2 114 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Plast i yttervägg ?
Hej! Har varit medlem i detta forumet ett bra tag och fått mycket hjälp med allt möjligt. Men här har jag ett problem som gett mig huvudbry i flera dagar nu. Jag har ett hus byggt 1927 som tilläggsisolerats 1982 utifrån.
Nu till mitt lilla problem.
Jag håller på att renovera huset och har börjat på ett rum + hall på nedanvåningen. Det jag gjort är att ha rivit det rent hela vägen till stommen som består av liggande plank. Jag har reglat upp väggarna 45*70 och är nu i färd med isoleringen. Det jag undrar är om jag ska använda mig utav plast? Jag har kollat på diverse trådar i forumet och ingen har stomme som jag så jag hoppas att det inte gjorde något att jag startade en ny tråd. Min vägg ser ut följande sett utifrån
Träpanel
Vindpapp
Isolering
Luftspalt
Teglad stomme (som jag antar var det som fanns förut utåt sett innan de tilläggsisolerade huset
luftspalt
liggande plank
tretex (som jag rivit bort)
Iochmet att det mer eller mindre är omöjligt att få huset tätt med plast, så tror jag att det enbart kommer att förvärra problemet då fukten innifrån kommer att koncentrera sig på hål och otätheter i plasten.
Husets ventilation består av självdrag och det ska installeras ny panna i källaren men just nu är det enbart elpanna som inte gör skorstenen varm.
Hur hade ni gjort?
Tacksam för svar.
Nu till mitt lilla problem.
Jag håller på att renovera huset och har börjat på ett rum + hall på nedanvåningen. Det jag gjort är att ha rivit det rent hela vägen till stommen som består av liggande plank. Jag har reglat upp väggarna 45*70 och är nu i färd med isoleringen. Det jag undrar är om jag ska använda mig utav plast? Jag har kollat på diverse trådar i forumet och ingen har stomme som jag så jag hoppas att det inte gjorde något att jag startade en ny tråd. Min vägg ser ut följande sett utifrån
Träpanel
Vindpapp
Isolering
Luftspalt
Teglad stomme (som jag antar var det som fanns förut utåt sett innan de tilläggsisolerade huset
luftspalt
liggande plank
tretex (som jag rivit bort)
Iochmet att det mer eller mindre är omöjligt att få huset tätt med plast, så tror jag att det enbart kommer att förvärra problemet då fukten innifrån kommer att koncentrera sig på hål och otätheter i plasten.
Husets ventilation består av självdrag och det ska installeras ny panna i källaren men just nu är det enbart elpanna som inte gör skorstenen varm.
Hur hade ni gjort?
Tacksam för svar.
Så att tilläggsisolera de 70mm som jag har reglat upp kommer inte göra väggen så pass kall att eventuell fukt som tar sig in får chans att torka upp? Innan satt som sagt tretex skivor på planket som har samma isoleringsvärde som 45mm minerallull. Så i princip kommer det bli som att lägga till 45mm bara iochmed att jag rev ner tretexen. Har även tittat på organiska isoleringsmateial såsom linull men då pratar vi o4 gånger så dyrt som glasullen som jag tänkt använda. Tacksam för svar
Okej, vad anser du om organiskt isoleringsmatrial? Är det lite att övergöra det? Med vänlig hälsning
Ingen annan som har en input? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, men att satsa på organisk isolering med ångspärr låter som där jag är just nu. Jävla överpris bara.
att treetex motsvarar 45 mm mineralull är såvitt jag vet inte alls sant! Treetex sägs motsvara ca 45 mm massivt trä och det är litet skillnad i ditt exempel.
titta på denna länk: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40913-tretex-ta-bort-eller-inte.html#15
så som jag tolkar det med hjälp av ovan länk så motsvarar 45 mm mineralull ca 155-160 mm massivt trä i isoleringsvärde. (Det finns säkerligen åsikter om detta med tanke på värmelagringsförmåga hos massivt trä etc.)
Jag är däremot helt 100 på att en treetex inte motsvarar 45 mm mineralull, om det vore så varför inte bara smälla upp tre lager treetex isf och njuta av välisolerad tunn vägg?
//Magnus
titta på denna länk: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40913-tretex-ta-bort-eller-inte.html#15
så som jag tolkar det med hjälp av ovan länk så motsvarar 45 mm mineralull ca 155-160 mm massivt trä i isoleringsvärde. (Det finns säkerligen åsikter om detta med tanke på värmelagringsförmåga hos massivt trä etc.)
Jag är däremot helt 100 på att en treetex inte motsvarar 45 mm mineralull, om det vore så varför inte bara smälla upp tre lager treetex isf och njuta av välisolerad tunn vägg?
//Magnus
Då var jag helt ute och cyklade Magnus, tack för input.
Mvh
Mvh
Klicka här för att svara