Hej

Står inför bland annat fasadrenovering och har lite tankar kring hur jag skall hantera isoleringsfrågan. Huset är ett stenhus byggt i lättbetong med delar av tegel. I dagsläget är det brädfodrat och under brädfodringen sitter 3 cm cellplast samt någon form av gammal vindpapp. Skulle helst i samband med renoveringen riva allt detta och istället bara putsa väggarna. Dels för estetikens skull, dels för projektkostnaden, och dels för att få naturliga homogena stenväggar vilket trots allt känns mest långsiktigt. Tycker mig ha läst att cellplastisolering oftast görs med åtminstone 10-15 cm. Är därför intresserad av hur stor skillnad dessa nuvarande 3 cm egentligen kan beräknas göra i termer av U-värde och förbrukning?

Tycker mig också ha läst att den mesta av värmen försvinner ut genom vinden, följt av otäta fönster, följt av fasaden. Vi har gamla fönster från 40-talet (i gott skick, så de skall ej bytas) och endast ursprungligt kutterspån ca 15 cm på vinden. Efter att ha försökt läsa på lite gör jag därför den (högst amatörmässiga) slutsatsen att en tilläggsisolering av vinden med cellulosa mer än väl skulle kompensera för att riva dessa 3 cm cellplast på fasaden. Men är självklart intresserad att höra om vad folk som kan detta betydligt bättre än mig säger?

Fasadytan som är brädfodrad är ca 130 kvm och vindsytan är ca 90 kvm.

Tacksam för synpunkter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.