H
hallonkräm: Det jag hade tänkt göra är att ta bort gipsskivorna i rummet lägga mineralull i facken mellan reglarna. tänkte passa på att komplitera med några extra reglar för att kunna fästa tunga saker i vägen för att därefter sätta upp ny gips, Eventuellt kommer jag att sätta några akustikplattor på väggen exempelvis bakom studio monitorerna, thomann har rätt prisvärda. Vet att om man
3 svar · 2,0k läst
F
frohike: Den uppfattningen har jag också fått. Men det finns lite olika skolor, där den vanligaste är att det går inte att göra något med ett gammalt hus utan man skall nöja sig med energislöseriet som är för att undvika mögel. I min värld känns skolan "rör ej" logiskt sett felaktig då någon lösning borde fungera
9 svar · 1,9k läst
Matti_75
Matti_75: Använd vindpappen, då du inte ska ha plast i innerväggar.
1 svar · 1,2k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Ett tips kan väl vara att dreva ordentligt om du nu skall byta ytterpanel. Sen skall man vara lite försiktig med att isolera för tjockt (om man isolerar en sida) då daggpunkten flyttas. Kom även ihåg att hygroskopisk isolering används utan plastfilm och icke hygroskopisk med plastfilm. I ett timmerhus skulle åtminstone jag låtabli plastfilm och därmed använda hygroskopiskt material.
13 svar · 3,6k läst
S
snipstah: Okey tack för det senaste svaret, men jag bygger vidare på tråden. Jag bler mer inne på att försöka skapa ett bättre undertryck och funderar efter detta. Övervåningen är i stort ny med 3 sovrum 1 wc (ej klar). I varje sovrum sitter en fresh friskluftsventil och i wc sitter en frånluftsventil som går via en mekanisk fläkt på vinden som inte är inkopplad till el än. Nedervåningen
5 svar · 6,0k läst
D
darkg: Jag har en kallvind som ser ut att vara korrekt isolerad med ångspärr och pappersklädd gullfiber tjock som reglarna och glipa i takfot (radhus, så gavlarna är ej ytterväggar). I mitten av vinden ligger det golv, råspont. Om jag nu skulle vräka på med lösull eller skivor eller rullar, hur ska jag tänka med papperet på befintliga - ta bort helt enkelt? Eller rulla upp rullarna, ha dit
0 svar · 901 läst
R
R Göran: Isoleringen får inte komprimeras då minskar verkan och i värsta fall rasar undertaket in på övervåningen. 12 cm räcker bra i England. Aluminium som reducerar en redan minimal strålvärme är överflödig. Gipsskiktet skall totalt sett vara lufttätt för att inte vind skall kunna blåsa in. Därefter ny isolering och överst sk spontade golvspånskivor, vilka kan limmas i skarvarna och
4 svar · 3,1k läst
F
fastmoving?: K-rauta vet jag säljer, men om dom finns i närheten av dig var ju en bra fråga. Hursomhelst så fick jag låna en blåsmaskin av dem när jag köpte ullen, ingen hyra för maskinen alltså.
7 svar · 6,6k läst
G
SBH: gärna en liten bild. men bruk verkar som bra ide. det finnas annan fog med den kan göra det fult
2 svar · 1,2k läst
M
matz77: Det finns ju redan tusen inlägg på samma ämne men jag väljer ändå att skriva ett nytt då det verkar som att det finns minst lika många olika lösningar.. Vi håller på att renovera vårt kök i vårt 20-tals hus och funderar, på rekommendation av diverse hantverkare, att passa på att uppgradera isoleringen i golvet. Just den delen av huset står på torpargrund och består idag
0 svar · 2,1k läst
O
Odjuret: Det viktigaste tror jag är att det finns ventilation bakom väggen. Det jag funderar på är plastmattans vara eller icke vara.... jag skulle nog skippa den, men jag gissar hej vilt och så.....
1 svar · 929 läst
P
popp: Tack för era svar! Det blir utan ångspärr i innerväggen men med bra ventilation :)
6 svar · 6,3k läst
Demmpa
Demmpa: Närmast skorstenen måste det vara stenull, det får inte vara glasfiberull eller annat brännbart. Du får isolera själv runt skorstenen om du vill.
8 svar · 2,7k läst
B
beza: Tack jeppeknaster!!!
24 svar · 3,3k läst
R
R Göran: Har man ett mediokert älde isolerat hus, som oftast ej heller har något system för luftväxling och isolerar delar t ex taket med plast, så ökar fuktmängden, som vill ut på andra ställen. Det finns således risk att man överskrider en lämplig gräns för hur mycket fukt man kan göra sig av med via en vägg.
