Hej,

Jag provade att ställa frågan i grund-forumet utan svar så jag testar här istället.

Vi håller på att projekterar en platta på mark och vi försöker få till låg bygghöjd, lätt material, OK isolering och rimlig kostnad.

I samband med det försöker jag få fram u-värde på olika lösning men jag tycker att de varierar beroende på källa.

-Stämmer det att 300 mm vanlig cellplast har ett u-värde på 0.175W/m2K?

Och skulle en konstruktion med avjämningslager i skumglas och 120-150 PIR ge samma (eller bättre) värde?

0.175 låter högt, skulle gissa kring 0.10-0.12. Det beror på storlek på platta etc
Ska det vara billigt är inte PIR och framförallt inte foam glass ett lämpligt alternativ.

B Boxer63 skrev:
0.175 låter högt, skulle gissa kring 0.10-0.12. Det beror på storlek på platta etc
Ska det vara billigt är inte PIR och framförallt inte foam glass ett lämpligt alternativ.
Sant gällande kostnaden men det är en liten platta (ca 25 kvm) så det kan kanske fungera.

Tror Lambda = 0,038

Så U = 0,038/0,3=0,127

PIR L=0,025 vad jag kan se ger U= 0,167 för 150mm.

U-värde platta på mark är mer än ett linjärt U-värde, med det sagt är verkligheten bättre än ditt linjärt räknade U-värde då du även har markmotstånd m.m

Om du bara har 25 m2 yta så är randeffekter ganska betydande. Kylan letar sig från den obebyggda ytan vid sidan om stugan ner under din platta.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om du bara har 25 m2 yta så är randeffekter ganska betydande. Kylan letar sig från den obebyggda ytan vid sidan om stugan ner under din platta.
Fattar, i steg ett försöker jag förstå om jag kan ersätta 300 mm cellplast med 150 mm PIR, vilket det verkar som.

P pjop skrev:
Fattar, i steg ett försöker jag förstå om jag kan ersätta 300 mm cellplast med 150 mm PIR, vilket det verkar som.
Nja, Cellplasten gav 0,127 och PIR gav 0,167 vilket är en ganska stor försämring. Men 200mm PIR ger ungefär samma isolerförmåga.

P
P pjop skrev:
Problemet är att det verkar inte finnas kantelement med pir så då blir det rätt meningslöst..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.