Ska finnas någon slags duk / väv / el liknande att sätta över väggisoleringen på insidan innan befintlig innervägg (i detta fall råspont). Någon som vet vad jag menar o var jag kan få tag i detta?

Nej, det är inte riktigt samma sak, mataki skriver själva "Ångbromsen är mer diffusionstät än vindskyddet men inte så diffusionstät som en ångspärr."

Okeej.. läste lite slarvigt första gången men ser skillanden nu.. Hm.. Fast byggmax variant borde ju inte vara lika tät som byggplast? Dvs lite mer andasfunktion?

• Gilla
Robbalove
  • Laddar…
S
nä vind tät skall vara just vindtät.
menar du att ångan åker igenom?

vad för funktion vill du och vilken vill du slipa?

Man måste först bestämma sig för vad man är ute efter. Bara för att det GÅR att sätta någonting betyder inte det att det är vad som behövs.

Första frågan är: ska det vara diffusionstätt eller ska det inte vara diffussionstätt?

Jag vill ha något mellan isoleringen och råsponten. Inte plast med tanke på att det är ett gammalt hus o svårt att få det tätt sammt behålla det tätt. Jag är absolut ingen expert men efter samtal med vänner med gammalt hus lät det vettigt att inte täta med plast. De hade också någon slags väv utanpå isoleringen o innan råsponten, men då det var något de fick till när de köpte isoleringen visste de inte vad det var för typ av nät.

.. hm.. blev ju inte så mkt bättre svar antar jag.. Jag är orolig att jag bygger in fukt med plast som inte kan ta sig ut o torka upp. Alltså vill jag ha något som andas bättre än plast. Typ..

S
du får ta tjärpapp. men det skall du ha mot utsidan.
men ingen ångplast om du inte har det i resten av huset

var i väggen är det någonstans, närmst insidan? I så fall är det nog en ångbroms du vill ha. Vindpappen sitter ytterst i konstruktionen bakom panelen för att förhindra att det blåser in i isoleringen (kan även vara masonit, utegips eller liknande). Ångspärr/broms sitter invändingt och hindrar fukt att trasnporteras ut i huskonstruktionen. En inte helt tät ångbroms är väl det som rekommenderas i äldra hus där man inte har diffusionstätt i övriga konstruktionen, då riskerar man inte att bygga in fukt som du skriver.

JA! Precis! Jag har satt vindpapp ytterst, sen isolering o nu vill jag ha denna som du skriver inte helt täta ångbroms. Men tror du byggmax variant kan vara lämplig då eller den är för tät? Stod och tittade på den när jag köpte pappen (materialet verkar påminna om tyg) men var lite osäker..

Varför ska du ha nånting som är nästan tätt? Antingen helt tätt eller inte tätt alls är väl rimligare?

Inte tät alls går så klart också bra. Det är dock i ett kallförråd med tvättmaskin jag renoverar och jag vill hellst inte lägga ner en förmögnhet där. Byggmax har jag hyffsat nära till och de har bra priser alltså hade det varit praktiskt om deras produkt fungerade. Dock vill jag ju inte göra något som jag senare kommer att ångra, tex bygga in fukt. Och hur det än är blir det snabbt ganska mkt pengar av det..

Då är det väl billigast att ha det helt otätt, dvs inte sätta något material alls.

Du måste ju ha något syfte med ditt material, du kan inte bara montera upp ett random material bara för att det är lätt att få tag på. Vi måste reda ut det här.

Har du isolerat ett kallförråd? Ska det vara uppvärmt? Det ska bli en tvättstuga? Vad består väggarna av i övrigt? Vad ska du ha för material som ytskikt?

Vad är det för fukt du håller på att bygga in? Har du använt otorkat virke? Det måste i så fall torka INNAN du fortsätter med bygget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.