Jag började nyligen riva ett innertak och stötte på en isolering som jag inte sett tidigare. Någon sorts ”strimlor” som sedan är mycket grovt slammat med någon sorts löst bruk. Är det någon som känner igen detta? Taket är troligen från 60-talet. Finns det risk att det innehåller asbest?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Ser ut som Träullit. Ingen asbest, mao!
Nu kommer jag inte ihåg på raken vad dessa skivor heter men det är träull+cement. Vad jag vet eller hört om innehåller de inte asbest.
Tillägg: Träullit var det ja!
Tillägg: Träullit var det ja!
En utmärkt östgötsk kvalitetsprodukt men som så mycket annan Svensk byggindustri hotas tillverkningen av att kalkbrytnigen/cementframställningen i Slite riskerar upphöra till årsskiftet då kalkbrytningen stoppas av oklara politiska skäl.Fotografen skrev:
Tack för svaren!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Klicka här för att svara