Hittade just ett isoleringsmaterial jag inte sett förut när jag öppnade mot bjälklagsisoleringen mellan källaren och bottenvåningen på vårt gamla hus från 1909. Materialet är grå-vitt och relativt långfibrigt, ser ungefär ut som vanlig ull. Såg att någon annan på forumet hittat något liknande. Han fick till svar att det troligtvis är gammaldags glasull. Har hittat att det fanns något som hette glasullit som verkar passa på beskrivningen.
Är detta (det övre lagret) den typen av isolering? Se bif bild. Oavsett vad det är kommer det få ligga kvar, men om det mot förmodan är asbest lär jag få sanera det anslutande utrymmet efter att jag satt igen hålet.
Har asbest över huvud taget använts som bjälklagsisolering?
Tacksam för svar så att jag kan släppa detta!
Är detta (det övre lagret) den typen av isolering? Se bif bild. Oavsett vad det är kommer det få ligga kvar, men om det mot förmodan är asbest lär jag få sanera det anslutande utrymmet efter att jag satt igen hålet.
Har asbest över huvud taget använts som bjälklagsisolering?
Tacksam för svar så att jag kan släppa detta!
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Dt översta är stenull. Det gula är glasull. Asbest är inget isolermaterial.
ja, utmärkt och faktiskt dyr isolering som användes oftast bara i extrema fal där inget annat dög till .... isolerar jättebra och tål mycket höga temperaturer vid brand. Ytterst ovanligt i vanliga hus just på grund av priset, gissar jag. Man kan stötta på asbest men bara som en armerande fibrig tillsats i små mängder till annat.frhe skrev:
gaia
Redigerat av moderator:
Asbest i isolering inuti väggar måste väl vara fruktansvärt ovanligt. Asbest i ren isolering överhuvudtaget är hyfsat ovanligt.
Asbest som bindmedel till tredjeparts isolering, exempelvis rörisolering (och då nästan enbart runt krökar), är desto vanligare.
Asbest som bindmedel till tredjeparts isolering, exempelvis rörisolering (och då nästan enbart runt krökar), är desto vanligare.
Hej
Jag var själv orolig en gång när jag höll på att dra loss en massa isolering från fönstren. Skrev om min oro här.
Någon smart person bad mig se om materialet brann - i så fall var det inte asbest.
Min isolering brann rejält
så jag kunde släppa oron!
Jag var själv orolig en gång när jag höll på att dra loss en massa isolering från fönstren. Skrev om min oro här.
Någon smart person bad mig se om materialet brann - i så fall var det inte asbest.
Min isolering brann rejält
Klicka här för att svara
