Isolering
Matti_75: Om du vill hyra bara maskinen så vet jag att Rikard Erikssons byggvaruhus i Hallsberg har en att hyra ut.
byggare henke: det blir ju inte stenhårt. viss elastitet finns
pphell: Hej alla! Vi har ett gammalt oisolerat timmrat (170mm) båthus i Dalarna. Vi ska bygga ett litet beboligt rum/loft invändigt, med ny utgång i befintlig gavel. Se bifogad fil. En vägg i loftet kommer vara mot nuvarande timmergavel. Övriga väggar kommer vara invändiga in mot nuvarande rum. Taket är oisolerat plåttak. Min fråga är: Hur skall man bygga isolering för; 1) Den timrade gaveln?
MathiasS: Du ska självklart isolera så tätt mot dosorna och rören du bara kan. Stenull är inte ett brännbart material och används som brandskydd. Exakt när hur det används som brandisolering kan jag inte redogöra för, men du kan med gott samvete utgå från att stenullen inte brinner och kommer fördröja ett brandförlopp om olyckan är framme.
Jehu: Äsch! Såg nu att det hamnat i fel forum, kan tråden kanske flyttas till "tak" alt. "byggnadsvård"? :S
fordsierra: Hej! Ska bygga en fristående altan 5*4m ute på tomten som är mest lera och har några funderingar kring detta. Kan jag jämna av marken med sand och lägga cellplasten direkt på detta, dvs inget grävande? Sand på cellplasten och sen bygga däcket på typ leca block eller ev. slipers. Tänkte ha 70 eller 100mm cellplast och ha det ca 1m utanför altanen (cellplastyta 7*6m) Funkar detta och
Tiger79: Det blir inget golv ovanpå. Masoniten i snedtaket slutar ca 15cm ovanför isoleringen, det finns även en ventil i varje gavel. Så då blir det alltså att försöka lägga dit vindpapp så tätt det går. Kan bli svårt vid takstolarna precis vid yttertaket. Är det vanlig svart vindpapp man använder?
MrWalker35: Om man antar att man inte behöver någon luftspalt och får nån form av cellulosabaserad isolering sprutad ner imellan ytter och innertak. Hur blir det då med utrymme 3 i min bild. Här vet jag inte om det ens finns nåt innertak vilket skulle innebära stora mängder isolering.???. ett av rummen har till och med ännu större utrymme där.
Rebeckaf: Önskar att jag kunde tillföra något konstruktivt men jag antar att jag inte är den enda som gått bet på den här frågan då du inte fått några svar än. Jag tror dock INTE att det är isoleringen som ger överföringen av stegljud. Iso är en dålig ljudbärare, framför allt av stomljud som det ju måste vara frågan om här. Stomljud (som ex stegljud) överförs väl vanligtvis i fasta
pjfj: [citat] och framförallt att få det tätt mellan skivor, reglar, hörn osv... där är inte cellplasten alltid så lättarbetad.
Husvagnsthord: Visst har din papp andra funktioner än att bara hindra spån att ramla ner. Oavsett vilket material du isolerar med så är det viktigt att den fuktigare inneluften inte kan tränga ut i isoleringen. Där kommer den att kylas av och fuktigheten kondenseras inne i isoleringen. Oavsett vilket material du isolerar med så ökar detta fuktbelastningen och risken för mögel och dålig lukt ökar.
BigGitt: Du får det till 16.96 kvm. I båda fallen ger det 35 skivor.
Berkan: Puffar tråden lite, då jag har ett snarlikt projekt, har tänkt att isolera ett uteförråd/friggebod och hålla det frostfritt om vintern. Har också läst att man då inte ska fuktspärra och jag har tänkt mig (uifrån och in) träpanel-luftspalt-vindpapp-isolering-gipsskiva, men är helt novis på detta och isolering av förrådet kommer bli mitt första större hantverksprojekt någonsin.
BigGitt: u-värde = lambda / d där d = tjocklek av isoleringen i meter Ett material med lambda 0.033 ger vid 24 cm 0.033/0,24 = u-värde = 0.1375 Ett material med lambda 0.036 ger vid 24 cm 0.036/0,24 = u-värde = 0.15 Således: ju lägre lambda desto bättre.
