Har sprutat ett litet utrymme(utbyggnad)(ca8m2) med vindsull (Roxull). Tjocklek ca 900mm. (marginell kostnad).

Fråga!
Sprutan jag lånade var ganska "effektiv". Som att släppa en räv i ett hönshus, så fluffigt att när jag bankade med hammaren satte det sig flera cm. Nu tänker jag ge mig på vindsutrymmet(ca 80m2). Går det spruta lite "tjockare", alt med annan teknik? Att det sätter sig lite "hårdare"? Det får väl inte bli för "fluffigt" eller? Synpunkter.........Tyckte att jag höll mig till rekomenderat kg/m2.
 
Det låter som om allt fungerar perfekt. Se bara till att det går åt så mycket per kvm som specificerat. Det är stillastående luft som isolerar!
 
Använd dig av cellulosa isolering i stället tycker jag, du behöver då inte lägga på mer än 400mm för att få fullgott lambda värde, dessutom sitter lambdavärdet (k-Värdet) inte i volymen utan i vikten på cellulosan så får du en liten sättning med cellulosan påverkar det inte resultatet! Det sägs ju att densiteten skall vara 29Kg/m2 vilket mineralull har svårt att uppnå och cellulosan svårt att komma ner till! Om det stämmer som jag läst så är det bättre med högre densitet.
 
Tack för synpunkterna. Cellulosa låter ju vettigt. Svårt att få tag i runt Sundsvall där jag bygger. Får börja kolla om det går att få ngn leverans.
Sprutar man den på samma sätt som gull och sten? Har inte sett ngn förpackning med tidning.
 
Måste bara korrigera att cellulosa=ekofiber? skulle var svårt att få tag på i S-vall. Fabrikerna står ju som spön i backen. Men "bor"-fibern är det värre med.......
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.