E
Eriwet: [citat] update: det var solida stockar, det jag såg när jag tog bort drevningen var förstås en regel till för att fixera stockarna i sidled där de kapats för att ge plats åt fönstret. snackade även med den lokala snickaren som höll med om att det var värt att isolera med 45 mm träfiber.
3 svar · 1,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] returen hade kallnat på samma vis om förutsättningen var att man inte skulle ha det varmare än man annars velat ha det.
3 svar · 912 läst
V
voxmon: Hej Har byggt ut husets gavel och håller nu på att isolera. Funderar då på hur jag ska isolera mot den gamla nockvinden på det befintliga huset. Jag kommer inte upp på nockvinden så jag kan isolera från andra sidan. Hur hade ni gjort för att få till en bra isolering här? Vill helst inte bygga på väggen ytterligare då det är en gammal yttervägg som redan är väldigt tjock. "Dreva"
0 svar · 818 läst
·
B
bmw_ixen: Jag hatar att passa in hålen! Men oftast har det löst sig och gått att dölja på olika vis. Jag är en glad amatör som gör så gått en kan :-) Pappen är köpt på claessons trätjära. Kallas nog ångbroms. Gillar tanken med att allt andas. Trä ska andas. En annan sida av huset va när att bli rikigt dålig. Där har tidigare ägare tilläggsisolerat med cellplast på utsidan...
5 svar · 7,8k läst
·
S
Segge: [citat] [citat] Har du bara 45mm isolering så måste du kapa ur för elrören, den blir väldigt kompakt om du komprimerar den från 45mm till 30mm eller ännu mindre, stor risk att skivmaterialet på väggarna börjar bågna. Enklast är att ha röret närmast insidan och bara såga ut en lite remsa. Jag körde mycket med min 12V cirkelsåg, hade skena till, men ser det inte som något måste
30 svar · 11,2k läst
·
prototypen
prototypen: Jodå Hunton. Har isolerat taket men kommer intention använda mer, alldeles för jobbigt att skära då inget avstånd mellan reglar är med moderna mått. Humton är ungefär som en väldigt porös Tretex. Har man ett nybygge med 60 cc kan det fungera. Då det ska kallställas så har jag inga spärrar. Har det fungerat sedan 1964 så får det väl fortsätta så. Golv och väggar får nog bli
3 svar · 2,1k läst
K
Kontoristen7: Skivorna har du bara för att isoleringen inte ska ligga emot taket och att det bildas en spalt mellan tak och isolering. Skivorna behöver således bara vara där isoleringen ligger + lite marginal, så följ firmans rekomendationer.
1 svar · 1,7k läst
T
Tompafix: I vårat hus var det endast gips på 45mm väggar. Jag tog ner gipset lade i isolering och satte osb och gips. Det gjorde en ganska stor skillnad. Speciellt på resonansljudet. Dubbla lager gips är bättre ur ljudsynpunkt, men valde osb för stadga och enklare att hänga upp saker. Täta springor med fogmassa. Dörren läcker det mesta ljudet numera
4 svar · 1,1k läst
Persyl
Persyl: Har köpt ett torp där förre ägaren på övervåningen satt ett innertak. Ovanför är det alltså bara ca 1.5m krypbar kallvind kvar mot yttertaket. Han verkar haft tanken att isolera varje ”fack” i bjälklaget med frigolitskivor men ej slutfört det, de ligger bara löst ilagda. Jag vill ta bort dem och sedan lägga i cellulosaskivor istället som bättre andas och är bättre mot fukt
0 svar · 931 läst
Totte_S
Totte_S: Om du mest är rädd om maskinerna så räcker det att packa in dem lite isolerande. När temperaturen faller snabbt i ett oisolerat utrymme kondenseras fukten i luften på de kalla metallytorna i maskinerna och man får den där tråkiga ytrosten. Packar du in maskinerna i ett par lager sopsäckar av papp, eller lite filtar så får du inte snabba temperaturfall på metallytorna och rosten
1 svar · 582 läst
B
Bernchan: [citat] Bra fråga, ser ut som att det skulle vara den gamla ytterpanelen.. Såg nu att det sitter en 22mm distans bakom reglarna.. så ny tanke är att 1. Ta bort allt ner till gamla fasaden. 2. Sätta reglarna (45×45) direkt mot gamla fasaden 3. Isolera mellan reglarna 4. Vindskydd 5. 22mm spikläkt 6. Ny panel Då borde det väl bli så rätt som det bara går att bli? Tack
2 svar · 807 läst
·
P
PåLandet: Har kakelugn på nedervåningen, eldar varje kväll under de kalla månaderna. Funderar på om den tål en liten brasa på morgonen också?
4 svar · 1,5k läst
·
N
NBD: Lånar tråden lite. Har liknande situation i förråd med befintliga väggar som är reglade med 120x45 jag tänkte lägga på ett installationsskikt på insidan med 70x45 för att få totalt 190mm isolering. Är det då lämpligt att lägga diffusionsspärren mellan väggen och installationsskiktet?
4 svar · 1,8k läst
·
T
Tovin: Jag körde masonit med läkt bakom så masoniten inte skulle tryckas ihop när jag satta isoleringen.
