4 247 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Konstig takisolering
Hade jag inte sett detta hade jag inte trott det(hoppas Ni andra tror på vad jag skriver....)
Tak innifrånpå ett f.d. garage med svag lutning i längdriktningen framifrån o bakåt:
Gipsskiva
10 cm gullfiber
Råspont
Yttertakspapp
0,20 plast
3 cm gullfiber
plåt
3 cm stenull
Nytt yttertak,Icopal,före det var det plåt
Ingen plast ovanför gullfibern....
Ingen luftspalt ovanför råsponten.....
Gissa om möglet hade frodats?
Råsponten= stora mögelskador
Takplanken 2 tum 6 = stora mögelskador
Tror mig kunna fixa taket innifrån. Nån som har tips på hur det bör se ut (med bibehållande av allt i taket från yttertakspappen o utåt) och även andra alternativ.
Rummet skall bli ett "bubbelpoolsrum"
carra
Tak innifrånpå ett f.d. garage med svag lutning i längdriktningen framifrån o bakåt:
Gipsskiva
10 cm gullfiber
Råspont
Yttertakspapp
0,20 plast
3 cm gullfiber
plåt
3 cm stenull
Nytt yttertak,Icopal,före det var det plåt
Ingen plast ovanför gullfibern....
Ingen luftspalt ovanför råsponten.....
Gissa om möglet hade frodats?
Råsponten= stora mögelskador
Takplanken 2 tum 6 = stora mögelskador
Tror mig kunna fixa taket innifrån. Nån som har tips på hur det bör se ut (med bibehållande av allt i taket från yttertakspappen o utåt) och även andra alternativ.
Rummet skall bli ett "bubbelpoolsrum"
carra
kan du fixa detta innifrån så misstänker jag att ett antal entreprenörer vill köpa din ide
. sen skall jag vara riktigt ärlig å fråga om konstruktion den är det Timell varning på iofs fattar jag knappt hur du menar att den ser ut. men som jagf har förstått det är den bara knasig!
Riv skiten!!! Är konstruktionen möglig jahapp riv skiten bränn det spika nytt. Ja man kan använda mögel stopp osv men det är fikon fasoner för hemspikar tomtar som vill snåla och spara för att göra om 5 år senare... Och i de fall där mögelangreppen är begränsade och relativt små. Men men som sagt gör som du vill men ring inte mig sen 
Kontakta Anticimex o prata med en fukt tekniker, har varit med om en grej där vi hade kontakt med dom, det hade uppstått mögel i taket pga av dålig isolering/ventilation på övervåningen, han berättade då att om möglet utsätts för värme typ 55C < så dör det och uppstår inte igen om man åtgärdar orsaken till möglet vad det nu må vara. Använd cellulosa isolering i taket sedan så slipper du få rötskador!
;D Det gick att fixa taket innifrån utan att det ramlade ned!
Anders Olson på Paroc,vilken toppenkille! Tipsade mig om hur det kunde(skulle) se ut.
Kvar finns nu utifrån: Papptaket, 3 cm isolering,plåten(den vanliga yttertaksplåten) isolering 0,20 plast o ytbeklädnad.
"Takstolar", råspont, etc,etc är nu borta!
Carra
Anders Olson på Paroc,vilken toppenkille! Tipsade mig om hur det kunde(skulle) se ut.
Kvar finns nu utifrån: Papptaket, 3 cm isolering,plåten(den vanliga yttertaksplåten) isolering 0,20 plast o ytbeklädnad.
"Takstolar", råspont, etc,etc är nu borta!
Carra
Klicka här för att svara