Isolering
mattetvilling: Som isolering på marken istället för frigolit kan detta kanske fungera: http://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm
duvillno: Hej Jag köpte en 500 liters säck med frigolitkulor hos min lokale bygghandlare. Fick betala 320 kr för dessa. De beställdes från Jackon. //Jimmy
nino: jag tänkte alltså fästa isoleringen i bef. innertak och hänga ett plocktak under det blir alltså så här sett innifrån: plocktak, isolering, bef. innertak, spån? isolering, råspont, plåt kanske bäst att plasta då, rumsfukten kommer ju åt isoleringen direkt? eller iof så kanske det är bättre om fukten vandrar genom isoleringen och vidare ut i bef. isolering som förmodligen är
Claes L: Tack för kommentaren. Jag skulle vilja förklara min arbetsordning och oro. Att jag väljer att arbeta inifrån beror på att ytterpanelen är fastsatt med spikpistol. Det är inte möjligt att lossa panelen utan att skada den. Den är dessutom målad och klar med foder och allt. Innerpanelen (spont) är i och för sig också fastsatt med spikpistol, men med mycket beskedligare dyckert som
Mr henke: Jo, det ligger precis utanför Lund. Jag bor i Staffanstorp. Men jag tänkte att om någon norrlänning läser så vet han kanske inte var Lund är. Där fanns en stor siporex tillverkning under många år. Men den har ju lagts ner nu.
cecar33: I botten kan man använda asvaboard eller karlitskivor det brukar även finnas något som man kallar blindbotten skiva men de är nog modulmått på dem. Lösull finns i flera olika varianter det blir riktigt bra för det är nog inte jämna modulmått så att isolerskivor passar och då blir det mycket skärande som inte bli 100.
Demmpa: Precis det som Kopparkullen föreslår gjorde vi i vår bostadsrätt. Vi satte en innedörr som gick inåt, dels var det för att minska oljudet dels var det för att stänga ute röklukten, det var nämligen några grannar i trapphuset som tände cigaretten inne i bostadsrätten och gick sedan nedför trappan å vidare ut.
AnteB: Tänkte bara återkomma med statusrapport. Inga fuktproblem. Har mätt luftfuktigheten sen "start" och ligger ständigt lite lägre än utomhus. Antagligen p.g.a. värmen som tillförs via murstock. Jag har ju iofs även förändrat venten så jag har undertryck på övervåningen i samband med isoleringen.
snickarboden: Men skall man ändå plocka ner så mycket så varför inte göra om hela konstruktionen, ja om man ni inte vill ha plåten där? Då blir det utrymme för 95 mm isolering till :-) /Kent
R Göran: yes precis- man plastar golv, väggar och tak enligt isofirmornas anvisningar. om det skall vara plast i golvet blir jag lite osäker på. man brukar ju inte plasta mellanbjälklag. om undervåningen är nomalt uppvärmd så skall man nog inte ha plast i golvet. av praktiska skäl så avslutas väggplasten vid golvsockeln. se dock till att det på utsidan finns papp, gips eller asfa, som ansluter
Josth: Ja det är den rimliga förklaringen om det är fukt/kondens över en större yta, inte bara i närheten av någon form av rör. Viktigt att det får torka ur ordentligt!
Peter_K: Vi hade också problem med kalla golv på övervåningen och löste det så här http://www.byggahus.se/forum/isolering/114199-vindpapp-isolering-i-mellanbjalklaget.html men det kräver ju att man tar ner undertaket.
Henrietta70: Hej Vi har ett rum som en tidigare renovering misslyckts med år 84. Huset är korsvirke med lertegel. Det här rummet har man byggt på insidan med Siporex block och det ser av tjockleken ut som att man inte har någon luftspallt mellan lertegeln och Siporexen. Dessutom har man gjutit platta på marken inne i huset, inuti naturstenstorpargrunden. Resultatet: ISKALL yttervägg och ännu kallare
Alfred Jonsson: Skulle aldrig få för mig att sätta plast i ett hus som inte är uppvärmt till minst 10c året runt. Du får bara fukt problem det säger sig självt. Vindpapp är det som gäller.
Jocke69: Nej, skall försöka att undvika insidan. Vad ska du ha för fasad? Ja tanken var att jag kunde få lite tips där! :) Befintlig idag- sten - funderar på ett tips som kom in- stenvägg- cellplast- nät- puts, ca 100mm? Vad tror ni ? bra , mindre bra?
thomasx: Isolera utrymmet i golvbjälklaget närmast ytterväggarna/kattvinden med polyuretan, det kan göras utan att man river upp golven. Det stoppar allt kalldrag under golven.
JOW: Beroende på vad du ska ha för slags belysning. Men en tanke utanför din tanke... Mysbelysning: Sätt utanpåliggande små downlights, 12V, På med skyddsglasögon, ta fräsen och dra en skåra för kabeln, spackla in den, dra till lämpligt ställe.
matiashr: Bor i60tals hus med "lite" mögel på vinden, (har självdrag) förra ägarn hade lagt isolering ovan på kutterspånet, vad jag läst mig till i litteratur om byggnads fysik är det här ett vanligt scenario.. samma bok säger försåss inget om hur man konkret ska lösa det här problemet, det ända som framkommer är att diffspärr är ett "måste" om man ska vara säker på att innomhus
dsjodin: Hej, Vi ska göra om en av våra större kattvindar till litet kontor, men har ingen bra idé hur jag ska lösa isoleringen av ytterväggen. Man har på 50-talet försökt med ngn form av glasull där timmret slutar. Men med uruselt resultat. Hur ska jag lösa isoleringen för denna vägg? //Daniel
Matti_75: Det behövs ingen syllisolering med plåtreglar, den behövs bara vid stora ljudkrav.
stickans: Det är övre planet på ett soutteränghus, där golvbjälklaget är förlängt, för en längsgående balkong. Vet inte, men antar det blir svårt att få in något från väggens utsida, alltså balkonggolvet.
SBH: ta du isover. har även för mig den är billigast mellan paroc och isover. va gärna två när du hanterat skivorna och va nogrann när du fäster dom. även dom har viss vattentålighet. så arbeta ändå när det är torrt. och helst inget regn på dem
kungcocos: Det är glasull eller stenull, osäker på vilket. Har kattvindar och man kommer åt att isolera/täta under golvet i övervånigen från dem. I dagsläget finns inget som skyddar isoleringen som sitter på väggarna som är byggda på stödbenen och heller inte den lösull som ligger i mellanbjälklaget. Det är alltså öppet in under golvet från kattvindarna och då lösullen har tryckts ihop
Johnny_: Jag gjorde om det snickarna hade gjort i vardagrummet, tog ner gipset innan de målats och satte plast. I sovrummen hade de ju målats 5 gånger, (3 gånger grundfärg bara för att jag fick det randigt varje gång) och sen 2 toppstrykningar med takfärg. Där har jag inte rivit taken utan tänkte gå ovanifrån om det behövs, de 5 lager färg borde vara något skydd mot fukt tänkte jag.
Larsa: har ett gammalt hus med "plankväggar". har valt att inte tilläggsisolera annat än taket för att behålla karaktären, men...har länge funderat på den offerbräda(eller vad den kallas) som sitter längst ned på fasaden (liggande panel, tjockare vitmålad bräda längst ned). Den livar med stengrunden, med puts direkt imot. I samband med en mindre utbyggnad plockade jag bort den på ett
harryerik: Ok att ta bort lösull på 97m2 är inte roligt, men kanske ett måste. tack