Funderar på att tilläggsisolera väggarna på vårt trähus från -24. Vi vill ha stående panel. Måste vi ha stående lister bakom eller funkar det med bara liggande?
 
Hej Lars!

Det korta och snabba svaret är att det duger bra med horisontella reglar och spiktläkt.

Mvh Kim
 
För att ändå ge lite reservation till det korta svaret från Kimpaann: Nja. Det beror på vilken typ av stående panel ni tänkt ha. Om det är lockläkt med skapligt mellanrum mellan brädorna så ska detta kunna ge tillräcklig ventilation i vertikalledet (finns förvisso olika läger kring detta också), men om det är tät panel är det inte en bra lösning. Vidare rekommenderas ofta att den horisontella läkten geras i ovankant så att eventuell fukt på vindduken/-pappen innanför kan rinna ut mot panelen och ventileras ut den vägen. Jag skulle också rekommendera att ta aktuellt klimat med i bedömningen. Ju fuktigare miljö man är i, ju större betydelse får denna ventilation. Strandnära brukar betyda högre luftfuktighet vilket gör att det blir svårare för fukt att torka/ventilera ut från panelen.
 
R roger.lehrberg skrev:
För att ändå ge lite reservation till det korta svaret från Kimpaann: Nja. Det beror på vilken typ av stående panel ni tänkt ha. Om det är lockläkt med skapligt mellanrum mellan brädorna så ska detta kunna ge tillräcklig ventilation i vertikalledet (finns förvisso olika läger kring detta också), men om det är tät panel är det inte en bra lösning. Vidare rekommenderas ofta att den horisontella läkten geras i ovankant så att eventuell fukt på vindduken/-pappen innanför kan rinna ut mot panelen och ventileras ut den vägen. Jag skulle också rekommendera att ta aktuellt klimat med i bedömningen. Ju fuktigare miljö man är i, ju större betydelse får denna ventilation. Strandnära brukar betyda högre luftfuktighet vilket gör att det blir svårare för fukt att torka/ventilera ut från panelen.
Det är ju därför man har spikläkt så förstår inte riktigt din poäng?
 
K Kimpaann skrev:
Det är ju därför man har spikläkt så förstår inte riktigt din poäng?
K Kimpaann skrev:
Det är ju därför man har spikläkt så förstår inte riktigt din poäng?
Jag uppfattar det som att Lars åsyftade den vertikala spikläkten när han skrev "stående lister bakom". Det finns naturligtvis inget behov av ytterligare vertikal luftläkt utanpå spikläkt,
 
R roger.lehrberg skrev:
Jag uppfattar det som att Lars åsyftade den vertikala spikläkten när han skrev "stående lister bakom". Det finns naturligtvis inget behov av ytterligare vertikal luftläkt utanpå spikläkt,
Då är jag med, då håller vi med varandra. Jag utgick ifrån att spikläkten är ett skallkrav och således blir annan luftning "onödig". Trevlig måndag!
 
  • Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
K Kimpaann skrev:
Då är jag med, då håller vi med varandra. Jag utgick ifrån att spikläkten är ett skallkrav och således blir annan luftning "onödig". Trevlig måndag!
Vi ska ha lockläkt så då räcker det alltså med vågrätt spikläkt om jag förstått era svar rätt. Det är ju bra eftersom det bygger mindre.
 
L Lars Eisjö skrev:
Vi ska ha lockläkt så då räcker det alltså med vågrätt spikläkt om jag förstått era svar rätt. Det är ju bra eftersom det bygger mindre.
Nja, ni lär ju ha något att fästa läkten i, så det beror helt på vad ni ska tilläggsisolera med
 
K Kimpaann skrev:
Nja, ni lär ju ha något att fästa läkten i, så det beror helt på vad ni ska tilläggsisolera med
Det kan gå att fästa den vertikala spikläkten i bakomliggande regelstomme, men det är en lösning som kan ge komplikationer och helst bör undvikas. Viktigt att tänka igenom förutsättningarna för det specifika fallet ordentligt innan sådant beslut tas.
 
R roger.lehrberg skrev:
Det kan gå att fästa den vertikala spikläkten i bakomliggande regelstomme, men det är en lösning som kan ge komplikationer och helst bör undvikas. Viktigt att tänka igenom förutsättningarna för det specifika fallet ordentligt innan sådant beslut tas.
jag blir nu litet förvirrad.
om vi tar det jag tänkt för i ordning innifrån:
45x45 vågrät med isolering emellan
45x45 lodät med isolering emellan
vindpapp
vågrät spikläkt
panel
så har jag tänkt. är det fel?
 
Det förstår jag att du blir, men det är för att människor sitter och rekommenderar saker man inte bör rekommendera och kastar in riskkonstruktioner.

Bygg så som du har tänkt. Om du känner dig säker och bekväm med det så är det så du ska göra! Ser inga konstigheter med den ordningen.
Du skulle kunna ha vågrätta 45orna ytterst och smaska på läkten på dem så har det bärning hela vägen så att säga. Väl mött!

Mvh Kim
 
K Kimpaann skrev:
Det förstår jag att du blir, men det är för att människor sitter och rekommenderar saker man inte bör rekommenderar och kastar in riskkonstruktioner.

Bygg så som du har tänkt. Om du känner dig säker och bekväm med det så är det så du ska göra! Ser inga konstigheter med den ordningen.
Du skulle kunna ha vågrätta 45orna ytterst och smaska på läkten på dem så har det bärning hela vägen så att säga. Väl mött!

Mvh Kim
Eftersom att det i vissa fall är nödvändigt att ta hänsyn till hur mycket den nya väggen bygger ut kan det vara lämpligt att beskriva ett alternativ, som för övrigt är beskrivet här https://www.traguiden.se/konstrukti...ningar/yttervagg-med-staende-panel---nne-hus/
Men än en gång så är det absolut riktigt att det finns fördelar att om möjligt ändå ha den vertikala luftläkten på plats. Som sagt, ju mer fukt konstruktionen riskerar att utsättas för ju större behov av åtgärder för luftning.

Redigerat: Glömde kommentera isoleringsupplägget. Tycker det låter vettigt att lägga två lager för att minska risken för köldbryggor. Bra tänkt.
 
Men nu ska han enligt sig själv inte isolera med såna skivor och han tänker sig en sån här konstruktion.

Trådskaparen, kör på så som du har tänkt! Du tänker rätt
 
  • Byggritning visar träkonstruktion med väggsektion och fönster. Märkt med "Svenskt Trä" och "Elecosoft".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.