Y
Håller på inne i huset, väggskivorna borta, bytt ut till ny isolering och plastat men så fyller inte isolering ut överallt... ibland har jag snittat och pillat i isolering sen tejpat igen..

Vad hade ni gjort?

*aldrig mer rockwool*

Gjort det ordentligt och sen satt på ny plast.

Y
jovisst fast nu är jag inte sugen på köpa massa ny isolering för att den är små gropar här och var..

hur isolerar du egentligen, rent praktiskt?

Y
köpte det djup jag behövde, skar ut rätt bredd, satte i det i facken, snitten blev inte perfekta, och rockwool är ju känsligt så räcker ju att man tar förhårt när man lyfter så blir det synbart...

sen häftade jag upp plasten

kommer inte isoleringen att återfå samma form efter tag?

Y
enligt text så justerar den sig bara på bredden... alltså det ser rätt okej ut bara att det är vissa ställen det lockar att snitta och peta in lite mer spill..

Men nu när ni säger det, ska nog kolla priserna på isover.. ångrar att jag kasserade all min gula isolering mot detta böset

Y
kollade isovers sida och de har ju bara 45 eller 70 djupa för träreglar... varför gör dom så tunna nuförtiden? och sen bara 1,2 meter höga...

håller alla på och pusslar ihop sin isolering nuförtiden?

Redigerat:
Själva vitsen med isolering ar ju att den ska vara lite "fluffig" Trycker man ihop den, förlorar den ju lite egenskaper. Likaså om man gör massa hål i plasten. Har du rätt tejp för ändamålet?

Ola78
Det finns tjockare isolering från isover, beijer säljer deras UNI-skiva 36 i tjocklekar från 45-195 mm. Vill du undvika att ha för mycket skarvar så kör med
Isover träregelrulle 36...länk här http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20776. Har du 2400 får du ut 3 hela längder utan skarv och en spillbit på 1,8 ungefär. Själv kör jag med hela skivor i full våningshöjd eftersom jag kan köpa det genom mitt jobb, men alla har ju inte den fördelen.

Ola78
Isover har faktiskt UNI-skiva 33, men sen gäller det ju att hitta nån som säljer den också. Håller helt med angående stenull. På jobbet har vi byggt brandväggar ibland och då har vi stenull i dessa och det är bara så värdelöst att jobba med, ingen formstabilitet alls.

Y
blir inte riktigt klok på deras benämningar vad de står för... 33 och 36 som exempel...

Får nog ringa dom imorgon och höra lite vad för råd de har.

Ola78
Benämningarna på deras skivor står för vad det är för isolervärde på skivan.........tex Isover UNI-skiva 33 har isolervärde 0,033 W/m·°C, Isover UNI-skiva 36 har 0,036 0,033 W/m·°C osv. Som lite kuriosa kan jag säga att den tredje, fjärde och femte siffran i artikelnr, bakifrån räknat är vilken tjocklek skivan har. Det har jag faktiskt haft nytta av ibland även om man inte kanske tror det:)

Y
UNI-skiva 33 145mm alltså.. Får kika på detta.. :)

Tror ni jag skulle märka skillnad på köra sådan mot stenull när man tänker på ljudfaktorn?

Y
Isover UNI-skiva 33... fast då var man tillbaka till att det är 1,2meters längder... hade dom inte uni33-rulle du som har så god koll? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.