Tänkte tilläggsisolera väggarna i mitt hus och funderar på att försöka använda mig av utrymmet av den luftspalt som finns i väggen.
Huset är från 1908 och byggt av plankstomme, och helt oisolerat i väggarna. Utifrån sett är väggens konstruktion puts, 3 tums plankor, vindpapp/filt, luftspalt på ca 5 cm och sen träpanel.
Vad har den där luftspalten för funktion?
Det som slog mig var att där kan man ju spruta in tex ekofiber (
http://www.ekofiber.se/Default.aspx?tabIndex=5&tabId=86 ) och få väggen isolerad!
Vad tror ni om det? Finns det några risker med att "ta bort" luftspalten?
/Anders