Isolering
imported_jo: Du kan använda polyreutanisolering ( closed cell ) som sprutas på.
perrakakel: Jag skulle också säga kondens eller att det kommit vatten utifrån. Se till att täta i genomgången i bjälklaget runt skorstenen. Det kanske går att komma åt uppifrån runt hela murstocken. Ofta förr var det sågspån i mellanbjälklagen och det andas ju och är lätt att få lufttätt. Nu använder man inte spån idag men dreva runt med glasfiberull duger gott.
sepani: Hej, tack för tipsen. Jag har kommit fram till att jag ej ska isolera inifrån utan endast putsa på väggen [citat]
HenrikTornquist: [citat] Då skulle jag kanske mot skälig ersättning få låna din/dig och din hålsökare för ett litet jobb? Jag sitter i en liknande sits som trådstartaren, fast det gäller hål mellan två våningar i stället.
thomasx: Ett enkelt alterntiv är att fylla på med polyuretan över spånen, då behöver du inte ta bort golven utan det räcker med små hål för att "hälla" ner isoleringen som sedan bildar en skumisolering under golvet. Vanligtvis isolerar man endast utmed ytterväggarna. Ty, problemet är ofta som du skriver att spånen sjunker ihop och det bildas en luftspalt under golvet. I denna luftspalt
Matti_75: Det är inte för mycket. Man brukar rekommendera 500mm lösull som motsvaras av 400mm vanlig mineralull.
olind: Tack för hjälpen! Ska se när jag flyttat in om det är så lyhört som jag misstänker.
blandaren: Jag tänker isolera min vind, huset är byggt 1935. Det är alltså en klassisk torkvind med råspåntat golv. Någon isolering i bjälklaget finns ej. Kan jag lägga isolering på golvet och i så fall om jag ska lägga en vindpapp eller plast innan? Det blir en hålighet men det är ett dragit hus, jag är lite villrådig trots att jag borde veta som snickare. Hade tänkt att bespara mej mödan
Busster: Tack för det! Min största fundering var väl snarare vad jag ska hitta på med det konstiga måttet! Måste jag lägga 1200 skivorna ner och kasta bort nästan 20% av skivan? Finns det skivor som passar denna något udda lösning? Busster
Örby Villastad: Hej Står inför bland annat fasadrenovering och har lite tankar kring hur jag skall hantera isoleringsfrågan. Huset är ett stenhus byggt i lättbetong med delar av tegel. I dagsläget är det brädfodrat och under brädfodringen sitter 3 cm cellplast samt någon form av gammal vindpapp. Skulle helst i samband med renoveringen riva allt detta och istället bara putsa väggarna. Dels för
Macarus: Om du ska isolera övervåingen och ha samma temperatur där som på undervåningen så ser jag ingen poäng med att byta ut sågspånen i mellanbjälklaget. Isolering där handlar ju mest om ljud och det är sågspån minst lika bra på som mineralull.
Marlen Eskilsson: Nu har det varit alldeles för många inlägg i den här tråden av nyregistrerade medlemmar som man med gott fog kan anta att de har ekonomiska intressen i produkten de diskuterar. Jag har rensat och stänger tråden.
cederbusch: Ingen som vill bidra med ett svar? När jag läser om mineralisolering utgår man alltid från att det ska vara plast innanför. Men detta är ju utanpå fasaden, hur blir det då? Man brukar ju också säga att sommarstugor inte ska plastas, hur klarar då mineralen fukten?
yngveson: Hej, Planerar att bygga ett större garage/verkstad och har tittat på en byggsats från lövånger. De har i sitt "isoleringspaket" 120 eller 145mm isolering beroende på byggnad. Vet ej vilket u-värde detta motsvarar. Har tidigare haft ett garage byggt av lecablock som höll väldigt fin och jämn värme, vet ej vilken tjocklek de var (190mm kanske?) Kan någon svara på vad som isolerar bäst
tralopp: Japp, men då jag ska ha råspont ovanpå (som jag skrivit innan...........) så vill jag hellst inte ha isolering rakt bakom utan någon skickt över eftersom det inte är så hälsosamt. Det är väl självklart att man inte gör något utan en anledning!? De flesta av dina frågor har jag redan svarat på.. ytterst panel, sen vindpapp, sen reglar med isolering i, på dem vill jag ha ett skickt
Snailman: Den här storleken på pump är väl närmast att jämföra med en liten värmepump för varmvatten och värmevattnet värms med elpatron, så gissar på att pumpen går på max hela året...
