3 904 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
hade ni snittat plasten och lagt i mer isolering?
Sida 1 av 2
Håller på inne i huset, väggskivorna borta, bytt ut till ny isolering och plastat men så fyller inte isolering ut överallt... ibland har jag snittat och pillat i isolering sen tejpat igen..
Vad hade ni gjort?
*aldrig mer rockwool*
Vad hade ni gjort?
*aldrig mer rockwool*
köpte det djup jag behövde, skar ut rätt bredd, satte i det i facken, snitten blev inte perfekta, och rockwool är ju känsligt så räcker ju att man tar förhårt när man lyfter så blir det synbart...
sen häftade jag upp plasten
sen häftade jag upp plasten
enligt text så justerar den sig bara på bredden... alltså det ser rätt okej ut bara att det är vissa ställen det lockar att snitta och peta in lite mer spill..
Men nu när ni säger det, ska nog kolla priserna på isover.. ångrar att jag kasserade all min gula isolering mot detta böset
Men nu när ni säger det, ska nog kolla priserna på isover.. ångrar att jag kasserade all min gula isolering mot detta böset
Själva vitsen med isolering ar ju att den ska vara lite "fluffig" Trycker man ihop den, förlorar den ju lite egenskaper. Likaså om man gör massa hål i plasten. Har du rätt tejp för ändamålet?
Det finns tjockare isolering från isover, beijer säljer deras UNI-skiva 36 i tjocklekar från 45-195 mm. Vill du undvika att ha för mycket skarvar så kör med
Isover träregelrulle 36...länk här http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20776. Har du 2400 får du ut 3 hela längder utan skarv och en spillbit på 1,8 ungefär. Själv kör jag med hela skivor i full våningshöjd eftersom jag kan köpa det genom mitt jobb, men alla har ju inte den fördelen.
Isover träregelrulle 36...länk här http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20776. Har du 2400 får du ut 3 hela längder utan skarv och en spillbit på 1,8 ungefär. Själv kör jag med hela skivor i full våningshöjd eftersom jag kan köpa det genom mitt jobb, men alla har ju inte den fördelen.
Isover har faktiskt UNI-skiva 33, men sen gäller det ju att hitta nån som säljer den också. Håller helt med angående stenull. På jobbet har vi byggt brandväggar ibland och då har vi stenull i dessa och det är bara så värdelöst att jobba med, ingen formstabilitet alls.
Benämningarna på deras skivor står för vad det är för isolervärde på skivan.........tex Isover UNI-skiva 33 har isolervärde 0,033 W/m·°C, Isover UNI-skiva 36 har 0,036 0,033 W/m·°C osv. Som lite kuriosa kan jag säga att den tredje, fjärde och femte siffran i artikelnr, bakifrån räknat är vilken tjocklek skivan har. Det har jag faktiskt haft nytta av ibland även om man inte kanske tror det