Mitt hus har en utbyggnad (gjordes troligen på 90-talet) där utbyggnaden ligger på plintgrund och det gamla huset ligger på torpargrund.
Nu har jag varit uppe på vinden (samband med isolering) och sågat ett hål i väggen mellan gammalt hus och utbyggnad. Jag upptäckte då att mellanväggen är i princip tom (saknar isolering) vilket förklarar att snö på taket smälter väldigt fort över den punkten.
Min fråga: Är det bara är att lägga isolering i denna vägg (typ fylla den med lösull) eller om det finns några risker med det exempelvis fuktproblematik?
Nedan finns lite bilder samt en (förhoppningsvis) förklarande skiss
Nu har jag varit uppe på vinden (samband med isolering) och sågat ett hål i väggen mellan gammalt hus och utbyggnad. Jag upptäckte då att mellanväggen är i princip tom (saknar isolering) vilket förklarar att snö på taket smälter väldigt fort över den punkten.
Min fråga: Är det bara är att lägga isolering i denna vägg (typ fylla den med lösull) eller om det finns några risker med det exempelvis fuktproblematik?
Nedan finns lite bilder samt en (förhoppningsvis) förklarande skiss
Renoverare
· Uppsala
· 2 164 inlägg
Vet du om det är tätt ned mot grunden? Alltså att mellanrummet s.a.s. har en botten? Det bör ju undersökas först. Annars är det precis som står här ovan, att luften från grunden går upp på vinden. Och fyller du på med lösull då, så hamnar den ju också i grunden och det är nog mindre bra.
Osäkert så nog dumt att fylla. Tack för input. Sätter dit isolering bara på den övre biten.Henningelvis skrev:
Klicka här för att svara