Isolering
johan_med_torp: Hej, I vår sommarstuga finns det en farstutillbyggnad som vi tänkte isolera. Farstun värms inte upp under vintern till skillnad från övriga stugan som har underhållsvärme när vi inte är där under den kalla perioden. Väggarna har vi isolerat med 45mm isolermaterial, men då utrymmet inte värms upp har vi inte någon fuktspärr (dvs plast). Kan taket isoleras enligt samma princip, dvs
Prosit: OK, ska kolla hos Paroc. Jag har i största grad möjlighet att påverka än så länge, vi har inte talat med hustillverkare eller dylikt än. Jag har förutsatt att 50 cm isolering var vad som var lämpligt oavsett om det är horisontellt eller lutande, men varje decimeter jag kan spara är värdefull då det finns andra skäl till att försöka hålla nere höjden.
tuut: ja det verkar ju som om det är mer viktigt att utrymmet är maxiamalt fyllt än att det är luft mellan vindpapp och diff.spärr.
Ticke: Vi har nyligen installerat ett vattenfilter och en hydrofor i ett kallförråd. Detta var tidigare ett svinhus och är byggt nångång i början av 1900 talet. Det består av stomme i lite kraftigare dimensioner och panel. Golvet är ett tunnare gjutet golv (5-10 cm) och under det jord eller vad där kan ligga. De som installerade pumpen sa att det skulle klara sig att bygga in vattendelarna i
Mikael_L: OK, tack för alla svar hittills. Än så länge är väl huvudspåret enkelt lager med 195 mm isolering. Föreligger det någon märkvärd prisskillnad kan jag ändra mig. ;) Det går givetvis att fortfarande komma med lite inlägg om de olika metodernas för resp nackdelar, men för mitt vidkommande blir det kanske beställning redan imorgon, eventuellt ..., så flyter det inte in fler
rodluvan: Tack för svar! Hittade billiga mögelstoppers på Jula! 10st för 199kr.
JimmyB: Hallå där! Bygger friggebod. Tak med liggande reglar (ej takstolar). Isolerar m glasull. Har info från Paroc som visar hur isoleringen skall utföras på tak med takstolar men det borde bli detsamma på liggande reglar? Skulle vilja veta om jag tänker rätt när jag sätter materialen uppifrån och ned: takpannor tjärpapp yttertak av spontade brädor 25 mm lister för att skapa luftspalt
Stenper: Tack för era svar, blir nog en annan leverantör nästa gång! Nån fler som har erfarenheter att dela med sig? Stenper
Josth: Har hört glasullen brandskyddsisoleras med ett ämne som bl.a. innehåller urea. Det är organiskt och därför kan isoleringen börja mögla om den utsetts för fukt under en längre tid. Blöt efter en regnskur dagarna innan och torkas ordentligt med byggfläkt borde inte vara ett problem, men om skivorna varit blöta en längre tid så skulle jag lämna tillbaka dem.
Husvagnsthord: Jag förstår att du funderar. Inte helt lätt. Diffusionsspärren har dock varit byggnorm sedan -68 om jag inte minns fel. Du vill tilläggsisolera med 150 mm. Ett förslag är att du reglar upp med två korsande 70 mm reglar och placerar diffusionsspärren därimellan. Då får du 170 mm på den kalla sidan och 70 mm på den varma sidan om diffspärren. Dvs mer än 2/3 av isoleringen på den
chabby: Rita en liten bild så nån kanske förstår hur jag menar :)
Jonastostared: Hej använd en MS polymer ett slags lim som fäster på div olika mtrl sam tål fukt väta värme etc och ev rörelser. googla på det köp inte något billigt lim håller ej tyvärr testat själv fick göra om göra rätt.
marcusw: Hej, Jag vill ljudisolera en vägg mellan ett badrum och ett sovrum. Väggen består av lättbetong och duschen sitter på väggen som vätter mot sovrummet vilket gör att när man duschar i badrummet låter det i sovrummet som om man sover i duschen. Sovrummet är dessutom rätt smalt så jag vill helst inte regla upp en ny vägg eftersom det skulle stjäla värdefulla centimetrar. Finns det
Apprentice: Sen kan man dra in eventuell fuktspärr max 1/3 från insidan, dock behövs ingen luftspalt på insidan av isoleringen.
