374 läst · 7 svar
374 läst
7 svar
Isolering av taket vid nytt tak
Hej!
Jag har sökt lite, och tror inte att jag hittat svaret på min fråga. Lite kort, vi har ett hus som är byggt tidigt 70 tal - taket har nått sin tekniska livslängd och vi behöver lägga om det innan den börja läcka (det verkar vara i bra skick.....men försäkringen skulle inte täcka nått, OM det skulle börja läcka.).
Vi har kattvindar på vardera sida av övervåningen som är oisolerade (dvs isolering är mellan kattvindar och resten av huset, och inte mellan kattvindar och taket).
Jag funderar lite hur vi kan använda platsen lite bättre, och funderar på att bygga in möbel i "väggen", men för att göra det måste vi förbättra saker i kattvinden.Jag efterfrågar för och nackdelar på att när vi lägger om taket att samtidigt få taket isolerat - jag har även läst om att lägga till extra 45x45 på takstolerna för att få mer plats för isolering där.
Hur ska vi tänka - är det värt det?
Någon nackdel?
Tack på förhand!
Gareth
Jag har sökt lite, och tror inte att jag hittat svaret på min fråga. Lite kort, vi har ett hus som är byggt tidigt 70 tal - taket har nått sin tekniska livslängd och vi behöver lägga om det innan den börja läcka (det verkar vara i bra skick.....men försäkringen skulle inte täcka nått, OM det skulle börja läcka.).
Vi har kattvindar på vardera sida av övervåningen som är oisolerade (dvs isolering är mellan kattvindar och resten av huset, och inte mellan kattvindar och taket).
Jag funderar lite hur vi kan använda platsen lite bättre, och funderar på att bygga in möbel i "väggen", men för att göra det måste vi förbättra saker i kattvinden.Jag efterfrågar för och nackdelar på att när vi lägger om taket att samtidigt få taket isolerat - jag har även läst om att lägga till extra 45x45 på takstolerna för att få mer plats för isolering där.
Hur ska vi tänka - är det värt det?
Någon nackdel?
Tack på förhand!
Gareth
Försäkringen täcker inte med ett nytt tak heller. Är det i okej skick finns det ingen anledning att byta.
Okej, då låter det ju rimligt. Hur mycket isolering finns det nu?
Om ni ändå ska lägga om taket så är det rätt mycket smidigare att fixa isoleringen i taket över kattvindarna på en gång. Det ger ju också möjlighet att bygga på takstolarna för att öka isoleringstjockleken vilket kan ge en lägre uppvärmningskostnad och en besparing på sikt.
När vi la om taket på sommarstugan gjorde vi just så, la till en 45x95 för en isoleringsskiva och en masonit för luftspalt och ytterligare en läkt innan nya råsponten. Det har gjort en väldig skillnad på komforten i huset och hur snabbt vi kan värma upp den kalla årstiden. Iofs från rätt lite isolering, kanske 145 mm glasfiber innan, så det kanske inte blir lika stor skillnad för er men "alla bäckar små.."
Några nackdelar kan jag inte se. Tänk bara på att ni inte kommer att kunna ta bort stödbenen för takstolarna så det är utrymmet mellan dem som kan användas för förvaringslösningar.
När vi la om taket på sommarstugan gjorde vi just så, la till en 45x95 för en isoleringsskiva och en masonit för luftspalt och ytterligare en läkt innan nya råsponten. Det har gjort en väldig skillnad på komforten i huset och hur snabbt vi kan värma upp den kalla årstiden. Iofs från rätt lite isolering, kanske 145 mm glasfiber innan, så det kanske inte blir lika stor skillnad för er men "alla bäckar små.."
Några nackdelar kan jag inte se. Tänk bara på att ni inte kommer att kunna ta bort stödbenen för takstolarna så det är utrymmet mellan dem som kan användas för förvaringslösningar.
I ert läge skulle jag tilläggsisolera taket utifrån med tex 10 cm cellplast. Det ger en heltäckande isolering och gör garanterat stor skillnad på klimatet inomhus. Det är inte mycket extra tid och pengar om taket ändå ska läggas om. Jag gjorde själv så på mitt hus från -46 när jag bytte tak för 4 år sedan.
Jag har inte tagit isär taket för att säkerställa, men jag tror inte det finns någon isolering i taket över kattvinden - isolering istället sitter mellan kattvind och t.ex sovrummet och mellan innertak och taket "ovanpå" kattvinden. Oklart hur mycket, men det borde gå att hitta ett sätt att mäta.D Daniel 109 skrev:
Är det någonting som krävs bygglov för? Jag ska dubbelkolla med kommunen ändå, men undrar om andra som redan gjort det har fått söka bygglov
Att lägga en yttre isolering medför ju att huset blir högre det bör kräva bygglov.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isoleringsplattor ovanför ERGE bjälklag, även vid flytspackling?
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolering/trossbotten bärlinor vid öppen plintgrund
Utbyggnad och tillbyggnad -
Snitt i takpapp vid veck där taket bryter. Korrekt?
Tak & Vind -
Fästa trälist på metallskena vid taket
Byggmaterial & Byggteknik -
Måste spåntaket bort vid tilläggsisolering?
Tak & Vind