8 564 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Detta rör från Nibe-pump ska tydligen isoleras, hur?
Se nedan bild som är tagen ovanför NIBE Fighter.
Detta är ifrån ett nybyggt hus som går på fjärrvärme.
Besiktningsmannen sa på besiktningen att vi skulle isolera det vänstra röret på bilden då det annars kunde bli kondens på sommaren.
Det finns kvarlämnad isolering med grått skydd runt i huset, denna isolering ser precis ut som den man ser längst upp på detta rör.
Frågor:
Är det bara att trä på denna isolering på vänstra röret?
Ska man isåfall täcka hela röret (inkl strumpan vi ser längst ner på röret)?
Hur fäster man isoleringen så att den sitter fast? Tejp?
Detta är ifrån ett nybyggt hus som går på fjärrvärme.
Besiktningsmannen sa på besiktningen att vi skulle isolera det vänstra röret på bilden då det annars kunde bli kondens på sommaren.
Det finns kvarlämnad isolering med grått skydd runt i huset, denna isolering ser precis ut som den man ser längst upp på detta rör.
Frågor:
Är det bara att trä på denna isolering på vänstra röret?
Ska man isåfall täcka hela röret (inkl strumpan vi ser längst ner på röret)?
Hur fäster man isoleringen så att den sitter fast? Tejp?
Det lönar sig att isolera den så lufttätt som möjligt. Detta för att i möjliga mån undvika att varm luft fäller ut kondens på det kalla frånluftsröret.
Se till att dra ner isoleringen så långt som möjligt och så lufttätt som möjligt. Håll koll första sommaren, när det är som varmast att det inte rinner kondensvatten i någon springa. Klart.
Se till att dra ner isoleringen så långt som möjligt och så lufttätt som möjligt. Håll koll första sommaren, när det är som varmast att det inte rinner kondensvatten i någon springa. Klart.
Okej, det låter som att man får lägga ner lite tid och energi på detta.Haba_tsutt skrev:Det lönar sig att isolera den så lufttätt som möjligt. Detta för att i möjliga mån undvika att varm luft fäller ut kondens på det kalla frånluftsröret.
Men ska jag ta den isoleringen som finns, dvs är det rätt typ?
Sedan undrar jag exakt hur jag gör för att få det så tätt som du förespråkar?
Bumpar tråden.
Hur ska jag göra?
Tar jag den isoleringen som jag redan har och trär över hela vänstra röret så gott jag kan och tejpar ihop med silvertejp?
Ska hela röret isoleras? Inkl strumpan som sitter längst ner?
Känner mig osäker på detta moment
Hur ska jag göra?
Tar jag den isoleringen som jag redan har och trär över hela vänstra röret så gott jag kan och tejpar ihop med silvertejp?
Ska hela röret isoleras? Inkl strumpan som sitter längst ner?
Känner mig osäker på detta moment
Jag bumpar min egen tråd (igen) eftersom att jag inte orkade vänta längre.
Jag tog isoleringen som fanns och spände runt hela röret så tajt jag kunde. Sedan så tejpade jag ihop allting med silvertejp.
Se resultatet på bifogad bild.
Vad tror ni, verkar det vettigt?
Jag tog isoleringen som fanns och spände runt hela röret så tajt jag kunde. Sedan så tejpade jag ihop allting med silvertejp.
Se resultatet på bifogad bild.
Vad tror ni, verkar det vettigt?
ser ut att vara "magert" med isolering, 30mm bör där vara, det finns även rörskålar man kan använda.
Men så här gick det för mig, som inte heller hade haft tid, eller såg isoleringen som brådskande. En helg löste jorfelsbrytaren = vad i h..e, huset är ju nytt!. Efter ett flertal återställanden av jfb, så gick det inte längre, huset förblev mörklagt, och det var minusgrader ute. Slog ifrån alla grupper, och så på med jfb, och till slut var det endast NIBE pannan kvar, och där var felet, men hur lösa detta en helg och dessutom på kvällen. Plockade av fronten och plåtar till innanmätet, det var ganska fuktigt där på elektroniken, kondensvatten rann rakt ned på strömplintar, och korsslöt. Fick använda hårtorken till att torka upp där, sedan funkade det igen, och fick isolerat röret omgående.
