C
Hej! Ska installera FTX i huset och företaget behöver upp på vinden för att dra kanaler. Vinden är isolerad med lösull och i nuläget ligger det några boardskivor som krypgång/landgång. Jag behöver dock komplettera med ett antal meter då gången bara når halva vinden.

Vad jag kan se har husets förra ägare bara lagt två längder råspont löst i ullen och sen en boardskiva ovanpå det. Min plan är att fortsätta på samma lösning men blev tveksam när jag googlade runt om det riskerar skada isoleringen? Vet inte riktigt hur jag ska skapa en krypyta på bästa sätt annars? Är det gångbart?

• Vind med träbalkar och ett golv av boardskivor omgivet av lösullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det pressar ju ihop isoleringen och minskar effektiviteten hos isoleringen så jag skulle bygga en landgång som ligger ovanför isoleringen. Vi gjorde en med stående regelstumpar som skruvades i underramen och sen en tvärslå som råspont ligger på. Det är dryga metern mellan alla takstolar och 5 råspontsbrädor som sitter ihop i noten ger 60 cm bredd och även om det sviktar lite så håller det.

För installationen som kanske behöver göras där man inte når från landgången kan du lägga ut något tillfälligt som ligger löst på isoleringen, som en OSB etc, och sen ta bort samt fluffa till isoleringen efteråt med en räfsa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.