Tänkte tilläggsisolera väggarna i mitt hus och funderar på att försöka använda mig av utrymmet av den luftspalt som finns i väggen.

Huset är från 1908 och byggt av plankstomme, och helt oisolerat i väggarna. Utifrån sett är väggens konstruktion puts, 3 tums plankor, vindpapp/filt, luftspalt på ca 5 cm och sen träpanel.

Vad har den där luftspalten för funktion?

Det som slog mig var att där kan man ju spruta in tex ekofiber ( http://www.ekofiber.se/Default.aspx?tabIndex=5&tabId=86 ) och få väggen isolerad!

Vad tror ni om det? Finns det några risker med att "ta bort" luftspalten?

/Anders
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.