10 437 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
Fusk i vägförening
Det går bra att göra så om alla betalar samma summa eller nästintill. I vår samfällighet betalar man mellan 100kr och 15000kr.M mumiemonstret skrev:I vår vägförening är ordinarie styrelsemedlemmar "hedersmedlemmar" och därför befriade från avgift. Enligt styrelsen är det ett vanligt sätt att arvodera i någon sorts skattemässig gråzon. Egentligen vet jag inte vad som är så grått med det hela, avgiftsbefrielse är väl en beskattningsbar förmån. Men jag bråkar inte om det, för de sliter hårt för pengarna och det hade varit surt om 30 procent hade gått till kommunen, som egentligen har ansvar för att sköta om vägarna men struntar i det.
Det är fortfarande en beskattningsbar förmån. Det blir samma sak som att man betalar motsvarande dumma i arvode. Man kan göra så. Men det är inte ett sätt att runda skatte reglerna.
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
Nej ”hedersmedlemmarna” betalar inte enligt sitt andelstal. Om någon annan medlem vägrar betala sin avgift blir det svårt/omöjligt att driva in. Om inte andelstalen följs. Föreningen måste vara lika aktiv att skicka alla ickebetalande till kronofogden.
edit: detta var svar på ankmammas inlägg.
edit: detta var svar på ankmammas inlägg.
Har det tagits upp på stämma och inte givits gehör är det bra att anmäla innan det blir större av det. Det är viktigt att följa bestämmelser för det finns allt för många som tycker det gäller alla andra men inte mig.C cotillion skrev:
Medlem
· Stockholms
· 171 inlägg
Ju mer jag tänker på det desto konstigare är styrelsens sätt att tänka. Om det inte bara är skatteplanering utan även lagbrott känns det sådär.H hempularen skrev:
Samtidigt finns det inte på kartan att styrelsen skulle vara oarvoderad. Det är fem personer som sköter en förening med omsättning på en miljon, och förutom möten måste de förstås ägna sig åt arbetsledning, inspektion och även en del praktiskt arbete. Avgiften som de slipper är ungefär 4000 per skalle och år.
Om allt skulle gå rätt till skulle omkostnaderna för styrelsearvoden kanske öka från 20 000 till 50 000. Det kanske är värt det. Det blir dessutom lite lättare att ställa krav på styrelsens arbete då.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
att anmäla ”sig själv” till skattemyndigheten tror jag man bör undvika. Dels kan det bli väldigt dyrt förföreningen, dels lär det inte förbättra grannsämjan. Men självklart måste det bli stopp för svarta pengar. Det kan som sagt bli väldigt dyrt om det upptäcks.
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
Om jag tänker rätt så blir skatt/arbetsgivaravgifter plus straffskatten ca 15000 per år. Och det debiteras 5 år bakåt i tiden. Om man har betalar ut 10000.
Ta upp det på stämman och kräv att det görs korrekt framöver. Att anmäla medför kostnader även för dig. Det ger dessutom upphov till konflikter.
Klicka här för att svara