Hej,
det snurrar i mitt huvud och sprattlar i armarna. Jag har läst en del av inläggen i ämnet men alla hus är unika. Och man måste tänka först och göra sen. Jag bor i ett träpanelhus med listnock som är tvåvånings och byggd 1939. Det börjar lite smått bli dags att måla fasaden men det tar jag nästa sommar. Nu när vintern närmar sig påminns jag om värmeförållanden i huset. Vi har inbyggt källare med klinkergolv och elslinga (golvvärme). Det är faktiskt så att det är varmare i källaren än högst upp! Elpannans givare är i markplan och det blir ca 19 'C. Vi har vattenburen värme i gamla element. Temperaturskillnaden kan vara 21' längst ner till 17' längst upp! På vissa väggar högsta våning kan det vara 16'. Allltså dragigt och ev. kallras på vissa håll. Tilläggsisolerade vinden med cellulosafiber som förbättrade mycket men inte allt. Vi har 2-glas fönster lite si och så skick.

Nu till frågan:
- Är det någon som har erfarenhet av att det går att spruta in ekofiber i väggarna utvändigt? Jag antar att det finns kutterspån inuti. Det går väl att blanda då dem har liknande egenskaper? Hur lokaliserar man kallras hål? Är det här något man kan göra när man ändå målar fasaden, dvs, tar loss bräderna elller gör håll på strategiska platser för insprutning. I vinden så sprutade vi ekofibern så det blev ett "hav". Är insprutningen av sådan art att den skulle täcka allt och samsas med kutterspånen? (Eventuellt har kutterspånet krypit längs ner...)Jag vill inte göra om fasaden. Vill inte heller påverka husets gamla "fukt" och "ventilations" balans. Eller river man alla fasadbrädor och monterar "kuddar" av ekofiber? Jag kan förstås gå åt fönstrena men jag misstänker väggarna som boven i dramat!

Valet är: slita för komfort/ekonomi eller ta det lugnt och ha drag/höga elkostnader. :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.