Hej
Styrelsen i Vägföreningen har under många år betalat ut arvoden till styrelsemedlemmarna.
Det har rört sig om cirka 10.000 kr per år totalt.
Det har dock inte rapporterats till Skatteverket eller betalats sociala avgifter etc.
Det har kanske berott på okunnighet att det blivit så.
Nu har i alla fall Styrelsen tydligen fått reda på hur eventuella arvoden skall hanteras och beslutat att det är slut med arvoden till Styrelsemedlemmarna.
Trots detta så har Styrelsen därefter betalat ut arvode till sig själva. Styrelsen vet att utbetalningarna varit fel, men gör ändå utbetalningen.
Rent skattefiffel, tycker jag, och trist att behöva var ansluten till en förening där Styrelsen inte drar sig för att fuska.
Men....
Det kanske bara är att rycka på axlarna och skita i det hela.

Tacksam för någon synpunkt.
/axelman
 
  • Arg
  • Wow
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Vad har beslutats på stämmorna?
 
Styrelsen kan inte besluta om arvoden utan detta görs vid årsstämman. Om stämman har slagit fast att inga arvoden ska betalas ut och styrelsen likväl tar ut arvoden ska styrelsen avsättas och inte beviljas ansvarsfrihet. Därefter får man fundera över om styrelsemedlemmarna ska polisanmälas för förskingring.
 
  • Gilla
Bror9 och 15 till
  • Laddar…
T
Som tidigare talare sa så är ju detta en fråga för stämman, vad säger protokollet om det?

Dessutom så ska föreningen lämna uppgifter om arvodesutbetalning till Skatteverket på arbetsgivardeklarationen som är på individnivå.
 
  • Gilla
RO-KA
  • Laddar…
Som jag uppfattar det behöver man inte betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag om det är mindre summor. Men det ska deklareras till skattemyndigheten. Så det är kanske inte skattebrott.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
På årsmötet avseende år 2019 beslöt mötet att arvodens skulle upphöra.
Den senaste utbetalningen inträffade därefter.
/a
 
Har stämman för 2020 hunnit hållas? Den ska väl enligt regelverket hållas inom sex månader från räkenskapsårets slut, dvs senast 30 juni.

Om stämman redan har hållits:
  • Vad framgick i revisionsberättelsen?
  • Togs nytt beslut om arvoden?
  • Beviljades styrelsen ansvarsfrihet?
  • Valdes styrelsen om?
Hade det varit någon av mina föreningar hade jag lyft frågan på stämman och argumenterat för att inte bevilja ansvarsfrihet, samt att hela styrelsen byts ut. Den nya styrelsen får sedan lägga in en anmälan om förskingring och kräva tillbaka pengarna i form av skadestånd från den tidigare styrelsen.

Sedan kan man fundera över hur hårt man ska gå med polisanmälan beroende på hur stora arvodena är.
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Hej anmäl till revisor och rösta för att styrelsen inte får ansvarsfrihet. Därefter polisanmäl om fel föreligger.
Mvh
Calle
 
D Daniel 109 skrev:
Som jag uppfattar det behöver man inte betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag om det är mindre summor. Men det ska deklareras till skattemyndigheten. Så det är kanske inte skattebrott.
Arbetsgivaravgifter ska betalas in för ersättningar på över 999 kr per år.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Misstag görs. Det finns ingen anledning att polisanmäla om det rättas. Polisen har vettigare saker att göra och det är onödigt att bråka mer än nödvändigt med sina grannar.
 
  • Gilla
ErikLtz och 2 till
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Har stämman för 2020 hunnit hållas? Den ska väl enligt regelverket hållas inom sex månader från räkenskapsårets slut, dvs senast 30 juni.

Om stämman redan har hållits:
  • Vad framgick i revisionsberättelsen?
  • RES OCH BALANS FASTSTÄLLS
  • ANSVARSFRIHET
  • Togs nytt beslut om arvoden?
  • I RESRÄKN FÖR 2020 INGÅR SÅVITT JAG KAN SE EN SUMMA >9000 (ARVODENA) I EN KLUMPSUMMA (ÖVRIGA KOSTNADER). DE ÄR SEDERMERA UTBETALADE EFTER ÅRSMÖTET 2021. NÅGOT NYTT BESLUT OM ARVODEN TOGS INTE. ((( OM MAN FRÅGAR STYRELSEN OM NÅGOT SÅ BLIR SVARET: DET FÅR DU INTE VETA )))
  • Beviljades styrelsen ansvarsfrihet?
  • JA
  • Valdes styrelsen om?
  • JA
Hade det varit någon av mina föreningar hade jag lyft frågan på stämman och argumenterat för att inte bevilja ansvarsfrihet, samt att hela styrelsen byts ut. Den nya styrelsen får sedan lägga in en anmälan om förskingring och kräva tillbaka pengarna i form av skadestånd från den tidigare styrelsen.

Sedan kan man fundera över hur hårt man ska gå med polisanmälan beroende på hur stora arvodena är.
/A
 
Det är bara den där lilla detaljen att hitta en ny styrelse som vill jobba gratis. Ska man avsätta en styrelse bör man veta att det går att få fram en ny och bättre styrelse.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Danne_83 och 10 till
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
/A
I det här läget blir det ju uppförsbacke fram tills nästa stämma. Ni som medlemmar kan kräva en extrastämma om ni samlar ihop minst 20 % av de röstberättigade medlemmarna och lämnar över en skriftlig begäran. Eller så väntar ni ytterligare ett år.

På stämman ska styrelsen kunna redogöra för kostnader om frågor uppstår. Om det nu är så att arvoden mörkas som övriga kostnader så ska även revisorn bytas ut. Jag gissar att det är en av er medlemmar som är revisor och att vägföreningen är relativt liten?

Hur stora summor förvaltar föreningen över? Vad är de totala intäkterna? Bara så man får en uppfattning om vad det handlar om.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är bara den där lilla detaljen att hitta en ny styrelse som vill jobba gratis. Ska man avsätta en styrelse bör man veta att det går att få fram en ny och bättre styrelse.
Absoluta merparten av allt föreningsarbete är ideell och utan ersättning. Om styrelsen anser sig behöva förskingra medel från föreningen för att de lägger ner så mycket arbete men inte ska få något betalt är det väl bättre att de ställer sina platser till förfogande?
 
  • Haha
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Styrelserna har under 10 kanske 20 år betalat ut arvode till sig själva med stämmornas välsignelse.
Samtliga har kanske varit ovetande om att det finns regler för soc avg och kontrolluppgifter m m.
Även revisorerna tydligen okunniga också konstigt nog
På årsmötet 2020 avs 2019 förklaras att arvodena skall upphöra.
På något sätt har det uppenbarats att det under årens lopp brutits mot lagar och förordningar.
Med det som bakgrund så tycker jag att man kan begära att det inte skall utbetalas fler arvoden.
Men icke sa Nicke.
Styrelsen gör ytterligare en utbetalning till sig själva efter årsmötet 2020.
Otroligt irriterande tycker jag och rent skattefiffel / skattebedrägeri, som inte borde förekomma i en liten förening.
/
Axelman

INTÄKTER CA 175 000 PER ÅR
RESERVER CA 550 000
REVISORERNA MEDLEMMAR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.