2 560 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ångspärr, ångbroms, eller inget i garage (en till tråd!)
Hej!
Jag har ett oisolerat dubbelgarage som jag planerar att isolera, men vet inte hur jag ska tänka kring ångspärr/ångbroms. Jag vet att det finns mängder av forumtrådar kring detta, och jag har läst igenom de flesta, men känner mig fortfarande osäker. Några konkreta frågor jag har:
Jag har ett oisolerat dubbelgarage som jag planerar att isolera, men vet inte hur jag ska tänka kring ångspärr/ångbroms. Jag vet att det finns mängder av forumtrådar kring detta, och jag har läst igenom de flesta, men känner mig fortfarande osäker. Några konkreta frågor jag har:
- Först och främst, vad är nackdelarna med att inte sätta någon plast över huvud taget?
- Garaget är förberett för 95mm isolering och för att inte göra det krångligare än nödvändigt (t.ex. sitter alla eldosor/elcentral i ytterkant på 95-reglarna) har jag tänkt sätta 95mm isolering och OSB (eller råspont) + gips direkt på detta. Om jag då ska ha plast skulle den alltså hamna direkt innanför skivorna och daggpunkten kommer då alltid hamna på utsidan av plasten oavsett vilken temperatur garaget håller..? Om jag sätter plast så finns det då inte någon poäng att använda ångbroms istället för ångspärr - rätt eller fel?
- När jag läser om ångspärr får jag intrycket av att det är väldigt viktigt att den blir helt tät (tejp vid dosor och andra genomföringar, man får akta sig för att inte råka sätta en skruv genom plasten, etc.). Samtidigt är min bild av en ångbroms att det motsvarar en ”inte helt tät ångspärr”. Är det helt feltänkt? Kan någon hjälpa mig att förstå varför en ångbroms skulle vara en ok lösning, men en ångspärr som inte är helt tät är ett kardinalfel?
- Jag läste i en annan tråd (https://www.byggahus.se/forum/threads/behoever-man-ha-angspaerr-eller-angbroms.425983/) att om man har mekanisk ventilation så bör man ha ångspärr, för annars kan fuktig utomhusluft dras in i konstruktionen genom väggen. Rätt eller fel? Även om jag planerar för självdrag nu, är det säkrare att sätta ångspärr ifall jag skulle få för mig att installera mekanisk ventilation i framtiden, eller spelar det inte så stor roll?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Angående nr 3: både ångspärr och ångbroms är helt lufttäta med avseende på konvektion. Det är den största faran; att varm, fuktig inomhusluft strömmar ut i väggen och där kondenserar. Ångbromsen tillåter lite mer vattenånga att vandra genom den (diffusion) än ångspärren, men fortfarande väldigt lite. Men tanken är att ifall det inte blir helt lufttätt (dvs ett litet hål någonstans) och fukt kondenserar inne i väggen, så tillåter ångbromsen fukten att komma ut igen, sen blir lite mindre instängd. Den effekten blir viktigare och större om det kombineras med buffrande och hygroskopisk isolering som tex cellulosa, varför dessa ofta rekommenderas tillsammans.
Personligen tror jag att riskerna/nackdelarna med ångbroms relativt ångspärr är i det närmaste obefintliga, så det skulle jag välja. Men ifall det inte finns någon vattenkälla i garaget (mycket mänsklig aktivitet, snö som smälter, dusch...) så kanske det inte behövs någon plast alls. Men det skulle jag inte riskera tror jag.
Personligen tror jag att riskerna/nackdelarna med ångbroms relativt ångspärr är i det närmaste obefintliga, så det skulle jag välja. Men ifall det inte finns någon vattenkälla i garaget (mycket mänsklig aktivitet, snö som smälter, dusch...) så kanske det inte behövs någon plast alls. Men det skulle jag inte riskera tror jag.
Personligen tror jag att riskerna/nackdelarna med ångspärr relativt ångbroms är i det närmaste obefintliga, så det skulle jag välja.
Ok, det låter rimligt. Men om jag tolkar dig rätt skulle ångbromsen i det här fallet vara fördelaktig för att den tillåter fukt som kondenserar inne i väggen att diffundera "inåt", genom ångbromsen och in i det uppvärmda utrymmet.A arkTecko skrev:Angående nr 3: både ångspärr och ångbroms är helt lufttäta med avseende på konvektion. Det är den största faran; att varm, fuktig inomhusluft strömmar ut i väggen och där kondenserar. Ångbromsen tillåter lite mer vattenånga att vandra genom den (diffusion) än ångspärren, men fortfarande väldigt lite. Men tanken är att ifall det inte blir helt lufttätt (dvs ett litet hål någonstans) och fukt kondenserar inne i väggen, så tillåter ångbromsen fukten att komma ut igen, sen blir lite mindre instängd. Den effekten blir viktigare och större om det kombineras med buffrande och hygroskopisk isolering som tex cellulosa, varför dessa ofta rekommenderas tillsammans.
