Hej! Vi står just nu inför isolering av andra våningen i vårat 1700 tals timmerhus… läser så många olika tekniker till att isolera så jag blir inte riktigt klok… hur ska man göra egentligen? Halva ovanvåningen har ingen kallvind alls och så hade vi tänkt att det skulle bli även i fortsättningen. I min värld så tänker jag följande:

Yttertak->ångbroms->cellulosa isolering-> ångspärr-> valfritt innertak

Nämnas kan är att vi önskar få ha kvar en del av de synliga takbjälkarna.

Taket på huset är pannplåt vilket man även ser på bilderna så visst kommer det bli kondens under plåten vid omslag av temperaturen

• Gammalt timmertak med synliga bjälkar, delvis slitet och med papperstallrikar hängande som dekoration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak i 1700-tals timmerhus med synliga takbjälkar och gammalt trä. Ljusslinga och fisknät hänger från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svårt att se hur takås möter vägg. Går det skapa en luftspalt invid yttertak så att ev kondens kan ledas bort? Skulle i så fall slå på 45x45 på sidan av takåsen, använda asfaltsboard som ångbroms + cellulosaisolering + ångspärr som "andas" typ isolina. Kryssisolera alternativ blås in cellulosa för bättre U-värde. Du skriver att du vill ha synliga balkar, svårt att bedöma dimensioner, men du behöver komma upp mot 300 mm för bra isolering, men kanske inte hela världen i ett så gammalt hus.

• Gilla
Robert Ahlin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.