Isolering
Oldboy: Bra fråga. :) Beror ju på hur stor/liten stugan är, hur den används och vilken värmekälla som finns, samt vilken innetemp som önskas. Rent ekonomiskt så är ju frågan hur många kronor i uppvärmningskostnad som skulle sparas per år. Det ska ju då vägas mot totalkostnaden för tilläggsisolering + hur man värderar sin egen tid om man gör jobbet själv. Om väggarna enl schablon
Peter Catoni: Hej! Kul projekt. Kingspan har brandfast isolering och mycket bra k-värde(0,22). Jag lade 160 mm kingspan och 50 mm utsidan och innanför 50 mm vanlig isolering och jag har bättre värde än passivhus. Det räcker nog med 160 mm, men har du pengar, så kan du lägga två lager. Viktigt är att stänga köldbryggorna. Lycka till.
Diana Kibsson: [citat] Nu när jag har undersökt lite så var det inte elektronikkort utan det satt filtret som vi behöver byta ut var 6e månad. Är i sovrummet nu och det drar i fläkten. Inte så att det stör jättemycket men det är inte direkt tyst heller.
Fällebyggarn: Jag är inte nån expert men jag gjorde nyss ett bjälklag ungefär i den ordningen. Brädor+Ångbroms+ Hunton och sedan avslutade jag med lite råspont så att jag fick ett nytt loftgolv.. När jag har visat vad jag gjort för mej byggkunniga så har dom inte sagt att jag var dum i huvudet. Kanske är det rätt gjort eller kanske är dom bara artiga. Ångbromsen ska väl just sakta ner fukten
TamGriff: Hej, Jag behöver hjälp! Jag har köpt mitt första hus och har frågor 😊. Förutsättningar I mitt nyinköpta fritidshus finns en liten källare under en utbyggnad på sidan av huset. Väggarna i källarutrymmet är i betong och är isolerade med glasfiberull. Golvet är täckt av lecakulor. Delar av ytterväggen ligger under mark och det läcker in vatten vilket gör att både isoleringen
Timmertorsten: Om du har spån idag så är min erfarenhet att lösull inte är en bra ersättare. Du har sannolikt ingen fuktspärr så välj en annan typ av isolering som passar bättre i gamla hus. Har isolerat mina vindar med cellulosa som sprutats istället för lösull.
Geronimo69: [citat] Medeltemperaturen var 2-3 grader högre i nov 22 i hela landet.
whak: [citat] Varför frågar du om du blir tjurig och för att någon svarar emot vas du önskat. På med sekundärregel och 45mm isolering och sedan osb + gips.
kim Hansen1: Hejsan ville höra hur forumet ställer sig till att sätta gips i taket i vårt uterum, ser mellan planken att där finns någon form av plast, (ångspärr?) och någon form av isolering bakom som vi tänkte sätta läkt och gips på för att dra lite el bakom och få ett schysstare intryck , men då det kan falla bra i graderna på vintern och bli ganska hett på sommardagar, blev jag lite
Fredrik504: Hej, Hur löste du detta? Jag verkar ha samma förutsättningar i mitt sommarhus som num er står minst 15 grader på vintern pga värmepump samt sporadisk uppvärmning på helger. Står i kvalet nu av att tilläggsisolera ytterväggarna och lägga till plast då där inte verkar vara nån plast idag, bara vindpapp på utsidan av ytterväggen. Hur löste du detta? :)
saiter: Jo det är en risk. Men 6cm kan funka bra. Har du ett element under fönstret så går det nog bra. (Och en fönsterbänk som har slitsar så värmen inte styrs bort från rutan) //AA
saiter: https://images.app.goo.gl/85QxqtJP6QFuTJSP7 Här ser du hur man använder masonit skivor på läkt för att få till en luftspalt. Borra några hål i skivorna du har längst ner och längst upp så du får lite ventilation av utrymmet ovanför masoniten. Sen är det bara att isolera mot masontskivan och sätta glespanel under. //AA
sturnus: Ursa is a Polish product and even though I am Polish, I strongly advise against using this product. The only exception is soundproofing of internal walls. As a thermal insulation it is completely unsuitable despite the given Lambda value. If you place this wool in the wall and then drill (even with a small drill eg for Molly plug) the drill "catches" it and wraps it in a big blob causing the
mexitegel: [citat] Om du menar skiljeväggen till garaget så ser du på monteringsbeskrivningen i länken hur du gör mot vägg. Vad gäller garagedelen så ska den vara egen brandcell. Jag är dock inte expert på området.
