Funderar på att tilläggsisolera väggarna på vårt trähus från -24. Vi vill ha stående panel. Måste vi ha stående lister bakom eller funkar det med bara liggande?
För att ändå ge lite reservation till det korta svaret från Kimpaann: Nja. Det beror på vilken typ av stående panel ni tänkt ha. Om det är lockläkt med skapligt mellanrum mellan brädorna så ska detta kunna ge tillräcklig ventilation i vertikalledet (finns förvisso olika läger kring detta också), men om det är tät panel är det inte en bra lösning. Vidare rekommenderas ofta att den horisontella läkten geras i ovankant så att eventuell fukt på vindduken/-pappen innanför kan rinna ut mot panelen och ventileras ut den vägen. Jag skulle också rekommendera att ta aktuellt klimat med i bedömningen. Ju fuktigare miljö man är i, ju större betydelse får denna ventilation. Strandnära brukar betyda högre luftfuktighet vilket gör att det blir svårare för fukt att torka/ventilera ut från panelen.
Det är ju därför man har spikläkt så förstår inte riktigt din poäng?R roger.lehrberg skrev:För att ändå ge lite reservation till det korta svaret från Kimpaann: Nja. Det beror på vilken typ av stående panel ni tänkt ha. Om det är lockläkt med skapligt mellanrum mellan brädorna så ska detta kunna ge tillräcklig ventilation i vertikalledet (finns förvisso olika läger kring detta också), men om det är tät panel är det inte en bra lösning. Vidare rekommenderas ofta att den horisontella läkten geras i ovankant så att eventuell fukt på vindduken/-pappen innanför kan rinna ut mot panelen och ventileras ut den vägen. Jag skulle också rekommendera att ta aktuellt klimat med i bedömningen. Ju fuktigare miljö man är i, ju större betydelse får denna ventilation. Strandnära brukar betyda högre luftfuktighet vilket gör att det blir svårare för fukt att torka/ventilera ut från panelen.
Jag uppfattar det som att Lars åsyftade den vertikala spikläkten när han skrev "stående lister bakom". Det finns naturligtvis inget behov av ytterligare vertikal luftläkt utanpå spikläkt,K Kimpaann skrev:
Då är jag med, då håller vi med varandra. Jag utgick ifrån att spikläkten är ett skallkrav och således blir annan luftning "onödig". Trevlig måndag!R roger.lehrberg skrev:
Vi ska ha lockläkt så då räcker det alltså med vågrätt spikläkt om jag förstått era svar rätt. Det är ju bra eftersom det bygger mindre.K Kimpaann skrev:
Det kan gå att fästa den vertikala spikläkten i bakomliggande regelstomme, men det är en lösning som kan ge komplikationer och helst bör undvikas. Viktigt att tänka igenom förutsättningarna för det specifika fallet ordentligt innan sådant beslut tas.K Kimpaann skrev:
jag blir nu litet förvirrad.R roger.lehrberg skrev:
om vi tar det jag tänkt för i ordning innifrån:
45x45 vågrät med isolering emellan
45x45 lodät med isolering emellan
vindpapp
vågrät spikläkt
panel
så har jag tänkt. är det fel?
Det förstår jag att du blir, men det är för att människor sitter och rekommenderar saker man inte bör rekommendera och kastar in riskkonstruktioner.
Bygg så som du har tänkt. Om du känner dig säker och bekväm med det så är det så du ska göra! Ser inga konstigheter med den ordningen.
Du skulle kunna ha vågrätta 45orna ytterst och smaska på läkten på dem så har det bärning hela vägen så att säga. Väl mött!
Mvh Kim
Bygg så som du har tänkt. Om du känner dig säker och bekväm med det så är det så du ska göra! Ser inga konstigheter med den ordningen.
Du skulle kunna ha vågrätta 45orna ytterst och smaska på läkten på dem så har det bärning hela vägen så att säga. Väl mött!
Mvh Kim
Eftersom att det i vissa fall är nödvändigt att ta hänsyn till hur mycket den nya väggen bygger ut kan det vara lämpligt att beskriva ett alternativ, som för övrigt är beskrivet här https://www.traguiden.se/konstrukti...ningar/yttervagg-med-staende-panel---nne-hus/K Kimpaann skrev:Det förstår jag att du blir, men det är för att människor sitter och rekommenderar saker man inte bör rekommenderar och kastar in riskkonstruktioner.
Mvh Kim
Men än en gång så är det absolut riktigt att det finns fördelar att om möjligt ändå ha den vertikala luftläkten på plats. Som sagt, ju mer fukt konstruktionen riskerar att utsättas för ju större behov av åtgärder för luftning.
Redigerat: Glömde kommentera isoleringsupplägget. Tycker det låter vettigt att lägga två lager för att minska risken för köldbryggor. Bra tänkt.
Klicka här för att svara