Hallå,

Ett hus från runt 1920 ungefär, varav ett före detta förråd har blivit en utbyggnad av huset. Med andra ord det har blivit en del av huset. Delen är ungefär 20-25kvm stor.

Inte helt 100 på konstruktionen men vad jag sett efter att ha tagit bort gips från insida så ser det ut som det är gips fäst mot lersten(med någon sorts lim eller bruk) sen på utsidan är det tegel. Såg ej om det var trä i konstruktionen, lade bara märke till att det var jordigt och ihåligt bakom gipsen på ett ställe bredvid fäst punkten.(tog bara upp ca 30x30cm hål).

Tänker att detta borde vara en stor tjuv om man tänker på uppvärmning då det är oisolerat.

Verkar aldrig bli super kallt där ute men helt klart kallare än resten av huset.

Vad hade ni gjort?
Bygga vägg på insidan med isolering?
Om möjligt byta ut lersten mot iso block eller vad det kallas ?

Huset är uppvärmt med luft vatten, där sitter element i den delen.

Hur mycket isolering i tak och golvbjälklag? Väggen skulle vara prio 3 för mig om tak och golv är dåligt isolerad

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket isolering i tak och golvbjälklag? Väggen skulle vara prio 3 för mig om tak och golv är dåligt isolerad
oisolerad vind med isolering mellan vind och rummet i fråga. Dock osäker på tjocklek. Byggnaden står på gjuten platta.

Kolla hur mycket isolering som ligger i vindsbjälklaget, gärna 30cm eller mer ska man ha

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla hur mycket isolering som ligger i vindsbjälklaget, gärna 30cm eller mer ska man ha
Får göra det, tror där ligger rätt tjockt lager. Är mest luckan som är dåligt isolerad där men enkel fix.

Målet om möjligt är att få det lite varmare utan att göra rummet mindre då det inte är superstort nu(20-25kvm)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.