Ett av de vanligare argumenten för ångbroms jag har sett är annars att kombinationen "låg temperatur" och "installationsskikt" kräver att man har ångbroms istället för ångspärr. Argumentet, om jag förstått det rätt, är att daggpunkten kan hamna i installationsskiktet, dvs innanför plasten. Ångbromsen tillåter då att fukten diffunderar "utåt", genom ångbroms ut ur byggnaden.
Är båda argumenten korrekta? Ska detta i så fall tolkas som att riktningen som fukten vill diffundera i beror på tryck och temperatursskillnader mellan inomhus och utomhusmiljön, och att ångbromsen tillåter fukttransport i båda riktningarna för att ev. kondens (oavsett om den är innanför eller utanför plasten) kan torka upp?
Jag inser att jag kanske överanalyserar detta, men vill som sagt förstå bättre hur dessa material är tänkta att fungera
Ja, det tror jag. Däremot är ju grundtanken att det inte ska bli någon kondensation, eftersom båda stoppar konvektion tvärs temperaturgradienten. Jag tror att skillnaden är minimal och mest teoretisk, men ev kan man minska vissa risker med en ångbroms ifall det skulle gå fel. Speciellt i gamla hus som är svåra att få täta, eller i dåligt uppvärmda hus där temperaturgraduenten kan bak och fram. En variabel ångbroms ska kunna fungera ännu bättre, de blir mer genomsläppliga om de blir blöta, tex genom kondensation.
Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra med plasten i mitt garage, så jag bumpar upp den här tråden för att se om det är någon mer som kan bidra med sin vishet och kunskapF fsml2 skrev:Jag har ett oisolerat dubbelgarage som jag planerar att isolera, men vet inte hur jag ska tänka kring ångspärr/ångbroms. Jag vet att det finns mängder av forumtrådar kring detta, och jag har läst igenom de flesta, men känner mig fortfarande osäker. Några konkreta frågor jag har:
Förutsättningarna i övrigt är att jag kommer använda garaget huvudsakligen som förråd och vill hålla det frostfritt och torrt. Osäker på vilken temperatur jag kommer behöva hålla – kanske räcker det med 5-10 grader och avfuktare? Jag planerar inte att köra in någon snöig bil som det ser ut nu, men det kanske ändrar sig i framtiden. Kommer även använda garaget för att torka en del ved. Det sitter dubbla garageportar som endast har 20mm isolering (Hörmann EPU40 med u-värde 2 enligt spec) och jag har nog tänkt att behålla dem tillsvidare, trots den klena isoleringen (får väl byta längre fram om jag märker att det blir för höga uppvärmningskostnader). Har tänkt LLVP för värme.
- Först och främst, vad är nackdelarna med att inte sätta någon plast över huvud taget?
- Garaget är förberett för 95mm isolering och för att inte göra det krångligare än nödvändigt (t.ex. sitter alla eldosor/elcentral i ytterkant på 95-reglarna) har jag tänkt sätta 95mm isolering och OSB (eller råspont) + gips direkt på detta. Om jag då ska ha plast skulle den alltså hamna direkt innanför skivorna och daggpunkten kommer då alltid hamna på utsidan av plasten oavsett vilken temperatur garaget håller..? Om jag sätter plast så finns det då inte någon poäng att använda ångbroms istället för ångspärr - rätt eller fel?
- När jag läser om ångspärr får jag intrycket av att det är väldigt viktigt att den blir helt tät (tejp vid dosor och andra genomföringar, man får akta sig för att inte råka sätta en skruv genom plasten, etc.). Samtidigt är min bild av en ångbroms att det motsvarar en ”inte helt tät ångspärr”. Är det helt feltänkt? Kan någon hjälpa mig att förstå varför en ångbroms skulle vara en ok lösning, men en ångspärr som inte är helt tät är ett kardinalfel?
- Jag läste i en annan tråd ([länk]) att om man har mekanisk ventilation så bör man ha ångspärr, för annars kan fuktig utomhusluft dras in i konstruktionen genom väggen. Rätt eller fel? Även om jag planerar för självdrag nu, är det säkrare att sätta ångspärr ifall jag skulle få för mig att installera mekanisk ventilation i framtiden, eller spelar det inte så stor roll?
Relaterat till fråga 1 och 3, om man jämför "ingen plast" med "ångbroms som av någon anledning inte blivit helt tät (punkterad av skruvar, tejp som släpper vid dosor, etc.)", är det då en säkrare lösning att inte ha någon plast överhuvudtaget?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden