1 518 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Isolera inne i ventilationsrör
Jag har ett gammalt ventilationskanal som mynnar ut på taket. Innan användes det från badrum på markplan, men när jag fick det helrenoverat sattes en fläkt in i väggen istället. Det gamla ventilationsröret byggdes för..Det gamla röret/kanalen går alldeles intill väggen till badrummet på övervåningen i krypvinden, och vattenledningen från det badrummet är inklämt mellan det här kalla röret/kanalen och väggen till badrummet. Problemet är att jag inte använder badrummet alls, och förra vintern frös rören från kall&varmvatten från badrummet. Nu misstänker jag att det gamla ventilationsröret drar ner massa kall-luft utifrån.
Så min fråga,äntligen...Kan jag fylla det gamla oanvända ventilationsröret med isolering så att det inte drar ner kall-luft,så att inte vattenrören fryser. Nackdelar?
Så min fråga,äntligen...Kan jag fylla det gamla oanvända ventilationsröret med isolering så att det inte drar ner kall-luft,så att inte vattenrören fryser. Nackdelar?
Ska tillägga att jag ska bygga för övervåningen i trappan upp för att spara energi. Plywoodskivor med isolering. Tänker mig att hålla ca 10 grader på övervåningen.Pilla58 skrev:
Jag har ett gammalt ventilationskanal som mynnar ut på taket. Innan användes det från badrum på markplan, men när jag fick det helrenoverat sattes en fläkt in i väggen istället. Det gamla ventilationsröret byggdes för..Det gamla röret/kanalen går alldeles intill väggen till badrummet på övervåningen i krypvinden, och vattenledningen från det badrummet är inklämt mellan det här kalla röret/kanalen och väggen till badrummet. Problemet är att jag inte använder badrummet alls, och förra vintern frös rören från kall&varmvatten från badrummet. Nu misstänker jag att det gamla ventilationsröret drar ner massa kall-luft utifrån.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Går det att se röret på vinden ?
Vad har du för material på ditt yttertak ?
Mycket märkligt att ditt vatten fryser i badrummet , när din gamla ventilation är förbyggd / täckt .
Också märkligt att den gamla ventilationen finns kvar , öppen på taket .
Vad har du för material på ditt yttertak ?
Mycket märkligt att ditt vatten fryser i badrummet , när din gamla ventilation är förbyggd / täckt .
Också märkligt att den gamla ventilationen finns kvar , öppen på taket .
Övervåningens badrum där problemet finns: Ja röret är synligt om jag öppnar upp väggen från ett annat rum. Jag har gjort det en gång och isolerat så gott det gick, men vattenrören sitter inklämda innanför ventilationsröret så det är omöjligt att isolera bra. Rent teoretiskt kan jag öppna upp väggen från badrummet och isolera därifrån men det vill man ju inte göra direkt.Tomture61 skrev:
När det gäller det gamla ventilationsröret är det som sagt öppet utåt så den kalla luften kommer in därifrån. Röret är bara förbyggt på nedervåningens badrum, när det gjorde om det taket.
Huset är från 1953 och det har plåttak.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Min tanke är att kapa röret på vinden + ta bort vent.kanal på utsidan av taket .Pilla58 skrev:
Övervåningens badrum där problemet finns: Ja röret är synligt om jag öppnar upp väggen från ett annat rum. Jag har gjort det en gång och isolerat så gott det gick, men vattenrören sitter inklämda innanför ventilationsröret så det är omöjligt att isolera bra. Rent teoretiskt kan jag öppna upp väggen från badrummet och isolera därifrån men det vill man ju inte göra direkt.
När det gäller det gamla ventilationsröret är det som sagt öppet utåt så den kalla luften kommer in därifrån. Röret är bara förbyggt på nedervåningens badrum, när det gjorde om det taket.
Huset är från 1953 och det har plåttak.
(genomföringar på tak är alltid en läckagerisk)
I ditt fall så måste en plåtslagare troligen fixa hålet som blir i yttertaket .
Klämma in isolering i röret från vinden + täta med diff.plast eller dylikt .
Klicka här för att svara