Ola78
Har läst nånstans att stenull har lite bättre ljuddämpning men det ska tydligen vara väldigt marginellt.

Sedan hur ju Roxull sin flexibats, då blir det tätt mot reglarna.

Ola78
Ja det var ju en liten miss av mig, du ville helst inte ha småskivor, sorry:-o Verkar bara som dom har rullen med lambdavärde 36. Att dom är 1,2 kan jag tänka mig är för att det ska passa för vanlig standardvåningshöjd på 2,4. Men om du kör med skivor ta 2 lager och lägg skarvarna omlott.

Y
pratade med isover idag och några återförsäljare. Det säljs mest "block", inte rullar. Och det fanns inte uni33 rulle.

Det var rentav svårt att hitta någon som hade hemma uni33 "block" men tillslut lyckades jag och det får nog bli den. Jag frågade hur han motiverade att man skulle ha deras material istället för stenull men han hänvisade att stenull hade rentav högre/sämre värden än detta så... ja..

10% effektivare.. är 33an mot 36an... ca 30kr dyrare kvadratmetern...

Glas och stenull borde förbjudas. Med dispens kunde man få använda lite mot murstocken ;)

Ola78
Då var det inte så mycket dyrare än jag trodde, bättre att ta det då energin lär inte bli billigare i framtiden så varför snåla när det inte skiljer mer.

Y
Mmm.. Ska köra på den 33an, får åka några mil för att få hem den men så får det bli.. :)
Vilket påminde mig att kvällens mål kanske ska vara att riva ner rockwoolen.. humpfs..

Ola78
Och aldrig mera rockwool:D blää för den

Y
nu blir jag deprimerad...

skivorna är 1205 x 410 mm... men mina fack i väggen är ju ca 540mm.... :(

Yrrol skrev:
nu blir jag deprimerad...

skivorna är 1205 x 410 mm... men mina fack i väggen är ju ca 540mm.... :(
En bra kniv gör underverk ;)

Y
hade ni skurit bitar som har rätt bredd men 410mm hög.. eller kört full höjd på 1205 och sen kompletterar det tomfack som det blir, såsom mina 540mm minus 410 = 130mm..

jag hade nog gjort 410 höga med rätt bredd, så får man ju perfekta snitt på höjden med tank på att det inte är snitt man gjort själv... hum hum..

jag är så trött så orkar knappt hålla ögonen öppna, är det någon pigg filur som orkar räkna hur mycket jag behöver köpa hem?

säg att jag tar en 1205x410... skär som till 410x540mm

Jag har 2400mm högt... och varje fack är ca 540mm

samt rör det sig om 13fack..

blev ju rena skoluppgiiften... zzzzz

Redigerat:
Yrrol skrev:
hade ni skurit bitar som har rätt bredd men 410mm hög.. eller kört full höjd på 1205 och sen kompletterar det tomfack som det blir, såsom mina 540mm minus 410 = 130mm..

jag hade nog gjort 410 höga med rätt bredd, så får man ju perfekta snitt på höjden med tank på att det inte är snitt man gjort själv... hum hum..

jag är så trött så orkar knappt hålla ögonen öppna, är det någon pigg filur som orkar räkna hur mycket jag behöver köpa hem?

säg att jag tar en 1205x410... skär som till 410x540mm

Jag har 2400mm högt... och varje fack är ca 540mm

samt rör det sig om 13fack..

blev ju rena skoluppgiiften... zzzzz
Räkna grovt.
13x0.54x2.4= ca 16,85 kvm
Varför kasta nåt? Även små bitar isolerar. Bästa är att lägga det i kors. 2 eller 3 lager.

Y
ska jag dutta med spill så blir det ju såsom det är idag vilket alla tjoade att jag skulle riva ner :)

tack för uträkningen fast vet inte om jag ville haft i kvadratmeter...

fåse.... 2400mm högt / 410mm = 5,9 bitar per fack - i höjd...
5,9 x 540 = 3186mm lång isoleringsskiva behövs per fack.. / 1205mm = 2,64 st orörda skivor krävs per fack..

2,64 x 13 = 34,32 skivor behövs totalt.. / 4 = 8,6 paket med isolering behövs inköpas...

haha, vad tror ni om detta.. fasen vad mycket isolering för en stackars gavel..

Du får det till 16.96 kvm.
I båda fallen ger det 35 skivor.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.