Isolering
Bambi: Hej! Ser ytan för isolering bra och tillräcklig ut över FTX-röret?
Krawk: Dyrt är det, men utmärkt för att tex bryta köldbryggor vid stålbalkar eller vid renovering av dörrar etc. Inte så vettigt att använda som vanlig, generell isolering ännu. Blir säkerligen billigare med tiden.
vattumannen75: Ska bygga nytt i sommar och de lutar åt glasulls skivor som isolering. Är de Isover som gäller eller finns de andra aktörer på marknaden? Vart får man bästa priset på glasull? Mvh/Jörgen
AnteB: Jag antar att man nätar skorstenen med typ 30mm brandmatta kvällen innan plåtisen kommer. Någon luftspalt lär man inte ha, dock luftflöde genom murstocken konstant.
Bezt: Isolering av källare bör man väll göra på utsidan, även om det är ovan mark.
Granfot: [citat] Tack för tipset, det hade jag inte ens tänkt på. Ska undersöka det lite närmre. d^_^b
öringen: Har en liten skrubb i huset som golvet behöver isoleras, utrymmet är ca 3kvadrat och det är en gjuten betongplatta. Övriga huset är torpargrund. Golvet är i dagsläget snorkallt så frågan är hur jag går till väga. tänkte använda cellplast(frigolit),golvspånskiva och ev. klickgolv. Frågan är om jag ska lägga ett lager plastfolie längst ner mot betongen. Spontant känns det
whitewheels: Hej. Bygger garage. Modellen är ett klassiskt dubbelgarage med carport. Det som skiller lite är att jag byggt med limträbalkar så jag har öppet ända upp till nock osså har jag ett isolerat loft ovanför carport. Loftet är i anslutning till garaget o kommer inte värmas annat än utav garagevärmen. Ingen vägg som skiller loft fr garage. Nu till min funderation. Jag har ju isolerat golvet
Axelzons: woodfibre träfiberisolering (granfiber) har endast brandhämmande medel tillsatt.. http://woodfibre.se/miljo.aspx
kalubah: Jag skulle lägga pappen omlott, och så att du kan köra fast den med häftpistol. Det kan nog gå bra att tejpa den också.
anna_jimmy: Vi håller på och isolerar vår övervåning och har valt att ha en varm kattvind och så du efterfrågar. Vi har använt oss av "lufta pappen" från paroc längst ner mot takfoten för att få till luftningen, uppåt i snedtaket har vi sedan satt masonite på läkt. Detta för att pappen är snidigare att hantera i vinkeln och lättare att fästa mot golvet i kattvinden. Masoniten är dock
sben: Hej! Har ett träregelhus med tegelfasad från -64, och funderar nu på att tilläggsisolera, invändigt. Väggarna består av utifrån och inåt: halvstenstegel - luftspalt - någon typ av skiva - 75mm regel med glasull - spånskiva - tapet. Har funderat på att riva bort spånskivan, sätta upp västkustskiva 80mm innanför regelväggen, regla upp en ny regelvägg 45mm, med mineralull och sedan
clain: Hoppar på den här tråden då jag snart är i samma situation själv. Ska slita ner all gammal panel+lockläkt och lägga på parocs "klimatskiva was 35tt" med vindpapp på ena sidan (som skall monteras inåt). Enligt deras egna instruktioner behövs extra vindpapp enbart i hörn, och för fastigheter i extremt utsatta lägen kan det behövas "heltäckande".
Yrrol: Jasså. Jag är ju mer mån att göra det besvärligare för mössen att pipa ner i isoleringen vilket jag tror pappen gör bättre än extra lager isolering. Jäkla mössen hade dock gnagt tusen småbitar utav pappen och dratt ner i sina hålor, så det droppa ju ner bollar med papp-flis när jag tog ner isoleringen...
Husvagnsthord: [citat] Hur mycket värme avger en murstock? På min oisolerade vind står en fyra meter hög murstock som betjänar en gammal Husqvarna köksspis. Spisen har låg verkningsgrad och jag eldar den hårt men murstocken på vinden blir bara lite mer är ljummen. Jag uppskattar att den avger värme på kanske 200 -300 watt. Samtidigt har yttertaket en yta på kanske 120 m2 och gavlarna en yta om på
gaia: [citat] Litet snålt, tycker jag. Även om man gör det själv så kostar alla små avslutningslösningar och tillbehör en hel del. Sen tillkommer ny puts och det gör man knappast själv. Om man testade fukthalten på dom mest känsliga ställen under fönster och runt andra öppningar i fasaden och inte funnit något så kanske kan man vänta tills problem dyker upp ? Jag skulle dock inte
Dr Fozz: Jag hade nog tittat närmare på någon typ av fogskums-liknande isolering som sprutas, t.ex. polyuretan som är väldigt effektivt. Cellplasts (dvs frigolit) kulor isolerar med all säkerhet inte i närheten så bra när det ligger löst som när det är pressat till skivor.