Rewrap: Hej! Håller på att bygga en bastu, och funderar huruvida jag behöver isolering eller inte. Jag räknar utifrån att jag bygger väggarna i 20x95 råspont gran. Har aldrig gjort beräkningar som dessa förut så ni får gärna kolla om jag har gjort rätt... lambda-värde för trä är 0,14W/m c För att få u-värde dividerar jag lambda med tjockleken i meter, så 0,14/0,02=7watt/m²/celcius
KristoferN: Tack för svar @Mats-S! Det vi är mest fundersamma över är om det finns risk för fuktvandring från vinden ner i garderoberna som har ett utrymme på ca 15 cm ovanför sig med luft och sen direkt vindstak. I PAX-garderoberna finns det monteringshål som vätter mot tomrummet och vi noterade som jag skrev att papper krusat sig där det låg i garderoben. Nu när väggen är byggd är det
fribygg: Visst kan du, men det blir inte bra och är svårt att få tätt och dragfritt
NicklasP: [citat] På punkt 3 har du rätt, vitvarorna är nya och låter lite jag behöver dämpa utbyggnaden så inte ljudet går vidare utan stannar i det utrymmet eller går ut mot köket istället
fiskarn87: Tack för svar. Jaa... frågan är både vad som funkar och hur man bör göra så jag är nöjd med svaret :) Anledningen att jag funder på så tunn luftspalt är att det inte finns planer på att isolera mer av ladan och då kanske 12 mm extra knappt märks. Eller jag kan väl iofs sätta 25 mm läkt över hela ändå kanske. Men så länge det är en luftspalt borde det väl inte vara några
Tomture61: [citat] Ser ut som du får göra om elen som ses i din första bild . Elkabel som går till utsidan får dras i elrör , tänk dock på att täta elröret från kyvluft , kan bli kondens i röret med konstigheter ang krypström mm.
Treetex: Såg att Ekovilla har en metod där de från utsidan sprutar cellulosaisolering mellan reglar på väggar. Isoleringen jämnas av i liv med reglarna och sedan bygger man vidare med skivor, läkt osv. Det verkar oerhört praktiskt om man ska isolera en gammal timmervägg, som ju av naturen är ojämn på ytan och ofta inte helt rak. Någon som har provat och kan berätta hur det gått? Vilken är
Claes Sörmland: Kutterspån finns ju på bal men sågspån är tyngre och tätar till för ljud i bjälklag på ett bättre sätt. Jag har lagt kutterspån (på bal för hästbox) på sågspånet på vinden i mitt hus från 1920. Blev väldigt bra med isoleringen, jag slutade frysa på övervåningen och fick ta bort ett element.
sturnus: I apologize, but your statements are illogical. Mold is a fungus and needs an organic substrate. Wood is such a substrate. However, quartz, which is what mineral wool is made of by blowing cullet or molten rock, is not a substrate. The same applies to hydroscopicity. Glass wool releases moisture more easily because its fibers do not absorb it, unlike wood.
Jochi: [citat] Lägg isolerskivor t ex Paroc markskiva på tvären under och över ledningen så att marken isoleras en bit från ledningen
Odox: Har du lagt golvet ännu? Borde väl annars fungera bra. Bäst är väl att se till att ha diffusionsöppen golvbeläggning. Kolla dock mängden perlit du får levererad. I min beställning var det 25% mindre än det jag beställde.
Biggle: [citat] Kutterspån är nog inte bättre än något annat rent isoleringsmässigt, men enkelt och billigt. Bara att köpa balar på typ granngården och sprida ut själv, packa lite längs med väggarna. Med en så liten yta är det snabbt gjort. Men allt lös isolering kommer att sjunka ihop med tiden. Och om rymden isolering blir likvärdig blir nog isoleringen samma. Men jag är ingen expert