M
moonlightfarmer: Jag har påbörjat ett större garagebygge och ska snart köpa markisolering till detta. Jag bor på landet och tänkte bygga ett rejält dito på en gång. Det kommer att bli ca 200m2. Jag kommer att kunna köra in större och tyngre fordon vilket gör att isoleringen bör vara av skaplig kvalité misstänker jag. Plattan blir 12cm och dubbelarmerad. jag skulle vilja lägga golvvärme och vad
0 svar · 3,8k läst
T
tiggre: min byggare svarar mig alltid på samma sätt där... "vad var det innan" vilket gjort att jag personligen inte plastat nåt i min barre från -45...
1 svar · 3,3k läst
KarlXII
KarlXII: Det var inte lätt att försöka sig på ett svar. Inga ångspärrar säger du....? Säkert? Det jag kan säga är väl att du måste försöka isolera in hela bostadsutrymmet. Hur du sen gör det är upp till dig. Det kan ju vara idé att smälla upp plast längst in på väggen, om inte annat för att det också förhindrar drag.
1 svar · 4,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: Jag hittade ett pris i en katalog från PRAKTIKER men det fanns bara pris på 50mm Rockwool, priset är 5,39zloty/kvm, ungefär 10,80sek/kvm.
0 svar · 3,5k läst
P
Pera: Vi har precis köpt ett hus där övervåningen var gjord -88, vid besiktningen upptäcktes svartmögel på vinden, då det inte fanns någon luftspalt alls... Så nu är det mycket jobb som gäller eller att anlita hantverkare för att åtgärda detta. Tur att vi fick ett bra avdrag på priset iallafall... Så definitivt luftspalt!
19 svar · 15,9k läst
morsan
morsan: Tackar! Verkar väl värt att prova :-)
10 svar · 3,9k läst
P
Per-Erik: Beror nog på vad som är på andra sidan Leca Väggen..
1 svar · 2,7k läst
P
Pete_R: Maxell heter burken !
2 svar · 1,8k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Fusk. Fuktvandring upp från plattan/grundmuren till syllen kan bi följden. Mögel/röta kan uppstå på sikt.
1 svar · 2,8k läst
C
co: Kan man inte öppna små hål i det befintliga golvet och spruta in någon massa (typ ekofiber) för att sas fylla upp de luftfickor som uppstått i befintlig isolering? Har för mig att vi fick en offert på det för ett oherrans antal år sedna när jag var nybilven förstagångs mamma och inte stod ut med att mitt barn skulle växa upp i ett hus med golvdrag! Har blivit mer luttrad med att
5 svar · 2,4k läst
T
thrax: Tydligen ska man kuna lägga typ ekofiber på sågspån, men man kan inte lägga lös Rockwoll. Ska tydligen kunna mögla då. /Thrax
3 svar · 4,3k läst
P
Per-Erik: Om man ska vara pet noga så har "vanlig" isolering skarvar vilket är den svagaste länken dvs där rymmer mäst värme.. Lösull har inga skarvar... Dock så kan det sjunka i hop lite.. men jag tror att det gör det nog bara dom första åren sen  har det satt sig.... tror inte det skulle ge så himmla mycket sämmre värde pga det.. Det är nog hugget som stucket.. Fast.. om det e bra
3 svar · 8,1k läst
J
Jani: jag fick betala 125kr/m2 inkl moms, för 440 mm lösull till vinden.
4 svar · 14,6k läst
P
potatis: [citat] Zankan, skulle du kunna förtydliga tumregeln? det hajjar jag inte.. jag ska snart bygga upp en inspelningsstudio i garaget så jag kommer nog att använda din tips för isolering .. tack!
3 svar · 4,5k läst
pappskallen
pappskallen: Skicka ett mail till Genevadshttp://www.genevads.com/extra/page/?module_instance=1 dom kan besvara dina frågor!!
2 svar · 2,7k läst
M
Ms_IT-Nisse: Detta kan bli intressant om hur ni andra har löst detta! :) Vi har trixat och fixat så att plasten från nedre plan möter plasten i övre plan, detta genom att dra upp plast nerifrån i mellanbjälklaget och sedan upp på andra våningen. På vissa ställen där spångolvet var ivägen så fäste vid plasten mot den med en bräda och tejp på undersidan, och plasten på övervåningen fäste
0 svar · 3,9k läst
P
Pake: Hej! Har du tittat hos besta? www.besta.se
3 svar · 3,0k läst
M
mattiasx: Har inte varit i kontakt med någon konstruktör ännu, tänkte höra med forumet först. [citat] Hade tänkt mig just så. Vad är det som känns konstigt?