Men så här gick det för mig, som inte heller hade haft tid, eller såg isoleringen som brådskande. En helg löste jorfelsbrytaren = vad i h..e, huset är ju nytt!. Efter ett flertal återställanden av jfb, så gick det inte längre, huset förblev mörklagt, och det var minusgrader ute. Slog ifrån alla grupper, och så på med jfb, och till slut var det endast NIBE pannan kvar, och där var felet, men hur lösa detta en helg och dessutom på kvällen. Plockade av fronten och plåtar till innanmätet, det var ganska fuktigt där på elektroniken, kondensvatten rann rakt ned på strömplintar, och korsslöt. Fick använda hårtorken till att torka upp där, sedan funkade det igen, och fick isolerat röret omgående.
Jo det ser "halvfärdigt" ut. Spirorören går normalt igenom takgipsen i var sitt 125 mm hål mitt för in och utgående i NIBE fightern. I stället för plaststrumpan, använde jag den krafigare slangen som finns i aluminium=125mm/diam. Det är viktigt att allt blir väl isolerat, även rören på vinden, om där nu skall vara någon mening med återvinning/kompressornJOW skrev:
Redigerat:
Nja, lösningen med silvertejp kommer nog producera en del vatten vintertid. Jag antar att det är ett uteluftrör.
Skaffa en bit kondensstrumpa och lossa på flexslangen. Sedan trär du på kondensstrumpan och återmonterar. Sist drar du upp strumpan så att den går upp till bef strumpa och tejpar runt med venttejp så att det blir snortätt. Mot aggregatet gör du samma sak.
Det måste bli diffussionstätt, annars kommer det att kondensera.
Står aggregatet i en tvättstuga där dropp inte gör skada så är det kanske inte livsviktigt...
Skaffa en bit kondensstrumpa och lossa på flexslangen. Sedan trär du på kondensstrumpan och återmonterar. Sist drar du upp strumpan så att den går upp till bef strumpa och tejpar runt med venttejp så att det blir snortätt. Mot aggregatet gör du samma sak.
Det måste bli diffussionstätt, annars kommer det att kondensera.
Står aggregatet i en tvättstuga där dropp inte gör skada så är det kanske inte livsviktigt...
Det är nog avluft på en FLVP, så det röret kan bli ordentligt kallt.
Jag vill inte göra dig orolig i onödan, men jag hoppas att det var relativt lätt att dra ut kondensisoleringen.
Att det var tänkt innan att dra ned och ansluta till pumpen.
Så att du inte av misstag har dragit isär någon annanstans.
Jag vill inte göra dig orolig i onödan, men jag hoppas att det var relativt lätt att dra ut kondensisoleringen.
Hur menar du att det förhoppningsvis var lätt att dra ut kondensisoleringen?JOW skrev:Det är nog avluft på en FLVP, så det röret kan bli ordentligt kallt.
Dra ut ifrån vaddå? :eek:
Jo, jag försökte vara lite kortfattad, jag låg i sängen med telefonen, jobbigt att skriva mycket på dem...
Jag menade att det förhoppningsvis fanns extra längd kondensisolering påtryckt på röret.
Att den som gjorde installationen redan hade tänkt till och satt på lite extra på röret så att det bara var att dra ned isoleringen mot värmepumpen.
Om det inte var så, utan att det redan var anpassat i sin längd, och du har dragit ned kondensisoleringen till pumpen så kanske någon skarv har blivit utsatt, och kanske glipar eller har glidit isär.
Det skall vara kondensisolerat hela vägen till ditt avluftsdon, kombidon (låda på väggen) eller takhuv.
Jag menade att det förhoppningsvis fanns extra längd kondensisolering påtryckt på röret.
Att den som gjorde installationen redan hade tänkt till och satt på lite extra på röret så att det bara var att dra ned isoleringen mot värmepumpen.
Om det inte var så, utan att det redan var anpassat i sin längd, och du har dragit ned kondensisoleringen till pumpen så kanske någon skarv har blivit utsatt, och kanske glipar eller har glidit isär.
Det skall vara kondensisolerat hela vägen till ditt avluftsdon, kombidon (låda på väggen) eller takhuv.