1 svar · 1,7k läst
B
bmwsteffo: Hej vi har ett hus byggt 1932 som har en uppvärmning på 30000kwh per år så en sak jag funderar på är att tilläggsisolera taket frågan hur har ni några förslag? Som det är nu har vi 140mm spån mot vinden och spåntat virke som golv på det. Är det bäst att isolera nytt ist för spånet lr mot yttertak? Vh/Stefan
0 svar · 853 läst
·
W
W.Hus: Funderar på att isolera våra kattvind bättre. Huset är byggt 1910 och har sticketak under takpannorna. Kattvinden är idag isolerad med endast tretex. Mellan tretexen och sticketaket är där läkt/luftspaltt. Enligt bifogad bild. [bild] [bild] Någon som har tips på hur jag bäst isolerar detta lite bättre?
0 svar · 857 läst
·
Helmut17
Helmut17: Jag ska ge mig på att isolera vårt förråd. Längs med taket mot ena väggen så är det en glipa som släpper in/ut luft utifrån. Det finns inget ventilationshål i övrigt. Jag ska isolera både tak och väggar är det tänkt. Hur skulle ni gjort med denna springan? Jag antar att det krävs till/frånluft för att undvika fuktproblem. Jag har tänkt lägga en luftspalt i taket så i så
0 svar · 1,5k läst
·
R
ribban79: Hej! Ska bygga nytt nästa år och vill gärna få till ett lågenergihus. Vad innebär det för isoleringen i ytterväggarna. Har försökt att hitta beskrivningar på hur väggen då ska vara uppbyggd men har lyckats få något svar. Tänker mig en vägg i grunden så här (utifrån räknat) Panel Spikläkt Vindduk Stående 195 mm-regel Ångspärr Liggande 70 mm-regel (installationsutrymme)
0 svar · 1,3k läst
P
PatrikJo: Huset har stått i snart 70 år med den här isoleringen. Hur många som bott i huset har drabbats av asbestrelaterade sjukdomar? Antagligen ingen. Asbesten användes för att isolera rörböjarna. Raksträckorna kom färdigisolerade med icke-asbesthaltigt material. Utanpå röret ligger något gipsliknande material som håller ihop isoleringen. Det man kan passa sig för är att skada
2 svar · 921 läst
A
AMG82: Hej! Jag har en typ sportstuga från 60-talet, byggd på plintgrund, och av planktimmer (tror jag det heter) och alltid fått höra att golvet är helt oisolerat, det är dessutom svinkallt på vintern. Nu när vi drog om elen och borrade genom golvet så var det ändå någon slags isolering där. Det var golvplankorna, någon slags isolering och sen en botten. Allt som allt ca 20 cm. Går det
0 svar · 697 läst
N
Nygge72: [citat] Finns tyvärr inte utrymme. Detta är ett klassiskt garage med platt tak, utan nämnvärt takutsprång. Så jag kommer lägga till luftspalt som dig saknas på panelen, så det i sig bygger ut för mycket redan, så jag lär justera lite upptill vid taket
6 svar · 771 läst
HusabergMia
HusabergMia: [citat] Många tack Tyvärr lite dyrt från Skåne bara...
7 svar · 1,1k läst
JoppeLi
JoppeLi: [citat] Vill du ha bästa isolerförmåga så ska du välja PIR-isolering.
5 svar · 3,7k läst
C
cpalm: [citat] Skickar PM
6 svar · 6,0k läst
tobson85
tobson85: Jag fick en idé att göra inneklimaten lite bättre i garaget som är lätt uppvärmt just nu. (Vintertid 13 grader när det är kallt) som ha lite starkare vägg och mer att skriva i. Just nu består väggen av spånskiva, plast(ångspärr), 120mm mineralull, asfaboard, 15mm luftspalt, fasadtegel. Jag hade tänkt låta spånskivan vara kvar och slå dit 45x45 reglar och sedan osv och
0 svar · 1,6k läst
·
C
CK’s: Villavagnen är en äldre långsäsongsvagn och vi ska isolera den utvändigt antingen i cellplast eller med vanlig isolering och sedan med stående panel med lockläkt så den liknar sommarstugan. Idag är det cellplast i den från fabrik under plåtfasaden och skulle vi välja att ta cellplast behöver man då vindskyddfolie som man behöver ha till vanlig isolering? Ber om ursäkt ifall jag
0 svar · 2,6k läst
·
K
Kee22: Hej Jag har en äldre länga med sticketak och teglade väggar med puts på båda sidor. Taket är helt oisolerat men i bra skick torrt och fint, i längan har man tidigare byggt ett rum ca 35 kvm (använts som sommarbutik) där man gjutit ny platta på befintlig grund mest troligt var det betong under med. På väggen satt det tjärpapp under spikplugg, läkt, 20mm cellplast och gips på golvet
0 svar · 1,5k läst
Klaugust
Klaugust: Hur gick det med ert tak? Valde ni oventilerat plåttak sen?
8 svar · 7,0k läst
·
Z
Zlatje: Huset är från 75 med självdrag. Nytt tak och nya 3 glas-fönster. Försöker se ifall jag kan modernisera det lite gällande isolering och motverka allt för mycket energitapp inför vintern. Huset är 1 1/2 med då såklart 2 kattvindar och 1 lite mindre klassisk vind som man knappt kan krypa i. Kattvindarna är helt öppna längst sidorna, som det ska vara och det finns ventilation på den
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.