Mikael_L
Mikael_L: En till levande tråd i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/148864-sa-isolerar-jag-taket-med-cellplast.html
5 svar · 9,9k läst
T
Tio: Lycka till! Det kan inte skada att lämna 2 cm om du har en tjock takregel på utsida. Eller lämna 2 cm och fästa fuktspärren i takregeln? Hur tänker du isolera ovanpå den bärlina som syns här på bild (jag tittade på några bilder där man använder frigolit... )?
1 svar · 5,3k läst
T
Törnrosen: Hej, Vi skall isolera m krypgrunden. Borttagning av gammal blindbotten och spån pågår, och snart skall vi börja isolera underifrån, jag har några undringar, - vindpapp, skall man ha detta? Skall man i så fall sätta fast den i resp "fack" i bjälklaget? Eller skall man bara fästa den mot ytterväggen? Skall den fästas först, innan isoleringen trycks upp? - Ny blindbotten, vad finns det
0 svar · 1,1k läst
slipperman
slipperman: [citat] Njet, tyvärr det var det som stod i broschyren. Tyckte också att det lät skumt.
4 svar · 1,8k läst
I
imported_Kalle_F: Jag håller på att renovera ett rum i vårt hus som är bygg 1911. Har rivit bort alla gamla tapeter och treetexskivan som satt där tidigare på grund av en fuktskada. Tänkte täta springorna mellan stockarna med lindrev och är lite fundersam på om man ska försöka få dit linet så att det sitter luftigt som det brukar vara med isolering eller om det ska pressas in för att undvika drag.
0 svar · 2,3k läst
B
BigGitt: Man kan även placera en trådlös fukt/temp mätare ;-) Oregon?
16 svar · 7,0k läst
G
Gorson: Huset är ganska mycket original från 64 jag funderar på att isolera för att få ett trevligare inomhusklimat under vintern. Huset är på 48 kvadrat och det gäller hela taket. Precis jag hittar igen lucka och kan varken se hur det ser ut eller för den delen göra något isoleringsarbete. De påstod att huset skulle vara året runt boende och det kanske det är om man eldar på utav bara
2 svar · 1,2k läst
M
marr1977: Hej! Vi har köpt ett hus som vi ska bo i permanent och som är en före detta sommarstuga byggd på 30-talet. Isoleringen på vinden består av träflis (kutterspån) som är lite ojämnt fördelat men generellt är det 10-20 cm tjockt över hela vinden. Det jag undrar är hur bra/dålig denna typ av isolering är och hur, om det rekommenderas, man bäst tilläggsisolerar denna vind? Det går en
0 svar · 1,5k läst
M
m5patrik: Håller på och inreder övervåningen på vårt smålandsvillan, och har börjat dra rören för ventilationen. Frågan är hur tjock isolering det krävs runt ventialtionsröret ute på kattvinden för att det inte ska bli kondens osv? Jag har lindat 2 varv med 45mm isolering runt, och avslutat med ett lager vindskyddsfolie och sist ett varv med hönsnät. Isoleringen mosas ihop en del på
0 svar · 1,7k läst
E
en_annan: Hej! Första inlägget här, så var snälla :) Kan inleda med att jag är rätt händig och teknisk, men saknar kunskap, varför denna tråd. Stugan står på plintar utan inbyggnad (vinden kan blåsa under), ~40-50cm mellan mark och blindbotten. Vi har haft en besiktningsman i stugan för fuktmätning och rådgivning om en unken lukt som "alltid" har varit där. En tillbyggnad hade de högsta
0 svar · 1,2k läst
ziddhartha
ziddhartha: Det finns ju färdigisolerade containrar att köpa. Hör med någon som säljer dem hur isoleringen är gjord. (du kan ju säga att du är intresserad av att köpa).
1 svar · 4,9k läst
H
Husvagnsthord: Precis som Azkel säger så isolerar kutterspån hyggligt, inte lika bra som mineralull men hyggligt. Hur mycket beror så klart på tjockleken. Men eftersom det i ditt fall är isolerat mellan takstolarna bör det vara i alla fall 5 tum tjockt med kutterspån. Finns många hus byggda innan första energikrisen på 70 talet som är sämre isolerade. Ett problem med kutterspån är att det
2 svar · 1,9k läst
Azkel
Azkel: Du har rätt, det står inte mer än så, jag fastnade vid "polyetenfolie" som det står på båda 2. Det den saknar i beskrivning är "åldersbeständig" och "typgodkänd" Äh, ring eller maila dem, annars får du inte ro... ;) Mvh / Azkel
5 svar · 4,4k läst
H
John J: Satte cellplast under min torpargrund för 6 år sedan och det är lika torrt och fint där nu som då.
16 svar · 3,5k läst
K
karlfeldt: Tack för gediget svar. Jag har varit i kontakt med med länsombudet för byggnadsvård.se, och han avrådde ifrån tilläggsisolering med främmande material. Han rekommenderade innerfönster vintertid samt isolering av tak och bjälklager. Och att man bara putsade utterväggarna på insidan. Tror det blir den lösningen.
4 svar · 1,2k läst
Ola78
Ola78: Du drevar med drev som du kan köpa hos bygghandlen eller kanske om du inte behöver så mycket så kolla med nån snickare, dom har sånt. Här är en länk på hur det ser ut och hur du gör också: http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20737, http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/dreva040607.pdf
3 svar · 3,2k läst
P
para: Har precis rivit ut det som fanns i snetaket och salar nu på takstolarna innöt så jag får dit 300 mm i snetaket. Detta är i göteborg
7 svar · 7,3k läst
S
sad_ant: Hej De tidigare ägarna har tilläggsisolerat min vind med ca 45cm isolering, och lagt ett plywood golv på detta så att vinden går att använda som förråd, jättebra tycker vi! Nu skall vi tilläggsisolera den kvarvarande vinden och funderar på hur man gör lättast för att regla upp golvet. Alltså regla upp så att man får plats med 45cm isolering. Ska man sätta ett kryss över
0 svar · 1,8k läst
P
på landet: Jag vet faktiskt inte om man behöver vänta till kallar väder, men logiskt sett har du nog rätt eftersom om inner & yttertemp är lika bör man rimligtvis inte upptäcka det...men vem vet. Kanske kan man mäta impedansen i väggen och på det sättet avgöra om det är fickor!?
3 svar · 1,4k läst
Consensus
Consensus: Hej, vad är det för system och vad är det för rör? Om det är en FTX och du har avluft resp uteluft dragna inomhus (hur kattvinden klassas där tvista de lärde), så måste de rören kondensisoleras. Dvs enbart mineralull räcker inte, det måste även vara diffussionstätt. De flesta kör med kondensstrumpa och använder Armaflextejp i skarvar och vid anslutningar.
2 svar · 2,0k läst
T
twtwtw: Hej, Jag har en Premodul skorsten som jag vill isolera i Snedtaket på insidan. Så jag inte får kallras. Har kollat på deras hemsidan att brännbart material minst 50mm ifrån. Då kan man ju köra minerallull stenull. Men hur jag jag med ångspärren runtomkring röret? den kan jag ju inte plasta på röret för det är ju organiskt material. För jag vill helst slippa schakta in hela
0 svar · 3,9k läst
F
Fixar_Krille: Sätt dit diffplast det är aldrig fel. Plasten gör att det blir riktigt tätt också det blir det inte annars, lite drag letar altid sig in. Jag tycker att du skall ha luft spalt, det är bara bra och det höjer andrahansvärdet.
1 svar · 3,4k läst
G
Gallianoman: Vi är på gång att inom en rimlig framtid bygga en frigga vid sommarstugan där vi ska ha lite kök, lite sov och lite förvaring. Tanken är att vi ska isolera den så att det även går att sova i den så att säga "of season"... MEN vår tanke är samtidigt att den största delen av vintern ska stå ouppvärmd. Hur löser man det med isolering? Finns det risk för fuktproblem etc? Vad ska vi
0 svar · 2,3k läst
B
Bautanalle: Har ett hundra år gammalt hus med snedtak (därmed lutande väggar ovanvåning). Partierna mellan fönsterna är slutna luftrum (gips), dvs har cirka en meter luft i botten och en decimeter i taket. Om jag rev ner luftrum och isolerar med 45mm stenull, lamba 37ish, skulle detta ge samma effekt i isolering som tidigare konstruktion? Vill få fram balkarna.
0 svar · 1,1k läst
R
Rickard M: Hej! Håller på och fixar i ordning vardagsrummet (första rummet jag tagit tag i, resten kommer sen) Noterade att ytterväggen är ganska tunn, ca 20cm inkl teglet, Hade först tänkt smälla på renoveringsgips bara men funderar på om jag inte borde passa på och isolera lite mera också?? (kan tilläggas att jag inte har hunnit bo här någon vinter än) har inte rivit så djupt men under
0 svar · 2,0k läst
F
fredrik03: Jag har letat på nätet men ej funnit något om det. Tanken slog mig när jag var i stallet. strör man med halm så sugs inte urin upp. medans spån suger och sväller. Varför jag undrar har nog mycket med att jag är nyfiken av mig. sedan är det ett pluss om väggarna inte lever ett eget liv. Jag lurar mer och mer på ett halmbygge tilltalar mig mycket
4 svar · 1,1k läst
Y
Yrrol: Nja samma temperatur är det väl kanske inte riktigt men... Det var snickaren som föreslog det. Har inte varit isolering där förut när det var pannrum, men nu ska det ju bli tvättstuga så lite extra isolering kan ju vara till fördel att hindra tvättmaskinen att störa sovrummen.
4 svar · 1,2k läst
K
karinmex: Vi måste isolera vårt nygjorda badrum upp mot kallvinden för nu är det bara ett enkelt trätak/golv emellan. Jag undrar då hur vi skall göra detta på bästa sätt för att undvika fuktproblem. Badrummet genererar ju fukt när man duschar och vinden genererar ju fukt under vintern då det är en kallvind. Vill gärna lägga ett lager isolering samt sedan ett nytt pärlspåntstak mallan
0 svar · 964 läst
G
gaia: [citat] ju det har betydelse för TS ska ha golvvärme ... då är det dumt att snåla med isoleringen. Minst 20cm, 7cm är löjligt lite gaia
6 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.