Dempa76: [citat] Precis, det är ju det man har förstått efter att ha läst hundratals inlägg i frågan. Som jag skrev tidigare; bättre att använda eko-isolering så man kan sova lugnt på natten :) Tack för dina tips och råd!
Engelholm Audio: Tack huggan. Som jag förstår det är luft på två håll, både utåt och inåt? Alltså luftspalt mot "taket" men också efter diffusionsspärren.
farbaute: Ventilation består av ungefär fyra miljarder småsprickor och "hål" som det drar snorkallt genom på vintern (spritt över hela huset) även om alla dessa små sprickorna/hålen är lokaliserade i ytterväggen (som är av timmer) så kanaliseras den kalla luften till naturliga springor i innerväggarna - mellan golv och vägg, i hörn, genom de två hålen i vägguttagen (där det på vintern
arakad: Hej Först lite info om huset: ett suterräng hus som är byggd 1970 med en källare på ca 130 kvm som ska renoveras. Gamla klick golv ska rivas bort och vattenburren golvvärme och klinkers golv ska läggas i hela källaren. Just nu är inte golvplattan isolerad mot marken har jag fått veta. Om vi bara lägger golvvärme och sedan flytspacklar och lägger klinkers finns det stor risk att
beginner: Hej! Har precis rivit hela vår övervåning p g a en våldsam värmeförlust (Endast spån) Så nu är jag i faggorna att isolera hela övervåningen problemet jag har är att det är väldigt låg takhöjd uppe (Gammalt hus 1913), Hur fixar jag till luftspalten vid isolering av taket? Är det nån som har en bra lösning hur jag kan höja takhöjden på ett smidigt sätt? skickar med en ritning
pretori: Hej Jag går i tankarna att tillägsisolera och slå trä fasad på mitt putsade hus från -57. En liten sak som slagit mig är att om jag reglar upp och och isolerar. Får man inte problem med fukt i reglarna som ligger mot väggen på grund av fukt vandring. Ungefär som när man isolerar grunden med isodrän. Väggarna i huset är 25 cm lättbetong och saknar ångspärr. Hur skyddar man
Suhagg: Blir troligtvis värmeisolerattak med betongpannor. Limträbalk uppe i nock. [bild]
monsterbyggare: Vad tror ni om Knauf isoleringen http://www.knaufinsulation.se/produkter/space_roll_and_space_slab.aspx Står i kvalet om vad jag ska välja. Paroc eller Knauf. Knaufisoleringen har jag svårt att tro att den isolerar med lika bra värden som dom anger. Mycket luft och lite packat på knauf medans Parocs isolering känns mer rejäl och säkert håller bättre isolerväden än knauf tunna luftiga
Tobbeern: Bakgrund: Vi har ett gammalt hus byggt 1860. Tegelfasad med puts både ut-och invändigt. Det har en grundmur i natursten som vi för ett par år sedan stabiliserade och fyllde ut hålrummen med betong, dränerade, platonmata och isolerskivor utanpå det. Källaren blev mkt varmare och torrare än innan men upplevs fortfarande sval och lite fuktig. Vi har ingen värme på där nere. Nu skall vi
solsimon: Hej! Har ett hus från 1930-talet som tilläggsisolerades 1985 med cellplast i väggarna och mineralull på vinden. Det har varit bergvärme i huset sedan 1995. Ventilationen är självdrag. Fråga 1: Se bilden. Vi tog bort fönsterforder och fönstersmygar eftersom vi gör en ytskiktsrenovering. Då fanns det lite plast runt isoleringen som var drevad runt fönstren. Den plasten slängdes
SBH: 28mm mycke för luftspalt? bättre isoler med västkustskiva. isolerar du mellan regler så får du inte mycke för det. varje regel du sätter blir en köldbrygga
tralopp: En glad amatör tar tacksamt emot hjälp. Jag har läst, frågat och funderat - kommit fram till något o sedan förkastat det.. Projektet är en renovering av tvättstugan i mitt kallförråd. Jag tänkte klä den i råspont och måla betonggolvet. Tänkte också byta ut den befintliga torktumlaren till en kondenstumlare för att dels slippa ha ett fult "utluftsrör" i rummet och dels kunna ta