783 läst ·
2 svar
783 läst
2 svar
Hur säkra krypgrund med isolering och avfuktare
Hej,
Jag har nyligen köpt ett fritidshus (bild finns på min profil). Huset består av två delar. den ena sidan är ett så kallat båtsmanstorp i kalksten med två rum och loft, byggt någon gång på 1800-talet. Den andra delen är ett trähus med tre små rum och fasad av eternit, byggt tidigt 1900-tal
Min fråga gäller grunden på eternithuset. Eller snarare hur jag går tillväga för att isolerar golvet utan att skapa problem med fukt längre fram.
Grunden är en ventilerad torpargrund, ca 40cm mellan mark och bjälklag. Huset står bland åkrar så marken är vanlig jord.
Har ej mätt fukt på sommaren men finns inga tecken på röta och marken under golvet är torr.
Min åtgärdsplan är:
- stänga ventilationen och täta krypgrunden
- isolera marken med isoreflekt från Trygghetsvakten
- installera en termisk avfuktare modell TrygghetsVakten Krypgrund 50 (TVK50) för att förebygga fuktbildning
- isolera bjälklaget med cellplast eller mineralull
Mina frågor:
Är ovan plan rimlig för en nybörjare att ta sig an?
Behövs en ångspärr i bjälklaget?
Vilken isolering i bjälklaget är att föredra?
Är jag helt fel ute?
Tack för stöd och hjälp!
Edit: förtydligade lite
Jag har nyligen köpt ett fritidshus (bild finns på min profil). Huset består av två delar. den ena sidan är ett så kallat båtsmanstorp i kalksten med två rum och loft, byggt någon gång på 1800-talet. Den andra delen är ett trähus med tre små rum och fasad av eternit, byggt tidigt 1900-tal
Min fråga gäller grunden på eternithuset. Eller snarare hur jag går tillväga för att isolerar golvet utan att skapa problem med fukt längre fram.
Grunden är en ventilerad torpargrund, ca 40cm mellan mark och bjälklag. Huset står bland åkrar så marken är vanlig jord.
Har ej mätt fukt på sommaren men finns inga tecken på röta och marken under golvet är torr.
Min åtgärdsplan är:
- stänga ventilationen och täta krypgrunden
- isolera marken med isoreflekt från Trygghetsvakten
- installera en termisk avfuktare modell TrygghetsVakten Krypgrund 50 (TVK50) för att förebygga fuktbildning
- isolera bjälklaget med cellplast eller mineralull
Mina frågor:
Är ovan plan rimlig för en nybörjare att ta sig an?
Behövs en ångspärr i bjälklaget?
Vilken isolering i bjälklaget är att föredra?
Är jag helt fel ute?
Tack för stöd och hjälp!
Tl:dr - Jag vill isolera golvet och undvika problem med fukt, hur går jag bäst tillväga? Funkar min plan eller har jag tänkt fel?Edit: förtydligade lite
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "termisk avfuktare"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Klicka här för att svara