tompaah7503: Ska bygga om ett urgammalt svinstall till boningshus och undrar hur tjock isolering man skulle haft till väggarna. Stallet har ca 25 cm tjocka murade ytterväggar med blandat material (leca, tegel, m.m.). Hade tänkt mig regla upp på insidan och isolera ca 30cm men det kanske är "för mycket"? Räknade inte med att stenväggen isolerar men det kanske den gör. Kan man klara sig på mindre,
björnuf: Hej jag undrar om nån kan hjälpa mig med detta ,jag har kommit såpass långt ett utbyggt grovkök skall jag ha isolering emot det gamla huset reglat så det blir sk innervägg ,och i så fall skall jag ha plast utanpå isoleringen,mvh björnu
erik68olsson: Tack för synpunkterna torpet och kamilenski. Jag har funderat över natten och det lutar nu nog åt att jag ändå lägger ner tid och möda på att ta bort det befintliga golvet för att få till stånd en så bra isolering som möjligt när jag nu lägger ner pengar och arbete på det. Latmasken i mig får helt enkelt acceptera det svettiga jobb som nu väntar på mig uppe på vinden :-)
RoughChuck: Om du bestämmer dig för att ha ångspärr så är mitt råd att regla och isolera 145 först sen sätta ångspärr och sedan regla och isolera 45 sedan. Då kan du dra el mm i 45 utrymmet utan att bryta ångspärren. Det blir ju lite mer än 170, men du slipper ont i magen för varje dosa mm:)
Marc E: Har en fundering på ett liknande bekymmer. Rivit bort gamla golvet i köket och tänkte lägga ny isolering. Gamla isoleringen bestod av gullfiber med spån uppepå till en höjd av totalt ca 15cm. Nu ska ny isolering ner, men måste man vindskydda först? Ger det stor effekt? Finns bara blindbottenskivorna sedan förut, och under golvet kommer man inte åt.
yxet: det finns en tunn tjärpapp använd den tycker jag andas men håller tätt vindtäten tycker jag är för tät.räcker nog bra mett ett lager av den
JOW: Mitt svar var på en generell nivå i relation till frågan, fanns inga förutsättningar att svara mot... Men nu har du fått mer svar, bra va? ;)
cullberg: Det är liknande denna panelen, OBS inte min panel på bilden =) http://ekenasgard.files.wordpress.com/2009/02/p1040007.jpg
Yrrol: Jag har egentligen köpt in 70mm isolering från rockwool redan. Men så läste jag diskussioner igår där nördar pratade på att gullfiber är det bästa för att motarbeta ljud. Så jag ringde en Gullfiber tekniker och han berättade lite om att man kunde inte se på siffror så som jag gjorde vid mitt senaste val. För nu hade jag troligen gått och köpt vanlig värmeisolering från
Doldskada: I min tillbyggnad sätter jag isoleringen mellan takstolarna och plastar, sen sätter jag 45x45 i kors där jag förlägger elen och isolerar. Då har jag något att skruva i och risken för att punktera spärren minskas. Det viktigaste är att 2/3 av isolertjockleken är lagd utanför spärren som jag förstått.
GzO: Det sägs att luftspalten kan slopas om man isolerar med cellulosa, sågspån eller annan typ av fuktbuffrande isolering. Rev nyligen ner isoleringen i ett snedtak isolerat med sågspån/torv utan luftspalt och allt såg bra ut efter 76 år. Dock så var det endast en meter av snedtaket som var isolerat på detta vis.
zsimpey: laga en ram med rätt tjocklek och storlek. enklast att klyva så. eller vänta till i morgon och köp rätt!
corre: Hittade något pappersmtrl med silvrig insida när jag började riva en vägg i köket. Det är fullt med hål i den, och behöver bytas. Vad är har den för typ av funktion? Ena tanken är vindpapp, tätare modell, eller ångspärr. Den lika tjock som byggplast, lite styvare, papper på utsidan, någon form av tjära eller likande i mitten och sen alu(?)folie på insidan. Den fungerar
malte09: Det blir ju svårt utan att riva, jag hade satt fuktspärren från det jag kommer åt. Ingen jätte bra lösning men om det har fungerat helt utan fuktspärr fram tills nu så är det nog inga bekymmer.