Isolering
Jonatan79: Det finns någon typ av cellulosa/ecofiber som skivor men rätt dyra. Dom skulle funka, även vanlig glasull såklart
Niclas Gustafsson: [citat] ja så kan det ju va. En gammal metod som ”ligger kvar” när de testade nytt? Elen är dragen som standard i plaströr och till radiatorerna är det draget i golvet.
MagicFingers: den duk som ger minst spill är mest prisvärd. alt. den som blir billigast /m2 även när spill är inräknat. det brukar finnas överlappsmått i monteringsanvisning... 20-40cm skulle jag tro. man kan sätta duken exakt hur man vill vertikalt , horisontellt, diagonalt., bara överlappen räcker till, den skall ju täckas med panel så den syns inte efteråt...
Tomture61: Om garageportar är täta så skippa plast , men slagportar brukar ha en springa nedtill , mot golvet . Lås / handtag + runt portar kan det också dra tjuvluft . Att isolera slagportar får ingen avsedd effekt om det drar kall luft genom isoleringen . Min yttervägg har mot utsidan vindduk - isolering - diffplast , huset har undertryck . Har inga fuktskador . Är det kallgarage ?
Eskilon: [citat] Byggnadsvårdsföreningen: "I slutet av 50-talet introducerades mineralull som isolering i väggar och bjälklag. " Vårt är byggt -45. "En nackdel med mineralull är att den saknar hygroskopiska egenskaper. Det innebär att den inte kan kan ta upp och avge fukt i ångfas. Däremot kan fibern binda vatten kapillärt (det fastnar mellan fibrerna)....varm inneluft tränger in i isoleringen
Omega_Zero: [citat] nja vart väl inget svar Men jag har läst till mig o klurat ut att det kan vara en viss fördel att använda vindpapp eller som jag kör, vindduk. denna duk gör isolerings isolerande förmåga att bli lite bättre då luft inte kan härja runt i isoleringen. Sen använder jag samma duk istället för de gamla masonit skivorna som satt i stödbensväggen, detta för hålla isoleringen
BirgitS: Innan en kollega fick ordning på värmesystemet i sin 60-talsvilla med stora och många fönster mot en innergård så staplade han frigolitblock på insidan av fönstren och hängde sen tjocka gardiner framför så det såg bara mysigt ut. Några fönster utåt fick vara kvar som vanligt. Tjocka mattor överallt (finns på second hand). Enligt honom gjorde det väldigt stor skillnad.
ConnyN: [citat] Rackarns. Jag hoppade hoppats på svar som "Jaja, du sparar lätt 5000 kw/h på det! Kör!" men man kan ju inte få allt här i livet... :D Tack!
dof: [citat] Men oavsett vad du gör så glöm inte att kolla till vinden efter förändringen. Det som funkar på en vind kan vara dåligt för en annan.
Leif i Skåne: Du säger kalldrag in, det tyder på ett kraftigt undertryck i huset så en åtgärd är att reglera frånluftdon. Det behöver inte gå på Max när ingen är hemma. Drag vid golvlister orsakas av att diffspärrarna inte överlappar och är tejpad problem är samma runt fönster. Det går utmärkt att täta drag med byggskum som ersättare för en tejpad skarv. För några år sedan var det en
Finndjävel: Det fungerar bra med mineralull utan att påverka cellulosanisoleringens egenskaper då det är på varma sidan.
Peobjörn: Blanda inte isoleringsmaterial. När du förbättrar isoleringen blir vinden kallare. Varm fuktig luft från under våningen kommer upp och kondenserar till vätska om du inte har tät ångspärr, och stannar kvar i gullfibern - som ju inte transporterar bort fukt. Om du ändå bestämt dig för hygroskopiska material - träfiber, cellulosa - så släng ut gullfibern först.
Ingen_särskild: Jag kan tyvärr, i nuläget, bara uttala mig om vad som finns från insidan och ut. När jag har rivit har det varit tapet, masonit/TreTex, spontade liggande plank, luftspalt, stående plank. De stående planken har en tjocklek på 8 cm. Vad som händer bakom de stående, bärande planken vet jag inte än.... Men efter att ha rivit badrummet gissar jag på vass, hönsnät, spik och betong, och i
Danielc: [citat] Två fullhöjdsvåningar, gillestuga, hobbyrum etc. i undervåning med planktak i nästan hela - men vi klarar inte riktigt att sätta hela undervåningen ur funktion för att riva taket och köra underifrån nu så jag tänkte att hålmetoden borde fungera tills vi ska renovera mer.
