Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Jag såg att jag hade 3 st soptunnor vid uppfarten av vårt nyköpta hus, trodde att de tillhörde fastigheten men vid närmare titt så upptäckte jag att 1 av dom ska tillhöra grannen som ligger brevid. Jag frågade gamla ägaren som sa att det var sa även när han flyttade in för 10 år sedan. Han har inte tänkt på det. Men jag gör det för att det e infarten till mitt hus och jag vill inte ha massa extra sopkärl på min infart medans det är blommor och krukor på grannens infart (de i fråga).
Vill inte ha den där men vill inte vara otrevlig på något sätt och vill inte heller ha en dålig relation med grannen. Jag har barn som kommer säkert slänga soporna i deras soptunna för att de inte kan läsa eller fatta att den tillhör nån annan när den står på vår tomt.
Rättigheter & skyldigheter?
Vill inte ha den där men vill inte vara otrevlig på något sätt och vill inte heller ha en dålig relation med grannen. Jag har barn som kommer säkert slänga soporna i deras soptunna för att de inte kan läsa eller fatta att den tillhör nån annan när den står på vår tomt.
Rättigheter & skyldigheter?
Vad säger sophämteriet/kommunen om var tunnorna ska stå? Ibland är det så petigt att man vet inte om det är skämt eller allvar.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Det kan finnas gamla överenskommelser av typen ”bra om allt är samlat på ett ställe”. Det kan också vara att sophämtningen vill ha det så, men det förefaller inte troligt. Så förmodligen är det på detta sätt för att grannen tycker att det är bekvämt att inte ha hanteringen på egen tomt. Det normala är att soptunna står på egen tomt. Ta ett samtal med grannen där ni tydligt begär att de tar ansvar för sin egen sophantering.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Tack för alla svar!
Gränsen går så som jag har ritat ( bifogas en riktig ritning på det)
har jag rätt att flytta bort grannens soptunna även om det finns några gamla överenskommelsen men fd ägarna?
Jag vill samla på mig info så jag har en bra grund när jag tar dialogen med grannen. Hon har en häck där mellan min skaftväg och hennes tomt, hon har gjort hål i häcken för att kunna slänga soporna i tunnan som står på min tomt. Känns som att hon har gjort det väldigt bekvämt för sig och det gör mig inget om inte tunnan hade stått på ingången i min uppfart, ser ut som en sophanteringscentral där vilket jag inte gillar och begriper inte heller hur fd ägarna accepterade det. Känns som att det är nått lurt med det varför jag frågade här gällande regler och bestämmelser.
Edit: D är min och G är grannens
Gränsen går så som jag har ritat ( bifogas en riktig ritning på det)
har jag rätt att flytta bort grannens soptunna även om det finns några gamla överenskommelsen men fd ägarna?
Jag vill samla på mig info så jag har en bra grund när jag tar dialogen med grannen. Hon har en häck där mellan min skaftväg och hennes tomt, hon har gjort hål i häcken för att kunna slänga soporna i tunnan som står på min tomt. Känns som att hon har gjort det väldigt bekvämt för sig och det gör mig inget om inte tunnan hade stått på ingången i min uppfart, ser ut som en sophanteringscentral där vilket jag inte gillar och begriper inte heller hur fd ägarna accepterade det. Känns som att det är nått lurt med det varför jag frågade här gällande regler och bestämmelser.
Edit: D är min och G är grannens
Rent teoretiskt skulle det kunna finnas ett avtalsservitut som säger att grannen får ha sin tunna på din fastighet. Men det verkar väldigt osannolikt och om det saknas så är du inte bunden av något avtal som tidigare ägare gjort med din granne.
Som sägs ovan, det är bara om det finns ett servitut som grannen får ha soptunna på din tomt. Det är osannolikt att det är så. Servitut ska finnas inskrivna, så logga in på ”min fastighet” för att kontrollera. Det troliga är att det finns någon form av överenskommelse mellan ägare för länge sedan, kanske med tjänster och gentjänster. I så fall är du inte bunden att hålla kvar detta. Det kan tänkas att grannen säger att entreprenören föredrar att ha flera tunnor på ett ställe. Det kan vara så men det innebär inte att allt ska lösas på din tomt. Det är bäst om du agerar snabbt, annars upplevs det nog som om du accepterar situationen. Tänk också på att man sköter det som står på egen uppfart mer noga, om det står på grannens uppfart är det kanske inte så noga med tvätt av tunna, extra förslutning av påsar med kräftsallad och så vidare.
Jag är inne på samma spår. Inte säkert att det är grannen som valt tunnans placering så jag skulle gå lite försiktigt fram. Lite som postlådan här som "måste" stå på höger sida om vägen, trots att vår fastighet ligger på vänster sida.Fotografen skrev:
Bästa svaret
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Gör inget i affekt nu!
Du kan pröva att flytta dina egna soptunnor in på tomten i några veckor innan du går över.
Flytta gärna grannens soptunna så hon inte når den över häcken, kanske ställa en blomlåda där istället.
Krångla till det så snyggt du kan så kanske det löser sig
Du kan pröva att flytta dina egna soptunnor in på tomten i några veckor innan du går över.
Flytta gärna grannens soptunna så hon inte når den över häcken, kanske ställa en blomlåda där istället.
Krångla till det så snyggt du kan så kanske det löser sig
Prata med grannen, säg att du funderar på att bygga en snygg lösning för dina soptunnor, och föreslå att ni bygger den i tomtgränsen, halva på din sida och halva på grannens....
Typ så här...
https://www.byggahus.se/tomt/stall-soporna-snyggt-praktiskt-tomten
Typ så här...
https://www.byggahus.se/tomt/stall-soporna-snyggt-praktiskt-tomten


