ingen annan kan då ta över flytten.
blev rätt irriterad.
Men så kan man inte klaga heller då man är rätt beroende av dom med.
Bondefångad
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
Jag vände mig till en firma.
Men när dom kontakta Fortum och skulle höra mätar flytt.
Då var ärendet redan öppnat utav tidigare firma.
Fortum nekade då den nya firman att göra mätar flytt.
de låg på Fortum om att det är nästan ett år som gått utan att flytten hade vart gjord.
Och att dom skulle ta över.
Fortum sa nej.
Tillslut fick vi Fortum att kontakta den tidigare firman , då inte vi fick kontakt.
Då avsade sig den firman mätarflytten och den nya kunde ta över flytten.
Gick ca 3 månader i krångel.
men när väl den nya firman fått anmält så tog det 3 dagar så var allt ordnat.
han på Fortum erkände sen att det finns en del firmor som anmäler för att låsa jobbet.
Första firman var en stor el firma med 60-70 talet anställda.
Men gick i konkurs kort efter.
Men när dom kontakta Fortum och skulle höra mätar flytt.
Då var ärendet redan öppnat utav tidigare firma.
Fortum nekade då den nya firman att göra mätar flytt.
de låg på Fortum om att det är nästan ett år som gått utan att flytten hade vart gjord.
Och att dom skulle ta över.
Fortum sa nej.
Tillslut fick vi Fortum att kontakta den tidigare firman , då inte vi fick kontakt.
Då avsade sig den firman mätarflytten och den nya kunde ta över flytten.
Gick ca 3 månader i krångel.
men när väl den nya firman fått anmält så tog det 3 dagar så var allt ordnat.
han på Fortum erkände sen att det finns en del firmor som anmäler för att låsa jobbet.
Första firman var en stor el firma med 60-70 talet anställda.
Men gick i konkurs kort efter.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
Det hörs mycket konstigt, vad händer då om firman tex. läggs ner innan flytten är gjord? Jag tror att någon måste endera gett dig felaktig info. eller missuppfattat situationen.
Själv är jag registrerad installatör hos över 25 nätägare och har aldrig stött på "ditt" problem.
Själv är jag registrerad installatör hos över 25 nätägare och har aldrig stött på "ditt" problem.
Nu håller jag visserligen delvis med dig i sak (att en större del av elinstallationen borde helt rimligt få göras av privatpersoner (det görs ju i alla fall). Men liknelsen vid att köra bil är kanske inte helt 100% då du förhoppningsvis tog ett körkort om det inte är just det du menar att man bör kunna ta en grund cert som privatperson där du utför ett teoriprov samt "uppkoppling"K kalleninen skrev:Är i nästan exakt samma sits.
”Vi hjälper dig gärna men har lite ont om tid så du kanske kan göra det mesta själv?”
Har fått material för en hygglig summa samt ett par timmars arbete som ännu inte fakturerats trots otaliga påstötningar om att vi önskar få anläggningen inkopplad samt reglera vår skuld till elfirman men får aldrig något svar.
Det är hög tid att avskaffa elektriker-skråets osunda monopolställning genom att lägga över ansvaret för att anläggningar och installationer i privatbostäder är säkra på ägaren och i förlängningen försäkringsbolagen och på så sätt tillåta egenhändiga arbeten så länge det görs på ett säkert sätt.
Detta premisser fungerar utmärkt för exempelvis våtrum.
Är helt övertygad om att jag kommer få massor med mothugg av folk som argumenterar för att el är livsfarligt om man gör fel. detta stämmer iofs.
Men det är också fullkomligt livsfarligt att köra bil också, om man gör fel.
Fler dör både pga fall från byggställningar och drunkning i egen pool än av elolyckor trots att det sannolikt ”hemmapulas” mer än vad myndigheterna vill erkänna.
Förespråkar självklart inte en total avreglering men önskar rimlig frihet under lämpligt ansvar.
När man ska lära sig köra bil så gör man ju det genom att övningsköra ganska så många timmar med någon som har flera års erfarenhet samt utför just både riskutbildning samt teoriprov + uppkörning.
Men det vore faktiskt rätt nice om det gick att gå en kortare utbildning för att få behörighet för grundläggande koppling för privat bruk (du får inte ta betalt för jobbet men hjälpa dig själv grannar/vänner gratis). Man skulle då få rätt att göra sånt som nu känns ganska korkat att man inte får, tex dra vp rör och sätta upp dosor mm. Dra trådar samt koppla in dessa i uttag/strömbrytare mm. Skall man koppla detta till normcentral kanske det krävs att man har licens B för att kunna fördjupa sig på lastberäkningar samt har bättre koll på hur gamla proppskåp ser ut mot nyare normcentraler med din-skenor. Skall man få byta normcentral kan det kanske krävas nivå C där man måste kunna mer teori om PEN/TN-C system mm.
Skulle garanterat själv tycka att det var värt att genomföra följande om det var möjligt (och säg nu inte att det är det genom att tenta av 3år elektriker utbildning på komvux) om det skulle göra att fixa det själv inte var olagligt och godkänt av försäkringsbolag.
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
prata med Fortum själv då man blir lite irriterad men då ett ärende är startar så kan ingen ta över om inte det företaget frånsäger sig uppdraget.E elmont skrev:
Vart 3 månader med krångel extra.
Men gick bra tillslut.
Kontakta en ny elfirma som tar kontakt med fortum och startar upp ett nytt ärende och ser till att det gamla dödas.useless skrev:
Fortum och andra nätägare vill inte att kunderna själva kontaktar dem i nätärenden, utan det är elinstallatörer som sköter det.
De dök faktiskt upp några timmar i torsdags. Frågade varför de inte hört av sig eller svarat, och svaret var att han inte visste vad han skulle svara oss. Så då struntar man i att svara iställetHemmakatten skrev:
Men jag är glad varje minut de är där och kommer framåt så håller tummarna att vi kan hålla ett flow nu där de kan göra klart allt.
Klicka här för att svara