1 880 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Isolera om tak - hur kallt blir huset?
Vi ska till att byta ut den gamla takisoleringen på vårt hus byggt 1938.
Idag har vi 25-30 cm spån (original) som ska bytas ut till 450mm cellulosa (lösull)
Det tråkiga är att en firma ska rensa ut spånet först och sen står huset utan isolering i 5 dagar innan den nya isoleringen ska blåsas in. Det är så högt tryck på hantverkarna nu, så det gick inte att koordinera bättre.
Min fråga: Hur kallt blir huset under tiden? Vad tror ni?
Kommer vi kunna använda huset som vanligt eller blir det väldigt kallt?
Vi bor i Stockholmsområdet och det ser ut att bli mellan 5-12 grader ute under dom dygnen.
Vi har en ganska väl dimensionerad bergvärmepump för uppvärmning med gammeldags radiatorer på både botten- och ovanvåning.
Idag har vi 25-30 cm spån (original) som ska bytas ut till 450mm cellulosa (lösull)
Det tråkiga är att en firma ska rensa ut spånet först och sen står huset utan isolering i 5 dagar innan den nya isoleringen ska blåsas in. Det är så högt tryck på hantverkarna nu, så det gick inte att koordinera bättre.
Vi bor i Stockholmsområdet och det ser ut att bli mellan 5-12 grader ute under dom dygnen.
Vi har en ganska väl dimensionerad bergvärmepump för uppvärmning med gammeldags radiatorer på både botten- och ovanvåning.
Bästa svaret
Ni kommer definitivt att märka det och det kommer att kosta lite extra energi, men det kommer att gå att använda!
Var lite förberedda mentalt på att det blir svalare, var beredda med tröja och kanske tofflor. Det där fixar ni lätt, sen kan ni njuta av er nya isolering.
Var lite förberedda mentalt på att det blir svalare, var beredda med tröja och kanske tofflor. Det där fixar ni lätt, sen kan ni njuta av er nya isolering.
Jag tittar på samma jobb och liknande förutsättningar (ca 25 cm sågspån till 45 cm lösull) på mitt hus. Vad fick du för pris/kvm för jobbet? Hur rensas gamla spånet, behövs några förberedelser innan som du gör? Vore tacksam för info så jag kan budgetera liteFredrik Neiderud skrev:
Vi ska till att byta ut den gamla takisoleringen på vårt hus byggt 1938.
En underentreprenör kommer att rensa det gamla spånet med någon slags stor sugbil. Kan tydligen ta upp till en hel dag för dom att bli klara (tiden förvånade mig en hel del, trodde det gick på någon timme).Q qvrk skrev:
Jag har inte behövt förbereda något för detta.
Totalt pris inkl moms och ROT landar på 53k för 50kvm tak, så strax över tusenlappen per kvadrat.
Stort tack!Scouten skrev:
Jag hade verkligen ingen aning vad vi skulle förvänta oss, men det här låter ganska överkomligt!
Vi ska också isolera om vår vind, hus byggt 1950 med spånisolering. Hur kommer det sig att ni ska suga ut spånet? Är det eran egen beställning eller har firman rått er att göra det? Vi har varit i kontakt med fler firmor som påstår att det inte behövs nämligen, så är bara intresserad av att höra hur andra gjort?Fredrik Neiderud skrev:
En underentreprenör kommer att rensa det gamla spånet med någon slags stor sugbil. Kan tydligen ta upp till en hel dag för dom att bli klara (tiden förvånade mig en hel del, trodde det gick på någon timme).
Jag har inte behövt förbereda något för detta.
Totalt pris inkl moms och ROT landar på 53k för 50kvm tak, så strax över tusenlappen per kvadrat.
Som svar på din fråga så tycker jag du fick bra svar i första kommentaren
Den största anledningen är att vi vill lägga in en ångbroms under den nya isoleringen. Så gott som omöjligt utan utsugning...N Novisorisk skrev:Vi ska också isolera om vår vind, hus byggt 1950 med spånisolering. Hur kommer det sig att ni ska suga ut spånet? Är det eran egen beställning eller har firman rått er att göra det? Vi har varit i kontakt med fler firmor som påstår att det inte behövs nämligen, så är bara intresserad av att höra hur andra gjort?
Som svar på din fråga så tycker jag du fick bra svar i första kommentaren![]()
Har ni redan det och spånet är i gott skick, så tror jag inte heller att ni ska behöva utsugning enligt det jag lärt mig hittills!
Jag förstår! Firmorna vi pratade med sa att det befintliga spånlagret agerar som ångspärr redan, och att det bara är att blåsa in ny cellolusaull ovanpå spånet.. annars om vi vill ha bort spånet så måste ångspärr självklart dit, men det tyckte de var en onödig kostnad. Vi ville helst ha bort det gamla spånet men de var ganska tydliga med att det oftast inte behövdes.Fredrik Neiderud skrev:
Tänkte ifall "din" firma hade en annan syn på saken kanske
Ja, det får man nog säga. Enligt "min" firma så är en modern ångbroms en väldigt bra idé.N Novisorisk skrev:
Fick nog aldrig förslaget att spånet skulle funka som ångbroms. Om vi inte ville ha ångbroms så kunde det vara ok att köra på utan sugning, men vi ville gärna ha ångbromsen så då gav det sig själv
Klicka här för att svara