Josth: Låter som det även kan vara dålig dränering runt garageplattan. Dränera ordentligt runt om. Ett enklare alternativ till fiberbetong kantisolering är att sättlimma sockelmålad cellplast XPS på garageplattans utsidor. XPS kan t.ex. vara 50 eller 70mm tjock, t.ex. ca 200 mm höga, längd 1200mm. Snesågade 25 grader för avrinningen utmed ovansidan. En luftvärmepump av "garagetyp" plus en
Farzan: Hur ska du veta i vilket skick ångspärren är om du inte tar upp golvet? Eller tänker du lägga ny ångspärr ovanpå golvet, under den nya isoleringen?
Tiger79: Ja vinden är runt 30m2. Det blev för trångt och jobbigt att flytta på dessa rullar med tunn papp ovanpå. Är ganska trångt där uppe. Finns byggråd på beijer då de använder isolering till snedtak å vind med papp på bägge sidor. MVH
ölk: Hallå igen Ahlbom!! Så där då...... Kan ju säga att det var ett riktigt HUNDGÖRA!!!! Valet blev då nätmatta (Paroc) 50 mm:s,4 m x 60 cm brett stenullsvarianten, kostade 579 kr rullen på beijers. Jag började lite själv med att sno runt och försöka binda,lade iso mattan då på längden,längsgående röret,trixa och spände,trixa och spände.......förb jäv...skit,happ så glipade
Fixar_Krille: Det finns inte mycket isolering i den väggen jag hade nog reglat på med minst 45 till. Sätt annars frigolitskiva bakom skåpet för bästa isolering.
Tovelainen: Hej Jag var själv orolig en gång när jag höll på att dra loss en massa isolering från fönstren. Skrev om min oro här. Någon smart person bad mig se om materialet brann - i så fall var det inte asbest. Min isolering brann rejält :-) så jag kunde släppa oron!
clippan: Hej. Har en fundering om isoleringens utförande i trossbotten på ett stockhus. Huset har två bärande inneväggar från botten upp till takåsen tillsammans med stockarna runt om. Grunden består av en slags "torpargrund", murad leca runt om och pelare upp mot de bärande inneväggarna. Dessutom finns ett fundament för en spis/skorsten som ska gå upp genom trossbotten och vidare upp genom
cykelbud: Tänkte tilläggsisolera väggarna i mitt hus och funderar på att försöka använda mig av utrymmet av den luftspalt som finns i väggen. Huset är från 1908 och byggt av plankstomme, och helt oisolerat i väggarna. Utifrån sett är väggens konstruktion puts, 3 tums plankor, vindpapp/filt, luftspalt på ca 5 cm och sen träpanel. Vad har den där luftspalten för funktion? Det som slog mig
Gabbe1: Nej, vanlig cellplast är inte tät, går i de flesta fall utmärkt att isolera hus utvändigt med det.
gadu^: [citat] Precis vad jag tänkte tipsa om. Lägg ut plankor eller liknande mellan bjälkarna och isolera taket det första ni gör. Det är så mycket goare att jobba med allt det andra när det är varmt än att ha ett fint spångolv och svinkallt.
Ahlbom: Ett timmerhus (utan tilläggsisolering )behöver ingen grundvärme då timmerväggen klarar av att transportera fukt som en isolerad vägg (gullfiber eller stenull) inte klarar av. Tilläggsisolerar du väggen bör du ha grundvärme på. Fördelen med en timmerstomme utan tilläggsisolering är att väggen lagrar värme, ex på dagen när solen lyser in eller man eldar. Och på kvällen så avger
Ahlbom: Har du ett garage under så skulle jag välja cellulosa isolering istället, den är "skyddad" via olika tillsatser mot brand vilket inte spånet är. Tveksam till om vindduken kommer hindra lukten att ta sig upp, antagligen har du självdrag i kåken eller mekansik frånluft som gör att du har undertryck inomhus vilket är anledningen till luft tar sig in via golvet/taket i garaget och tar med
Ahlbom: Jag skulle också ha satsat på cellulosa så, då har man så lika egenskaper som möjligt mot torven. Inte för att det kanske skulle bli några problem med gullfiber/stenull men för att vara på säkra sidan.. då har du i alla fall gjort allt du kan.
petomatick: riva och sedan bygga upp en väg igen är inget jag tänkt mig, denna väggen är nog bara rent gips. Det jag tänkt mig var att typ sätta något på min sida av väggen, och måla över! Inget sådant?