A
ankan_84: [citat] Tack för hjälpen. Ska byta dom resterande paketen, men göra som du skriver på det paketet som är öppnat.
4 svar · 1,3k läst
T
Tooompaaa89: [citat] Hej Har ni ett snitt på takkonstruktionen att skicka över så ska jag hjälpa er smidigt.
2 svar · 2,1k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det finns ju aldrig några garantier att man inte påverkar fuktklimatet när man isolerar. Du kommer ju sänka värmen på vinden, det är ju f.ö. hela tanken. Men har du hyfsat lätt åtkomst så kan du ju hålla koll så det inte blir fuktigt/påväxt isf En artikel jag läste så tyckte skribenten att man i vissa fall skulle övervära att minska ventilationen vid tilläggsisolering,
4 svar · 1,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Är det plast i väggen så bör du nog riva bort den innan du lägger på mer inifrån. Plasten skall ju hindra att fukt tränger in i isoleringen och kondenserar där, oich är den kvar riskerar du ju att skapa den perfeka förutsättningen för att fukt kommer inifrån, tränger in genom den nya isoleringen och sedan kondenserar mot den plast som sitter där. Sitter det dessutom trä
1 svar · 923 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ja....eller iaf på de reglar som ligger för trossbotten där (bli ngn cm luft mellan)
8 svar · 5,6k läst
raveper
raveper: Den brukar vara lös vad jag vet
21 svar · 9,2k läst
·
N
Nygge72: Hej jag har ett litet förrådsutrymme vid sommarstugan som tjänar som toalett/dusch. Denna lilla stuga står på plint. Jag tänkte jag skulle isolera det oisolerade golvet lite eftersom jag behöver hålla lite värme under vintern i stugan. Förra säsongen tilläggsisolerade jag väggar och bytte fönster. Så tänkte jag skall lägga lite isolering i botten med så inte det strålar upp
0 svar · 1,4k läst
·
I
Installation: Isolering som ljudreduktion är klart överskattat. extra gips hälper mer och att det är tätt. En dörr med överluft pajar allt. lägg stålarna på gips istället för isolering. Skall du göra det på riktigt klöser du ner gipsen på en sida. Isolerar med 45 mm ull i 70 regel å tebax med skivlager + 1 skivlager samt ett skivlager till på andra sidan. Gips är alltid än bättre
12 svar · 2,5k läst
E
EriPhi: [citat] Hej! Vi hade hit två olika företag. Det ena påstod att vi hade vitmögel och därför behövde dels sanera bort det, dels välja en isolerlösning som blockerade ventilationen samt installarade en sorptionsavfuktare. Det verkade alltså akut och slutsumman med rot var runt 200 000. Så kom det andra företaget, sade att vi inte hade någon mögel alls. Om vi ville isolera vinden, så
30 svar · 3,9k läst
·
R
rasmussiimes: [citat] Bauhaus har slutat hyra ut blåsar då det enligt dem varit för mycket problem med dem. Tacksamt när man just köpt en pall lösull av dem! Efter mycket letande hyrde jag av MG Rental i Solna. Vettigt pris, 1700 kr för fre em-måndag morgon. Väldigt proffsiga och bra uthyrare, rekommenderas. Även cfsbygg.se har, men låg lite högre i pris. Till skillnad från den Bauhaus hade är
7 svar · 17,5k läst
·
S
Stabbsson: [citat] Nu är inte svaret på din fråga men ville fråga dig om din ombyggnation för tänkte göra något liknande. Hur mycket kommer du isolera väggar och tak? Har du oisolerad betongplatta idag? Och hur kommer du lösa golvet i helhet
2 svar · 3,1k läst
·
J
jonaserik: Oinredd kattvind och tydligen inredd för övrigt. Troligtvis finns någon form av ventilation ovanför rummet. Det blir att sätta skivor på undersidan som går upp ovanför den delen och tätar till mot takfoten, ( är en del virke mot råsponten , läkt eller takstolar ) det ska vara ca 2 -2,5 cm luftspalt mellan skivan och taket. Sen kan du isolera hur mycket som helst , se bara till att det
2 svar · 2,4k läst
·
C
cpalm: [citat] Ja det vore trevligt, men det är väl rätt uppenbart att Byggmax (liksom t.ex. Jem & fix) affärsidé är att jobba med ett begränsat sortiment med de mest grundläggande varorna.
