Vi har en brf där vi ska göra om klädkammare till ett sovrum. Vi ska sätta in ett fönster men det kommer inte sitta i ytterväggen utan in mot vardagsrummet. I sovrummet får vi alltså dagsljus "via" vardagsrummet när allt är klart. Någon som vet om detta dagsljus är godkänt för att sovrummet ska få räknas som rum (tänker vid ev framtida försäljning)? Har givetvis googlat men finner ej svar.

Hej, jag skulle argumentera för att det inte klassas som ett rum, då det behövs "direkt solljus". Går att läsa lite om hur mäklarsamfundet resonerat här: Vad är ett rum? | Mäklarsamfundet (maklarsamfundet.se)

Med det sagt skulle jag säga att hittar du en kompetent mäklare så kommer de kunna marknadsföra ert objekt på ett sätt så att fördelen/potentialen med detta utrymme framgår för potentiella köpare utan att de behöver säga att det är ett "rum".

Jag har själv sålt ett hus där vi hade två ombyggda kattvindar som gick att använda som sovrum, och jag tyckte att mäklaren gjorde ett bra jobb med att visa på potentialen utan för den delen beskriva dem som något de inte är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.