4 svar · 7,3k läst
U
ulliserik: Förstår inte riktigt vad du menar, men som jag förstår det hela ska sockeln inte synas alls. Den minsta höjden från mark till panel ska vara 20cm. Jag tycker själv den ska vara något högre ca 25-30, detta för att fukten inte ska kunna vandra upp i väggar. Ulrika
1 svar · 4,3k läst
P
potatis: tack!
2 svar · 2,0k läst
P
2 svar · 2,0k läst
T
tiggre: [citat] kul påstående, du vet att försäkringsbolagen inte använder sig av det uttrycket då det visat sig att den såkallade timell effekten som folk säger om fuktskador å skit i badrum visat sig vara helt fel...??
6 svar · 4,2k läst
KarlXII
KarlXII: Smart! Jag har inte ens tänkt på att man skulle kunna göra en tillfällig utvändig förstärkning för att sen blåsa isoleringen... Jaja, man lär sig nåt nytt varje dag! :)
10 svar · 3,5k läst
T
Torparkungen: Jag har en torpargrund med en fri höjd på 1.60m där jag skall ha ett “vattenrum” hade jag tänkt. Där skall stå en hydrofor och ett vattenfilter och sitta en frysvakt. Utrymmet är 2.80m långt och 1.20m brett. Väggarna är lecasten. Jag undrar nu; Kan jag isolera dessa väggar från insidan utan att begå något byggtekniskt brott map fukt osv? Vilken typ av isolering skall jag i så
0 svar · 2,9k läst
M
mate66: Måste bara korrigera att cellulosa=ekofiber? skulle var svårt att få tag på i S-vall. Fabrikerna står ju som spön i backen. Men "bor"-fibern är det värre med.......
4 svar · 1,5k läst
T
T-B: Det finns forskningsresultat på KTH om detta, använder man sig av cellulosaisolering så behövs ingen luftspalt. cellulosan är tydligen godkänd att ligga direkt mot yttertak, gå tillbaka ett gäng år o titta på husen där det ligger t.ex sågspån m.m alltså cellulosa så finner man inte någon form av luftspalt, eller gavel ventiler heller men det beror på att husen var så otäta på
1 svar · 3,8k läst
D
Draven: Det är leca isolerblock (29cm) som jag funderar på. Bör man regla och isolera efter denna typen av block ?
1 svar · 2,2k läst
N
Nybyggare: Jag ställde liknande frågeställning till både Paroc och Isover och svaret jag fick var att ur ekonomiskt perspektiv så lönar det sig att isolera ända upp till omkring 500-600 mm. Sedan överstiger isoleringskostnaden den förtjänst man gör i värmekostnad. Min fråga gällde nu tak och snedtak på övervåning så jag gissar att siffran för väggar är lägre.
5 svar · 9,9k läst
J
jorwes: Har just isolerat mina väggar med Ekovilla. Återvunnet tidningspapper från Finland. Isoleringen sprutades på reglad vägg med ett "ghostbuster munstycke", isolering och lim (potatismjöl tror jag). Blev jäkligt bra. Inga glapp mot mot reglar eller mot väggen (timmer i mitt fall). När limmet torkat känns det som vilken skiva isolering som helst. Givetvis sprutas det in i bjälklag, tak och
11 svar · 9,1k läst
Z
zankan: [citat] Det du talar om är ett akustik problem egentligen. Iom att man perforerar eller använder material av porös natur så smiter ljudvågorna in i materialet och klingar av fortare. Rörelse energin blir värme osv... Men det hjälper men masinot är inget som jag skulle rekommendera... Det krävs en hel del avancerad matematik för att ta bort gällande frekvenser osv. Inget man vill ge
32 svar · 49,8k läst
hajof70
hajof70: Jag röstar för Erik_Ds lösning; de ljuddämparmattor man har i bil och båt. Den dyra vägen är att importera Dynamat ;-), den enkla vägen är att gå till Mekonomen etc. De är tunna, kanske 4-6 mm, men väldans effektiva. Har lite dålig koll på kvm-priset och därmed kostnaden att täcka en vägg.
8 svar · 28,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.