Hej!

I ena änden av vårt garage har vi en förrådsdel, som jag har tänkt isolera. Tanken är att vi ska hålla det frostfritt (ca 5 grader) och möjligen värma upp det mer någon enstaka dag per år. Jag har läst att man då inte ska sätta någon plast på den varma sidan av isoleringen (och inte heller på den kalla), eftersom det inte blir så varmt i förrådet. Stämmer detta? Ska det vara något mer i väggen än vindpapp, isolering och gipsskiva?

Eftersom garaget är öppet upp i nock tänker jag lägga golv ovanpå förrådets innertak, som ska vara åtkomligt från garaget. Min tanke är att lägga golvspånskivor över hela förrådet. Det blir alltså innertak, isolering och spånskivor ovanpå det. Ska man lämna öppningar i golvet (spånskivorna) så att luft kan cirkulera ner i isoleringen? Eller ska man sätta plast under isoleringen?

Övriga garaget ska förbli kallgarage, men det är isoleringsförberett så jag har tänkt sätta dit gipsskivor längs väggarna och då även lägga i isolering innanför. Finns det någon risk med detta, då garaget inte ska vara uppvärmt? Finns det något annat material som passar bättre till detta?
Tacksam för tips!

Puffar tråden lite, då jag har ett snarlikt projekt, har tänkt att isolera ett uteförråd/friggebod och hålla det frostfritt om vintern.

Har också läst att man då inte ska fuktspärra och jag har tänkt mig (uifrån och in) träpanel-luftspalt-vindpapp-isolering-gipsskiva, men är helt novis på detta och isolering av förrådet kommer bli mitt första större hantverksprojekt någonsin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.