4 svar · 3,5k läst
C
Chakawan: Vi ska tilläggsisolera en utbyggnad från 70-talet och tänkte i samband med detta byta träfasaden mot puts. Finns ju diverse lösningar med puts direkt på isolerskiva, men rädsla för fukt gör mig tveksam. Vad tror forumet om att i stället gjuta en sula runt nuvarande oisolerade platta och sedan mura upp ytterväggar av isoblock och låta dem bära takreglarna. Tar vi sedan ner nuvarande
0 svar · 1,1k läst
U
Ulph-K: Det är såhär att vi har byggt om i vår lägenhet. Vi har delat av ett rum med en vägg så att barnen skulle få varsitt rum. Allting var frid och fröjd tills att vi flyttade in då vi märkte hur dåligt ljudisolerat det var mellan rummen. Det är som att befinna i samma rum även om man inte gör det. Trodde att det skulle funka bättre med väggarna än vad det gjorde. Problemet ligger i
0 svar · 865 läst
A
Axel75: Hej Jag ska isolera kattvinden och ska först bygga luftspalt. I ena facket har jag ett stort skorssrensrör och går upp genom taket. Hur gör jag för att säkerställa luftflöde hela vägen upp till nock?
0 svar · 1,1k läst
·
B
Bo Berglund: Jag har uppenbart skrivit i fel sub-forum med min fråga om tilläggsisolering... Det handlar alltså om det är möjligt/vettigt att isolera taket på ett 20x7 m enplanshus, som fått ett 6 graders sadeltak lagt på det ursprungliga platta taket för att undvika läckage. Går det att förbättra energiåtgången genom att fylla på med isolering inunder det nya taket? Kan det över huvud taget
0 svar · 929 läst
U
UgglanOO: [citat] Väljer alltid rockwoll skräpar mindre flexar bättre och kliar mindre.
2 svar · 6,1k läst
A
arasmus: Betongplattan för vår hall ”hänger i luften” vilket gör att det blir väldigt kallt där. Tänkte limma på någon slags isolering underifrån. Är det något man skall tänka på där eller bara att ta första bästa frigolitskiva?
0 svar · 1,4k läst
K
kali68: Skulle det göra någon skillnad i inneklimatet om jag tex skjuter in 10cm tjocka frigolitskivor direkt på marken under grunden?
1 svar · 1,0k läst
·
N
Niklas Jarv: PIR ger dubbelt så mycket isolering som stenull, om du är utrymmesbegränsad. Kanske ta ditt innerlager som PIR - finns att få med gipsskiva också - kostar extra jämfört med isolering och gips för sig, men du kan klara dig helt utan köldbryggor i det lagret. Sen är ju PIR heltätt, kan vara en nackdel om du har en vägg som behöver "andas" inåt. (Har iofs inte lyckats hitta nån
2 svar · 2,1k läst
F
fribygg: Jag förutsätter att du har en vanl kåk och inget passivhus som måste vara jättetätt. Det är nog bra att ha nått som håller isoleringen, men inte skulle jag köpa en helrulle Windy för att täcka en m2 av bjälklaget i krypgrunden. Du kanske kan skruva en skiva asfaboard, osb eller så underifrån eller fråga nån granne om det finns en stump vindväv över i grannskapet?
3 svar · 1,4k läst
S
SvenJOPP: [citat] Dessvärre ingen krypvind eller liknande. Ett sadeltak med gamla platta eternitpannor, inomhus är det gipsat.
2 svar · 1,0k läst
D
DMG: Ingen som har koll? :)
1 svar · 2,6k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Tack för svar. Dp kommer självklart följdfrågan om vad som kan vara vettigt ekonomiskt för vinsten hur mycket man ska lägga på och då även tjocklek och typ av isolering.
2 svar · 1,1k läst
Tomture61
Tomture61: När man lösullsisolerar bör det först fluffas till , är ju hårt pressat i en bal . Tror en maskin ämnad för detta gör det bäst . Blåses sedan ut med en grov slang .
1 svar · 955 läst
Martin Berggren
Martin Berggren: Låter som en bra ide, sätter du andra luckan i vinkel till den första skyddar det mot direktvind
1 svar · 2,2k läst
T
t.a.alias: Ah ok. Att lägga till kol var ju ytterligare en idé, tack!
15 svar · 18,2k läst
·
Matti_75
Matti_75: Jag hade valt stenull
1 svar · 1,3k läst
Peo Svensson
Peo Svensson: [citat] Ok hoppas det funkar bra.....
12 svar · 9,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.