CHEMAS: MEN även om det är mineralull så är det ingen fara så länge man har undertryck. Man kanske kan få övertryck om man har fetfest med riktiga svettningar med frånluftsfläkt eller obefinligtsjälvdrag. Alternativt om frånluften pajjat o ftx bara trycker in luft. Det är då det kan bli problem. Och detta gäller ju konvektion av varm luft. Strålning av varm luft är inte samma sak. Luft o
Mr Handyman: Det här med plast och timmerhus är ju ett omdiskuterat ämne minst sagt. Skulle nästan rekommendera dig att kika på byggnadsvård här i forumet också. Fem centimeter är inte så mycket egentligen. Här har vi drygt det och tänker inte göra något åt det i första taget. Att ett hus av trä sjunker ihop en aning på 140 år som det rör sig om här är inte så konstigt. Vill du ha taket
pbengtsson: Har för mig att ecofiber har en del info på deras hemsida. Jag har (ryggåstak) råspont, luftspalt (20mm), masonit, ekofiber, vindtät väv, gles, innertak. Luftad nock saknas också, endast ventilation via takfoten.
Husvagnsthord: Har aldrig hört talas om flingisolering. Men eftersom du nämner skorsten kan det kanske vara vermikulit du menar. Det påminner i alla fall om flingor och har en rad användningsområden. Som isolering används det främst för sin förmåga att stå emot höga temperaturer. Används bland annat när man drar insatsrör i murade skorstenar. Eftersom det är "flingor" fyller det ut bra men det
gaia: [citat] I ytterväggar har man max 3 cm ventilationsspalt medan en kalvind har större luftvolymer som kan fritt cirkulera/ passera genom vinden ovan isoleringen. Räknar man in risken för mögel och ytterligare åtgärder typ avfuktare, fläktar för att bli av med den så ..... gaia
knekten: Yrrol!!! Skaffa dig ett par katter så slipper du bekymmra dig om möss...d^_^b
pärzon: Om du isolerar grundmuren från insidan kommer den bli kallare. Detta kan medföra att eventuell varm fuktig luft som tränger ut från bostaden kyls av och fukt kondenserar invid syllen. Naturligtvis ett mindre problem med undertryck och tät ångspärr. Med 300 mm isolering på marken kanske du inte behöver tilläggsisolera golvbjälklaget.
fusion: Jag upptäckte efter denna vinter att det bildats lite mögel vid takåsen mellan 2 takstolar , det är c 1 m ned på vardera sidan från takåsen. Inget på takstolarna utan bara på råsponten och det är precis där 4 st vent rör kommer upp från huset. Rören är bra isolerade på vinden och kollade därför upp huven. Myggnäten (4st) i ventilerna var helt igensatta så min misstanke är
Crebel: Åhå, intressant, bra att veta! Tack för feedback alla...
Byggår 1921: Tack, genomtrampet är åtgärdat på det sätt du beskrev. Tyvärr är det murket nästan överallt i blindbottenbrädorna (är som "fnöske") och det har rasat på några andra platser. Nu blir det till att börja om med att bryta upp golvet och göra helt ny trossbotten. Förhoppningsvis är alla balkar välmående. Jag tänker hävda dolt fel och ställa ett krav på säljaren (kostar dom
Moff: Använd ett lim som är fritt ifrån lösningsmedel, annars smälter cellplasten. Det skall vara av typen "ms-polymer". Detta gäller för både expanderad och extruderad cellplast. Bra lim att att använda på cellplast är: Bostik Maxibond Tremco PL200 Casco Superset
Yrrol: Nu när jag började riva i detta så upptäckte jag att det inte alls var 26cm.. och dessutom låg det redan i lager, så har köpt in massa felaktig isolering, haha. Men.. detta med "vinpapp"... det var papp på den isolering som var upp mot de öppna ytorna på vinden.. vilket gjorde skarvarna mellan isoleringarna mer uppenbara... -något som får mig ana att det var där mössen tog sig ner,