Isolering
SBH: 28mm mycke för luftspalt? bättre isoler med västkustskiva. isolerar du mellan regler så får du inte mycke för det. varje regel du sätter blir en köldbrygga
tralopp: En glad amatör tar tacksamt emot hjälp. Jag har läst, frågat och funderat - kommit fram till något o sedan förkastat det.. Projektet är en renovering av tvättstugan i mitt kallförråd. Jag tänkte klä den i råspont och måla betonggolvet. Tänkte också byta ut den befintliga torktumlaren till en kondenstumlare för att dels slippa ha ett fult "utluftsrör" i rummet och dels kunna ta
Alva10: Hej! Tänkte ta och lägga in ett klickgolv på våran altan som förnuvarande har vanligt trallgolv. Tänkte samtidigt ta och isolera lite extra under golvet och förnärvarande ser det ut på följande sätt. trägolv/någon form av duk?/2-3cm isolering sedan ca 1m ner till marken och det är ingen asfaltsboard eller spånskiva som täcker isoleringen. Golvåsarna är ca 130mm så tänkte ta
TommyBlom: PP: Ser ut som att man måste hyra in någon för att göra det där, alternativt att det kräver mera utrustning/kunskap än jag besitter. Siktar på något som går att göra själv med häftpistol, kniv, spik och hammare ;) RO: Jag ska ta till mig ditt förslag och jo, inre luftspalt var blev bara för att läkten skulle finnas under skivorna. Plast står vi över och ska kolla på vindduk
KnockOnWood: En bra tanke vid renovering av gamla byggnader: Måttstandard har ändrats genom åren. En gång i tiden var en tvåtumsregel 50 mm, nu är den 45 mm. Ett 1,2 metersfönster var kanske 1200 mm, nu är det 1180 mm. För att få fönster och altandörrar i rätt storlek köper man från Polen, direkt eller via någon svensk representant. Då kan man få grejerna i rätt storlek på millimetern,
nilspyssling: Nja nu ska du inte ta mina råd till rätten, Men jag kan säga att det spela föga roll så länge han betalar avgiften! Hyresrätt betalar man hyra på och inte avgift och så länge han gör det så sitter han tyvärr på rätt säker mark. Att du hört folk som blivit vräkta pga av mindre är nog till 100% hörsägen det är nog snarare så att vederbörande flyttat och dragit en rövare.
Daniel78: Jag har monterat vindskydd (folie) från GGM-Plast tidigare och den har alltid monterats med den "plastiga" sidan utåt, men nu har jag köpt vindskydd från Trebolit istället, och när jag monterat denna med texten utåt (enligt instruktionerna) så hamnar istället den "ludna" sidan utåt, kan detta verkligen stämma? Det känns mer rätt att ha den "plastiga" sidan utåt tycker jag, just nu
spararen: [citat] Intressant! Det är alltid kul när gammal teknik visar sig vara lika bra eller bättre än ny. Eller som man brukar säga. "Det var bättre förr när det var sämre!" :p
KarlOlov: hej, någon som vet vart man kan köpa självhäftande tätningslist för springor kring 10-15mm? ska sitta i mina garageportar.
pli: Hej, Jag har glasat in balkongen med äldre 2-glas fönster för att få en verandakänsla. Med andra ord endast 50% av fasaden är täckt med fönster och resten panel. Nu funderar jag på att isolera delen med panel. Balkongen kommer antagligen inte värmas upp vintertid. Kan det vara dumt ur fuktsynpunkt att isolera med tanke på att veranda/balkongen endast kommer vara marginellt varmare än
andersmc: [citat] Jag köpte sådana, men jag monterade dem aldrig, eftersom jag upptäckte att de inte tålde fukt. Jag hade dem (som tur var) stående i ett förråd innan jag monterade dem. När jag väl skulle ha dem var de på väg att lösas upp och var fullständigt oanvändbara.
VillaAnna: Jag har isolerat ytterväggarna och golvbjälklaget med Icynene som är ett slags skum! I taket tog jag lösull 55cm. Jag har isolerat med mellan 13-18cm tjocklek. Jag är grymt nöjd även om man hade önskat att vintern blev som dom förra så att man fick se lite mer vad det går för, har haft -29grader som lägst! Ställer mig dock lite frågande till din tjocklek, var det 50mm du skulle ha?
Snailman: Det är väl trivselhus som räknar med bergvärme som standard i sina hus, så de ligger väl inte i framkant angående energibesparing och därmed nödvändiga styrda ventilation (kräver täta hus)
Matsini: Sant. Nu är det utifrån enbart korr.plåt så det får bli oljehärdat.
