Isolering
magwed: [citat] Kan du utveckla lite mer om vad det misstaget bestod av? Dvs de flesta här verkar överens om principen att det vore bra att förhindra den fuktiga inonhusluften att ta sig upp på vinden, men att det är så svårt att få till det och att det därmed kanske är bättre att inte ens försöka? Så vilket misstag refererar du till? Att du satte ångspärr, men att det inte blev tätt och
Filop: Vi har en inglasad balkong med betonggolv. Funderar på att lägga ett flytande golv eller hel matta där. Hur isolerar vi bäst
Mr_Perfa: Hej! Håller nu lite mot ålderns höst på med att fixa ihop ett litet spa i källaren som frugan och jag kan dela en flaska i när det är klart :p. En av önskemålen är någon nivå av golvvärme (komfortvärme). Tyvärr är inte plattan isolerad utan det gedigna arbetet med att bila upp golvet är nu igång. Har kikat lite runt isolering och uppfattat det som att en så korrekt installation
Smisksågen: Hej! Har köpt ett hus som är byggt 1918 och vi tänkte nu isolera vinden (tak och snedtak). Men vilken isolering ska man egentligen välja? Har förstått att cellulosa skivor passar bra i gamla hus, men det verkar vara dubbelt så dyrt jämfört med mineralull. Är det värt den extra kostnaden?
KJENLU: Hur hade du isolerat detta förråd för att hålla 5-10 grader under vintern? (ca 0 till -5 grader ute). Reglarna är 70mm i väggarna. Och det sitter ingen papp som ni ser på bilderna. Kan förekomma fuktiga saker i förrådet, så borde nog köra med luftspalt. Frågan är bara hur man kan få till det i efterhand på väggarna. Taket är lättare.
Användare127: Varmvattenrören till våra radiatorer går igenom en krypgrund, där temperaturen går ner till ungefär 10 grader när det är som kallast på vintern. Det handlar om drygt 20 meter rör, och de är idag isolerade med någon tunn isolering som jag gissar (men inte vet) är från sextiotalet när huset byggdes. Är det ekonomiskt vettigt att sätta på ny isolering? Är trots allt några
hewini: Jag har tyvärr inte hunnit påbörja det ännu, men kommer sannolikt att ta ner panelen och lägga papp och läkt på normalt sätt. Det blir för många frågetecken och för mycket specialare för mig del annars. Lycka till! [citat]
Kbygg: Vi ska byta isolering på vinden. Vad skulle ni välja? 1. Isover basic skiva lambda 37. 95mm plus 145mm tot.pris 100kr/m2. 2. Isover uni skiva lambda 35. 95mm plus 120mm. tot.pris 138kr/m2. 37/35= 1.057. Alltså är 37 skivan 5.7procent sämre. Då tar man 95+120=215mm. *1.057 =227mm Alltså är 215mm lamda35 isolering lika med 227mm lamda 37 isolering. Tar jag 95 plus 145 lambda 37, så får
Oldboy: [citat] Bra fråga! Jag har roddat en del där, men inte riktigt lyckas hitta några klockrena svar. Min uppfattning är att oljeboard är antingen lika fuktöppen som vanlig masonit, eller mindre fuktöppen. Har inte hittat några jämförande värden för ånggenomgångsmotstånd, (som dessutom tycks kunna variera med vilken tillverkare det är), men om man har ångspärr (0,2 mm byggplast) så
Jonatan79: [citat] Troligtvis ingen skillnad då effekten blir så liten.
Jonatan79: Man brukar använda cellplast eller liknande för grunder eller betongväggar. Har du en bild på grunden?
Viktor.J: [citat] Då hade jag startat en tråd "Hjälp, hälften av väggen består av vatten, vad gör jag!?!?" :) Jag hade absolut inte gjort något annat innan jag åtgärdat fuktproblemet.
Dowser4711: Nja, de kröp nog inte direkt på isoleringen, gipsskivorna håller inte alls för någon belastning. Troligtvis har de haft något tillfälligt utlaggt, men trots det (eller på grund av det?) rivit sönder isoleringen. (Hade en brandman som råkade ta ett snedkliv från spången på ett väldigt likvärdigt tak, och gipset sprack direkt.) Jag har funderat på cellulosa-isolering i
lob: Oj. Gammal tråd dök upp igen. Nej det blev ingen tilläggsisolering öht. Kvar på vinden ligger kutterspånet från Näldens åkdonsfabrik(härligt namn) och lever ett fint liv. En ny värmepump 2017 drev ner elförbrukningen till drygt 15000 kWh i ett ganska skabbigt hus beläget i Jämtland så jag tänkte att tilläggsisolering aldrig kommer att löna sig. Om jag tänker rätt(händer inte
Kbygg: Håller på isolera om taket på 1.5 plans villa. Längst in tänker vi ha gips, sen osb, ånspärr plastfolie, 120mm mineralull isolering, Masonit/board, luftspalt 25mm, spånttakt, takduk, betongpannor. Den masoniten som vi monterade är oljehärdat. Är det ett problem? Tänker på att isoleringen ska kunna andas. Viss är den bättre ur synpunkten att om taket börjar läcka så rinner det
BSOD: Spån har λ=0,07–0,10, och andra sorters isolering kan ha ner mot 0.037 där nånstans. Men det är ju annat i väggen med, så det blir inte en halvering av energiförbrukningen. Dessutom är det mycket förluster kring fönster och annat som inte påverkas, så husets totala förbrukning kommer inte ändras så mycket. Det är rätt mycket jobb med att få bort och deponera spånet, och man
Janpa 72: Lyfter en gammal tråd, behöver jag ha luftspalt mellan ekofibern och råspont?
Mo87: Jag bor i ett radhus byggt 65 med tegelfasad. Väggen är idag uppbyggd enligt följande: tegel, luftspalt, masonit, isolering följt av gips. På grund av en fuktskada i väggen har vi behövt riva bort masonit och isolering och funderar nu på hur vi återställer på bästa sätt. Vår snickare har föreslagit att vi ska sätta styrolit istället för masonit och isolering då det är svårt
fuselage: [citat] Hur mycket törs man komplettera med då det inte finns diffspärr? Har förvisso FTX och har sett till att det är undertryck i huset men det kan ju leta sig upp fukt ändå.
Beetledanne: [citat] ---------------------- Ja jag tror inte heller de borde vara några problem. Vi har en ångspärr/plastfolie ovan innertak innan isoleringen kommer. Så någon luft eller fukt kommer kunna vandra upp i lösullen underifrån. Borde inte vara någon direkt cirkulation av luft i lösullen på vinden. Vill mest vara lite påläst när jag tar in offert på att blåsa upp mer ull på vinden.
piko: Istället för att starta en ny tråd kapar jag den här istället. Hur ser det ut 2022? Jag behöver fylla ett utrymme som jag inte kommer åt på annat sätt än att antingen fylla med fogskum eller någon form av fogmassa. Tittar man på illbrucks produkter så ska ju dessa vara "Resistent mot röta, värme, vatten och många kemikalier". T.ex. FM310, FM330 och FM610. FM310 Helårsskum
Jonatan79: Det ser ut så ibland. Det viktigaste är att ni undersökt yttertaket. OM det vore fuktskada skulle det visat sig på andra sätt...
Sommarstuga 2017: [citat] Hej, Nej det har jag inte haft... har kommunalt vatten och kontrollerat om det rör sig något på vattenmätaren och det har varit helt stilla. Men innan proppen hade jag en snålspolande toalett som hette något speciellt och var anpassad för en 3 kbm tank, kanske var det så pass snåla spolningar att det skapade problem iom bakfallet. Fastnade en kabel i röret eller så. Haha.
Expert Kunnig: Definitivt rockwool isolering. Isoleringen i vår källare ser likadan ut. - Isolering i rör som ser ut som ull är aldrig asbest. - Asbestisolering i rör brukar se ut som ett grått lindrat papper.
Naren79: Hej, har köpt ett radhus från -72 där det såklart saknas adekvat isolering(enligt dagens standard). När jag slet ner det gamla Barracudatak så hittade jag rå betongbjälklag som går genom hela huset. Det fick mig att fundera på om jag skulle kunna förbättra isoleringen inifrån istället för att lägga mer massa på kallvinden. Jag har försökt att göra en skiss över hur det ser ut
Jonatan79: Det skadar inte, men om det är ett tjockt lager innan gör det väldigt lite nytta med 45-90mm extra.
EELB: Hej! Har en sommarstuga där köksgolvet är helt oisolerat och där ett avlopp och inkommande vatten går ligger ovanpå marken I krypgrunden. Det är intr ett alternativ att isolera golvet av många olika anledningar, men för att kunna vara i stugan vintertid utan att få så kallt golv, tror ni man kan isolera med frigolit mellan mark upp till syll runtom köksgolvet, alltså utifrån? Så