7 svar · 3,1k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: http://www.byggahus.se/forum/isolering/186802-sluttjafsat-om-angsparrens-angbromsens-vara-eller-icke-vara.html
10 svar · 9,8k läst
L
l3itch: Jag har ett 1 1/2plans hus som är putsat original. PÅ 70-talet teglade man bottenvåningen och över det fyllde man på med träpanel. Man tilläggsisolerade med 45mm. Nu håller jag på att bygga ut rummen på övervåningen då jag ska utnyttja sidovindarna (kattvind). När jag har rivit den mellanstående väggen ser jag att det är gjort på följande sätt. I rummet sitter en tretex-skiva
0 svar · 1,5k läst
R
R Göran: Ingenting för golv där låg konduktivitet är viktigt. Refererat material är endast bra på att reflektera t ex infraröd strålning. vilket inte är aktuellt för golv men däremot viktigt för att satelliter inte skall brinna upp av solens strålning. Materialet har ingenting i vanliga hus att göra. På ett källargolv kan man först lägga en Platon-matta, som skall avluftas vid väggarna.
2 svar · 6,9k läst
G
Grafikern: Har precis i dagarna avslutat fasadbyte på vårt hus som hade en sån där fin beklädnad av eternit. Tog ner plattorna själv utrustad med andningsskydd, handskar, kläder som skulle slängas och mycket fukt på plattorna. En container hyrdes för att dumpa all eternit i och räkningen på den kom igår. 5000 kronor inklusive hyra, frakt, deponering och moms. Tog väl ca 15 timmar att plocka
8 svar · 5,2k läst
L
Loki11: Ok, då förstår jag. Som du föreslår så har jag tänkt att riva upp golvet och isolera nytt upp-i-från. Vilket isoleringsmaterial skulle man kunna använda istället?
4 svar · 1,5k läst
R
R Göran: Om man tycker det ser konstigt ut efter tilläggsisolering av huset kan man ju alltid tilläggsisolera även källarväggarna. Det finns ganska snygga och hållbara konstruktioner på marknaden idag! Det är då lämpligt vid brädfodring att börja längst ned.
10 svar · 3,9k läst
R
R Göran: Något försvann från mitt tidigare inlägg. Skall således vara: Puts på¨trä drar fukt. Därför behövs luftspalten. Ta bort allt inifrån utom ytterpanelen. Regla upp med 20 mm lister. Sätt på fasadgips. Därefter regla upp och isolera efter behag. Avsluta med OSB och gips. Obs ingen plast. Se till att luftspalten fungerar upptill och nedtill och att yttergipsens skarvar är täta.
4 svar · 1,6k läst
P
Per J: Tack, intressant att läsa. Jag kan inte heller se några problem hos mig, så uppenbart har det funkat med den isolering som finns idag.
31 svar · 7,2k läst
B
birn: Jag tänker slänga upp 45 mm till, mer blir inte bra mot fönster i gavelspetsarna. Frågan är om jag ska öka på isoleringen på gavelspetsarna också? Har 240 mm där. För övrigt tänkte jag att efter plast sätta gles och eventuellt OSB skivor efter det och sist panel.
5 svar · 8,7k läst
G
Gotte92: Okej, tack så jätte mycket! :D
2 svar · 2,5k läst
F
Freia08: Jag har en inglasad balkong. Hur kan man göra den lite mer issolerad. Vinden/kylan kommer mellan fönsterpertierna då de är skjytbara fönster...
0 svar · 1,1k läst
R
R Göran: Det bästa är väl att regla upp invändigt. Tag bort bara den tunna innersta skivan.Behåll 22mm trä om det är i gott skick. Det ger stadga åt väggen. Ni borde ha 15 cm isolering om det går. I nödfall 10 cm. Därefter en vindtät papp, som förseglas ordentligt - även mot tak, golv ochsidor. Utanpå detta t ex OSB samt 13 mm gips. Jag är lite fundersam mot att sätta plast mht husets
2 svar · 3,7k läst
sannatielman
sannatielman: Hm... varför vindskydd mellan isoleringslagren? Verkar vettigare att ha det överst, t.ex. windy som vindavledare under luftspalten direkt under innertaket (det är ju liksom därifrån blåsten kan komma), och sedan fuktspärr (plast) nederst, d.v.s. mellan gips och isolering.
1 svar · 1,6k läst
G
Gotte92: Jajamen:D
11 svar · 2,3k läst
G
11 svar · 2,3k läst
P
pjkw: Materialkostnad är ganska lätt att räkna på, kolla på t.ex. byggmax.se och räkna på hur mkt virke (reglar med 45 eller 60cm mellanrum), isolering (billigaste 45mm troligtvis) och gips du behöver, utöver det är det väl skruv/spik, spackel, färg/tapet och lister om du inte kan återanvända de gamla.. Vad det kostar att leja nån att göra det, är en helt annan femma. Har du nån aning
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.