FG: Luftljuden minskar inte av att du förstärker bjälklaget, men du kan kortla för att minska stegljud. Ett nedsänkt undertak och flytande golv minskar styvheten så det beror lite på vad man vill uppnå och vilka andra metoder man använder. "Skruvlimmade golvspånskivor på träbjälkar med en höjd av 200-250 mm och centrumavstånd 600 mm ger en ökning av styvheten med 30-60 procent vid
ricebridge: Ok... låt oss reda ut begreppen... Först och främst måste du både ljudISOLERA och ljudDÄMPA, det är två skitt vilda saker. LjudISOLERA ska du göra för att skydda mot inkommande ljud utifrån, och, om du för en massa oväsen därinne, även skydda dina familjemedlemmar och grannar mot de ljud som du utstöter. Hur mycket av den varan beror ju helt på hur det ser ut eller rättare sagt
mogren47: Jag tror att BjörnBygg hade denna modell, kostade 45.000:- plus moms när den såldes. http://www.proffsmagasinet.se/hyra-v%C3%A4rmekamera/hyra-flir-b50.html Kan varmt rekommendera denna för riktigt bra och detaljrika bilder: http://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/varmekamera/hyra-varmekamera/varmekamera-flir-e60-med-wifi-uthyrning.html [citat]
Bygg Björn: Som det är nu blir det ju kallt vintertid i detta utrymme då där inte är någon uppvärmning och det är avskilt av gipsen... borde man isolera detta utrymme mer och sätta ett element där för att det ska hålla minst +12C året runt?
Lönn: Ingen som har tilläggsisolerat ett stenhus eller har några tips?
Lymmeln: Just så, jag skottade bort ända ner på pappen innan trossbotten och fyllde upp med isoleringsmatta
Aspöanki: Nej, det är sant att man inte riktigt vet vad man kommer att hitta är man börjar peta - har vi märkt.:) Men trossbotten finns det, eller har funnits i alla fall.
Henrik Enkel: Går i samma tankar. Ska renovera en toalett på 1x1,2 m. Varav två ytterväggar som nu är relativt kalla. Jag tror att man vinner lite, men har svårt att räkna på det. Att väggarna fryser är jag inte så orolig för här i Amsterdam. Frigolit känns lätt, snabbt och smidigt. Har tänkt mig att nya väggen inte får vara tjockare än 70 mm totalt, så det finns inte så mycket spelrum: 50
Flöjten5: Okej, det låter vettigt! Den här jordkällaren har två dörrar, en isolerad och en ickeisolerad. Samt ventilation högst upp i taket. Men då kör jag någonting liknande som du har gjort! Tack för tipsen :)
PB2000: Har köpt mig ett gammalt hus som nu renoveras. Just nu är det badrummet som gäller. Allt är utrivet och ska byggas upp igen. Som det ser ut nu så är det en lervägg från tidigt 1800-tal med nyare tegelvägg på utsidan. Alltså är lerväggen "i" badrummet. Hur bygger jag upp nya innerväggar på det. Badrummet ska självklart ha ett tätskikt om det spelar någon roll. Så här såg det
per123: Just det. Det där med luftspalt finns inte. Vi installerade nyligen eluftvärmepump och då togs ett ganska stort hål upp i väggen- massivt tegel hela vägen... Det var tydligen 2 murarbröder som byggde huset 1932 som sedan också bodde i det...
Danne12345: Ska isolera vindsutrymmet på en 1.5plansvilla. Tyvärr rätt snäv takvinkel så mycket isolering har negativ inverkan på boytan. Enligt ritning från hustillverkare rekommenderade dom 240mm i snedtak. Det är nog enligt den gamla energiberäkningen så i dag kanske det ser annorlunda ut. Har haft lite olika företag och kollat på detta och vissa tycker 300mm i snedtak istället, medan andra
Matti_75: [citat] Det finns att köpa på en riktig bygghandel och dom hyr även ut en spruta för några hundringar per dag. Se även till att mjuk foga mella gips och golv/tak då det viktigaste för att få bra ljudreducering är en lufttät konstruktion. Sedan är det som någon annan skrivit bra att sätta upp ett lager gips till på båda sidor av väggen.
Jonastostared: Hej, skall isolera ett golv på entreplan med källare under det är kallt som fan och det är ett träbjälklag med sågspånsisolering. Hur går jag tillväga skall det var fukt spärr vindskyddspapp ?? är totalt okunnig på detta områd och vill inte att det blir problem med fuktskador mm då min äldsta tös skall bo där. är det någon som vet hur jag skall gå till väga?:blushing: