Basljud är svåra, du behöver nästan göra en "sluss" inne i ventilen av "tunga" material.Då bryter du ljudet. Vi har satt flimmerfilter i vissa ventiler för folk som varit ljud/vind känsliga. De fungerar ok. Vet inte om de finns i 80 dock.
8758697.jpg
SLUSS
Schematisk illustration av en ventil med markeringar för en potentiell 'sluss' för att dämpa ljud.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Peder Swart Paperone skrev:
Aha, jag som precis har beställt dem. De var iofs väldigt billiga.

Eftersom jag bor i bostadsrätt får jag inte göra något åt ventilationen alls själv, men jag är ändå beredd att testa de som behövs. Vet du om det går att skruva ner själva kåpan som täcker hålet och sedan sätta upp den själv igen? På så vis kan man alltid göra något med det befintliga röret.
Jag kör med dessa vilket är en stor skillnad https://www.bauhaus.se/bullerdampad...I7apNkQ1H7p1ntS4-YgC1i3xN-X2WidQaAtCeEALw_wcB
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Basljud är svåra, du behöver nästan göra en "sluss" inne i ventilen av "tunga" material.Då bryter du ljudet. Vi har satt flimmerfilter i vissa ventiler för folk som varit ljud/vind känsliga. De fungerar ok. Vet inte om de finns i 80 dock.
[bild]
SLUSS
[bild]
Hm, de finns tyvärr inte i 80, men det kankse går att hitta något liknande. Jag får kolla runt. Det bästa vore förmodligen att sätta igen hela ventilen med något tungt material, som går att ta ut när det behövs.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Jag kör med dessa vilket är en stor skillnad [länk]
Japp, såna skulle jag vilja ha, men eftersom jag bor i bostadsrätt antar jag att jag måste övertyga föreningen om att byta ut våra befintliga.
 
Skulle köpt den bullerdämpade och skurit till en bit och tryckt in i hålet och sen bytt ut innerdelen till den nya.
Egentligen är den bullerdämpade bara ett rör av skumgummi och ett "lock" med lite kompakt frigolit i.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Skulle köpt den bullerdämpade och skurit till en bit och tryckt in i hålet och sen bytt ut innerdelen till den nya.
Egentligen är den bullerdämpade bara ett rör av skumgummi och ett "lock" med lite kompakt frigolit i.
Aha! Låter klart intressant, tack för tipset! Vet du om det är svårt att skruva bort det gamla som sitter där? Jag tänker om det sitter fast i röret innanför?
 
Den brukar vara lös vad jag vet
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.