X
Xtracted: Sant, smaken är som baken.
8 svar · 4,1k läst
J
jakham: Skall inreda vårt garage till bostadsutrymme. I samband med detta gjuter vi ny grund och isolerar plattan. Frågan är dock hur vi skall göra med väggarna. Idag består väggarna av 27 cm tjock lättbetong. Behövs ytterligare isolering? Om så är fallet måste isoleringen ske på insidan väggen. Vilket material kan den samlade expertisen rekommendera och vilken tjocklek? Ytskikt på insidan
0 svar · 1,0k läst
E
erila: Smackbonk : Nej isoleringen bakom kommer inte att komma in i huset pga av det. Vi har rivit en vägg och då föddes idén att riva ner resten. mycke_nu: Ja, det var min filosofi också. Det blir nog så, tror det kommer att bli fint, är ju ett gammat hus så det gör inte så mycket ifall brädorna inte är riktigt spikraka=)
3 svar · 2,2k läst
G
GladaSnickaren: [citat] Jag hjälpte en kompis att ösa ur hans golvbjälklag, vi körde på skyffel och sopsäck. (se till att köpa kvalitets sopsäckar då de billiga har en tendens att gå sönder väldigt lätt) Vi hyrde också en större dammsugare som vi använde till att "städa" det vi inte kunde ösa. Mycket slit men det funkade. Har du pengar så hyr en sugbil, annars bjuder du in ett par kompisar och
2 svar · 4,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Gör ett hål i plasten som är något mindre än det som ska igenom. Sen pressar man in röret eller dosan eller vad det nu är, så blir det nästan heltätt direkt.
2 svar · 1,9k läst
S
sunkeriet: hej! vi håller på att renovera vår vindslägenhet årsmodell 1890, tidigare har man tagit bort tegelbjälklaget i golvet så nu finns träreglar med allt möjligt bråte emellan. detta leder till urusel ljudisolering. kan man fylla upp med lösull och måste det i så fall vara ekofiber? diffusionsspärr finns inte sedan tidigare och det går inte att lägga dit heller, i så fall måste vi ge
0 svar · 1,6k läst
B
blafot: Hej. Efter att ha läst på forumet finns fortfarande frågor.... Har 45 mm isolering på innertaket & 18 cm spån på vinden. Måste isolera mer. Har två alternativ: 1. Lösullsfirma 30 cm (enligt dom) 2. Rullar från byggmax (lambda 40). 3 x 95 eller rent av 4 x 95. 3. Skivor från byggmax (lambda 37) 3 x 95... Lösullen går att lägga på spånet. Byggmax isolerin?... Fram?.... Vad är
0 svar · 1,4k läst
H
hakaner: U-värdet för timmer ligger väl på ca. 1/5 av ull-isoleringarnas värden... -Så visst tjänar du på att tilläggsisolera. Om du tex. skall byta fasad eller göra andra renoveringar, ska du inte det så kan istället det vara mer lönsamt att se över uppvärmningssystemet och huset ventilation... (Täta huset, undertryckventilation, FTX kanske?) Jag bygger med 265mm isolering i mina väggar,
4 svar · 1,5k läst
H
HollowDan: Hej, funderar på att tilläggsisolera mitt snedtak. Har idag 150 cutterspån i gott skick mellan bjälkarna. Tänkte att tilläggsisolera med 45 mm Vital träfiberisolering och deras vindpapp på insidan. Finns det någon här som har gjort detta innan? Är nyfiken på synpunkter angående detta? MVH// Dan
0 svar · 1,6k läst
D
daniel1143: hejsan Pga att jag vill ha kvar min gamla fasad var jag tvungen riva bort den spontade innerväggen så jag kom åt ytterväggen sedan byggde jag luftspalt på 4 cm sedan isolering på det, jag tilläggsreglade även upp väggen innifrån med 45/70 dels för att bli av med gamla fula elementrör och dels för att få plats med lite mer isolering, sedan blev det plast osbskiva och slutligen gips.
5 svar · 1,6k läst
E
Erik_1972: Förlåt om jag bumpar en gammal tråd, men Savannah, har ni hittat orsaken till det enormt stora värmebehov ? Vad är det för värmepump, märke och modell ?, det spelar mycket roll att den är dimensionerat för storleken på utrymmet den skall värma.
25 svar · 11,0k läst
S
storkarp: larme. Jag har läst artikeln men skulle vilja använda cellplast ändå om det nu inte finns några nackdelar med detta. Jag tror jag behöver ca 100 mm totalt (förutom befintlig torv) för att få skaplig komfort utan allt för stora fuktrisker i krypgrunden.
2 svar · 2,0k läst
G
Gabbe1: [citat] Kika på thermisol.se
10 svar · 10,2k läst
P
pingflood: Hej! Ska bygga om en stor garderob med snedtak till ett litet hobby rum. Eftersom jag ska göra om allt (väggar, fönster, golv) funderar jag på att lägga till lite isolering längs med ytterväggen. Så vitt jag vet innehåller ytterväggen: Puts Spiktegel Vindpapp Plank Brädor Masonit Och kanske något annat, huset är från 48 så är fullt av överraskningar. Så det är masoniten jag
0 svar · 1,3k läst
A
Avemo: http://runeberg.org/tektid/1933k/0081.html Treetex har lambdavärde 0,036 enligt teknisk tidskrift. Det är ungefär detsamma som glasull har. 12,7 mm treetex isolerar således lika bra som 12,7 mm glasull. Eller som 46 mm trä. 12,7 mm isolering gjorde säkert skillnad när det sattes på en oisolerad brädvägg i en sommarstuga, men det skall inte överskattas. Erik
16 svar · 6,5k läst
U
Uffe_74: Hej jag har ett litet projekt att slutför nu under sommaren. Vi har ett kallförråd på ca 20 m2 som är oisolerat. Grunden är en gjuten betongplatta och tillika golv dvs ingen ytterligare. Väggarna är oisolerade och samma sak gäller taket (snetak). Jag vill isolera detta och göra det "riktigt" så att det kan bli ett rum framöver om vi skulle behöva det. Hur går jag tillväga? Jag har
0 svar · 1,5k läst
H
herkan: Vi har ett hus på tomten som inrymmer tvättstuga,duch, kontor samt garage. (Byggt i slutet på 60-talet) Vi har nu tänkt att göra om garaget till sovrum. Garaget är isolerat men det är oklart hur mycket. Är det idé att såga upp väggen för att se hur tjock isoleringen är, eller är det lika bra att regla upp, lägga i ex 5 cm isolering samt gipsa väggarna på en gång. Behöver man
0 svar · 1,1k läst
P
Porscheper: Hej, Jag har ettt hus byggt 67 med platta på mark, och har vattebnburen golvvärme, nu i vinter när vi hade långa perioder med kyla så såg jag att marken runt huset (ca 2 dm) var snöfri. Eftersom jag bor i skåne så har det inte varit lika uppenbart andra år. Nu funderar jap på om man kan isolera utsidan av grunden? jag funderade på att gräva ca 3-4 dm ner runt huset och lägga 100-150
0 svar · 1,9k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Kolla www.cellplastdirekt.se
4 svar · 1,4k läst
H
HollowDan: Har här några delikata frågor om huruvida man skall gå till väga för att göra rätt åtgärd, när jag nu renoverar huset som är nyinköpt. Förutsättning: Huset är från 1938 och bygger på självdrag med gammal murstock som används sällan. Skall göra nytt yttertak senare i sommar/höst, detta kan kanske spela in i tankeverksamheten. Detta har läckt tidigare, dock syns inget från
0 svar · 1,2k läst
O
Otto2: Hej, Jag ska ”vinterbona” ett uthus som sitter i anslutning till min villa samt öppna upp dörr till resten av huset. I samband med detta läggs ny takpapp (platt tak) m.m. och jag vill i samband med det även isolera taket innifrån (ca 20 cm utrymme). Dock har jag ingen möjlighet att bygga en luftspalt utan tämligen stora ingrepp. Jag får ingen riktigt bra bild av luftspaltens
0 svar · 6,5k läst
Ad acta
Ad acta: Ekofiber är det överlägset bästa alternativet.
10 svar · 8,4k läst
L
lagre: Är där inget fel med isoleringen, som att den har blivit fuktig av någon anledning så finns det ingen anledning att byta den. Själv har jag dock bytt all isolering på vår vind. En kombination av en fru som inte kunde acceptera att där var lite musskit under den gamla isoleringen (suck, nu är vinden t.o.m dammsugad). Samt att delar av den blev blöt när jag öppnade upp taket för att
1 svar · 1,6k läst
F
Freddie.l: Hej, Jag har ett hus från 48 som jag renoverar. Jag har rivit råsponten på innerväggarna och har således nått plankväggen. Idag finns det en äldre form av vindpapp på väggen. Nu ska jag isolera 45mm på plankväggen. Frågan är: ska jag ha byggplast utanpå isoleringen, före gipsskivorna, som man gör i moderna hus eller ska jag lägga vindpapp mot plaankväggen, innanför
0 svar · 1,8k läst
P
Prosit: I ytterväggarna i mitt kommande bygge har jag funderat fram och tillbaka över det här med vilken typ av isolering man ska ha, huvudsakligen dessa två aspekter: 1) Hur hälsosamt huset blir att vistas i 2) Uppvärmingskostnader 3) Kostnad Punkt 1 talar för ekologisk isolering, jag tänker då på t.ex. cellulosaisolering. Det känns som att borbaserade salter (eller vad man nu använder) har
0 svar · 2,6k läst
P
painless: Tack för svaret, då gör jag inte något mer än det som redan var planerat med dörr byte m.m.
2 svar · 3,6k läst
·
P
palmith: Hej! Vi ska tillägsisolera vinden i vårt nyköpta hus som är byggt 1970. Det har rekommenderats att vi sätter in en ångspärr i samband med isoleringen. Innan isoleringsarbetet görs ska vi göra en liten renovering där vi bl.a. sätter in takpanel i innertaket och jag undrar om någon här har synpunkter på om man gör det lite enkelt för sig och sätter upp ångspärr innan takpanelen
0 svar · 1,5k läst
dengroth
dengroth: http://www.thermisol.se/spaceline.php
1 svar · 1,1k läst
titanium
titanium: Perfekt, då kan man lugnt använda sitt o-organiska också :-)
2 svar · 2,1k läst
A
andersmc: Den tål vatten i viss mån, men det är inget bra att klamra fast den. Det minsta man belastar den så spricker den runt klamrarna.
3 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.