Fingal Olsson: Funderar på att isolera i några väggar som är tomma inuti. Väggarna är svåra att riva och bygga upp igen, så bäst vore om man kunde fylla dem genom ett eller flera hål. Det här har jag tänkt på: Fogskum: behövs skum med öppna celler, kräver en hantverkare , vilket jag gärna undviker Glasskum : kan funka, lite dyrt men i värsta fall ok. Vermikulit: ännu dyrare Packing peanuts:
Installation: Isolera bara tilloppet först så får du lite värme. Det kan löna sig att skicka tillbaka så kall retur som möjligt.
raveper: Har tänkt samma men kommer låta den vara. Blir det fuktproblem kommer det bli dyrt att fixa.
Tompafix: [citat] Om det är isolerat mot innerväggen vilket är okej. Så ska denna isolering även fortsätta upp på snedtaket. Sedan ska det ligga ganska mkt på taket mot nedrebotten om det är rätt isolerat. Det går att hyra värmekamera som avslöjar köldbryggorna. Edit. En inspeltionslucka till stängda utrymmen är alltid bra så man kan upptäcka ev. Takläckage
alexander___: Hej, Jag har ett utrymme under trappan som är ganska kallt. Så vill vi ha det eftersom vi använder det som vinkällare och skafferi. Dock läcker det ganska mycket kyla till ovanvåningen, varför jag nu kikar på enkla sätt att isolera/täta. Det behöver inte vara 100%, men tänkte i alla fall få tätat det värsta. Vad är bäst för ändamålet? Isolering? Skum som expanderar? Om jag ska
stefan jonelund: Jag har ett hus från 1945 o vinden är isolerad av ett 20 cm lager med spån. på spånet ligger ett spåntat trägolv. måste jag ta bort golvet om jag vill tillägsisolera eller går det bra att lägga isoleringen direkt på golvet .det är ekofiber som jag tänkt anväda, det finns ingen fuktsppärr under spånet.. jag tänkte oxå lägga ett nytt golv ovanpå den nya isoleringen hoppas på
KarlXII: [citat] Exakt, ytterligare ett argument för väv. Jag har ju tänkt mig en diffusionsöppen men vindtät väv. Vilken det blir är en öppen fråga.
tergo: funkar med wellpappsskivor oxså Isolera takfoten (isover.se)
kribban: Följdfråga. De som har haft fastigheten tidigare har inte satt in några friskluftventiler och det finns ingen mekanisk frånluftsventilation. nya polska supertäta plastfönster vilket gör att det inte finns något självdrag Lägenheten är på 45kvm med kombinerat vardagsrum, hall, kök och ett sovrum. hur många friskluftsventiler ska jag sätta.ä? Sovrummet ligger längst ifrån
Espen64: Nja, är redd för att underminera grundmuren så det gör jag nog inte. Ska bli en tvättstuga så söker isolering/kylspärr som max bygger 3-5 cm
mekarkenneth: Hej, Bor i ett radhus från 1920-talet med trästomme och träbjälklag. Huset lutar mycket och vi har satt reglar bredvid de gamla golvbjälkarna för att räta upp. Det blir en ökning på ca 15 cm i ena änden av rummet. Med tanke på att det är isolerat med kutterspån som sjunkit ihop så blir det ett tomrum på ca 15-25 cm om jag inte fyller på med någon typ av isolering innan jag
heinreken: Hus med putsat fasad byggt 1951 Har ett rum på nedervåning i suteräng som verkar vara dåligt isolerat, troligen inte gjort för att inredas från början... Väggarna blir väldigt kalla. vill gärna isolera, dock är det ju inte riktigt möjligt att göra detta utifrån. Finns det någon duktig här som sitter inne på några lösngar? Finns det några skivor att sätta på vägg? regla och
Plutus: Jag har haft problem med möss i trossbotten, då har de gått in under fasaden, hittad en väg förbi vindskivan och in i trossbotten utan att gå via krypgrunden. Men några fällor i krypgrunden borde klargöra det när det blir lite kallare.