Håller på att tillägsisolera min lilla vind (högst upp på 1,5 plans hus)

Har rullat ut 170mm isolering.

Brukar man lägga vindpapp överst nuförtiden?

Fyller den någon bra funktion?

MVH
 
Vindpappen förhindrar kall luft att blåsa ner i isolering.
Isoleringen blir alltså effektivare med en vindpapp ytterst.
 
Ok.

Brukar man använda det?
 
Mikael_L
Har du ett ytskikt som förhindrar luft att blåsa över ytan på isoleringen (även konvektionsluftströmmar längs med en lodrät isolerad yta ska man vara försiktig med) så behövs ingen vindpapp, eller motsvarande vindskyddande produkt.

Så har du inget golv eller liknande ovanför isoleringen så kan pappen göra nytta. Är det väldigt vindstilla på just din vind så är den kanske onödig, men vill du chansa?
 
Det blir inget golv ovanpå.

Masoniten i snedtaket slutar ca 15cm ovanför isoleringen, det finns även en ventil i varje gavel.

Så då blir det alltså att försöka lägga dit vindpapp så tätt det går. Kan bli svårt vid takstolarna precis vid yttertaket.

Är det vanlig svart vindpapp man använder?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.