1 168 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Nytt försök - vilket u-värde
Hej,
Jag provade att ställa frågan i grund-forumet utan svar så jag testar här istället.
Vi håller på att projekterar en platta på mark och vi försöker få till låg bygghöjd, lätt material, OK isolering och rimlig kostnad.
I samband med det försöker jag få fram u-värde på olika lösning men jag tycker att de varierar beroende på källa.
-Stämmer det att 300 mm vanlig cellplast har ett u-värde på 0.175W/m2K?
Och skulle en konstruktion med avjämningslager i skumglas och 120-150 PIR ge samma (eller bättre) värde?
Jag provade att ställa frågan i grund-forumet utan svar så jag testar här istället.
Vi håller på att projekterar en platta på mark och vi försöker få till låg bygghöjd, lätt material, OK isolering och rimlig kostnad.
I samband med det försöker jag få fram u-värde på olika lösning men jag tycker att de varierar beroende på källa.
-Stämmer det att 300 mm vanlig cellplast har ett u-värde på 0.175W/m2K?
Och skulle en konstruktion med avjämningslager i skumglas och 120-150 PIR ge samma (eller bättre) värde?
U-värde platta på mark är mer än ett linjärt U-värde, med det sagt är verkligheten bättre än ditt linjärt räknade U-värde då du även har markmotstånd m.m
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Om du bara har 25 m2 yta så är randeffekter ganska betydande. Kylan letar sig från den obebyggda ytan vid sidan om stugan ner under din platta.
Klicka här för att svara