Jag har ett garage som står på en betongplatta. Tyvärr finns inte varken värme- eller fuktisolering i plattan. Garaget är i övrigt byggt i lättbetong.

Nu har jag funderingar på att inreda en snickarverkstad i garaget, men det är ju alldeles för fuktigt. Träet sväller och verktygen rostar.

Jag tänker mig att regla ytterväggarna isolera, plasta och sedan abs och gipsskiva. Men hur gör jag med golvet ? Jag vill absolut ha ett trägolv i min verkstad.

byggare_klas

Hur är det med takhöjd? låter kanske som om du får bila upp hela golvet och börja från början... det är jävligt svårt att lura fukten..

Jodå, takhöjd är det väldigt gott om, 3 m i ena änden och närmare 4 i den andra.

Jag har ett sånt garage. Jag har reglat upp utsidan, isolerat satt vindduk och spikat panel. Taket la jag nya takåsar, isolering, skiva för luftspalt, råspånt, papp, plåt.
Tänker sätta kantelement av frigolit med fiberbetong som isolering på utsidan av plattan ovan jord.
Värma med luft/luft-pump.
Har ingen plast nånstans, enl mina rådgivare behövs den inte men jag vet inte varför. :)

Fukt får Du väl i första hand pga att Du inte har nån värme? då blir temperaturskillnaderna för stora vilket ger kondens. Isolerar Du och värmer så tror jag problemen försvinner med just det, så räknar jag med själv alla fall.

Men trägolv i den konstruktionen låter vanskligt ändå, ska Du bara ha det som snickarverkstad och inte köra in bilar etc borde det funka med inomhusplaton på plattan, då kan lägga frigolitisolering ovanpå och flytande trägolv på det. Ev fukt ventileras upp genom socklarna.

Låter som det även kan vara dålig dränering runt garageplattan. Dränera ordentligt runt om. Ett enklare alternativ till fiberbetong kantisolering är att sättlimma sockelmålad cellplast XPS på garageplattans utsidor. XPS kan t.ex. vara 50 eller 70mm tjock, t.ex. ca 200 mm höga, längd 1200mm. Snesågade 25 grader för avrinningen utmed ovansidan.

En luftvärmepump av "garagetyp" plus en kondensavfuktare (timer + hygrostatstyrd) fixar klimatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.