Bara en tanke som slog mig.....
Tittar man in i olikatyper av ljuddämpningshuvar till större maskiner och apparater på industrin så är "innerväggarna" ofta av perforerad plåt.
Har fått förklarat för mig att detta är till för att "slå sönder" ljudsvängningarna och där igenom "mekaniskt" få en första dämpning innan ljudet når isoleringen.
Varför skulle man inte kunna använda detta resonemang på väggar? Sätta typ perforerad masonite direkt på reglarna och sedan gips.
Någon som provat ???

Bob_the_builder skrev:
Nej, det tror jag inte. Ljudisoleringen hänger nog mest på tjockleken (antal skivor). Golvgips är ju lika tjock som vanlig väggips.
Styvheten är viktig för att stoppa låga frekvenser. Styvare kontsruktion = tyngre konstruktion. Isolering i väggen hjälper marginellt om det är av typen "normal glas/sten ull" Den stoppar egentligen mest lådljudet som i viss fall kan förstärka signalen....

SnickarPelle skrev:
Bara en tanke som slog mig.....
Tittar man in i olikatyper av ljuddämpningshuvar till större maskiner och apparater på industrin så är "innerväggarna" ofta av perforerad plåt.
Har fått förklarat för mig att detta är till för att "slå sönder" ljudsvängningarna och där igenom "mekaniskt" få en första dämpning innan ljudet når isoleringen.
Varför skulle man inte kunna använda detta resonemang på väggar? Sätta typ perforerad masonite direkt på reglarna och sedan gips.
Någon som provat  ???
Det du talar om är ett akustik problem egentligen. Iom att man perforerar eller använder material av porös natur så smiter ljudvågorna in i materialet och klingar av fortare. Rörelse energin blir värme osv... Men det hjälper men masinot är inget som jag skulle rekommendera... Det krävs en hel del avancerad matematik för att ta bort gällande frekvenser osv. Inget man vill ge sig inpå vare sig som lekman eller yrkes utövare. Det tar tid och tid kostar...:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.