1 124 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Kuttetspån/sågspån på vind brandfarligt?
Hej!
Har ett torp. Ovanför övervåningen finns ett vindsutrymme, ganska lågt, nån meter eller 1,5. Oisolerat. Äldre bjälklag i typ 120 dimensioner. Huset är byggt med timmerstomme.
Jag jobbar i ett snickeri och får obegränsat med kutterspån, mest furu men också lite ek. Jag går i tankarna att isolera vinden med detta. Frågan är hur det är i brandsynpunkt? Går det att spreja nåt ovanpå spånet? Behövs det?
Murstock finns men blir bara ljummen på övervåningen. Nåt att tänka på med murstocken?
Andra synpunkter?
Tack!
Har ett torp. Ovanför övervåningen finns ett vindsutrymme, ganska lågt, nån meter eller 1,5. Oisolerat. Äldre bjälklag i typ 120 dimensioner. Huset är byggt med timmerstomme.
Jag jobbar i ett snickeri och får obegränsat med kutterspån, mest furu men också lite ek. Jag går i tankarna att isolera vinden med detta. Frågan är hur det är i brandsynpunkt? Går det att spreja nåt ovanpå spånet? Behövs det?
Murstock finns men blir bara ljummen på övervåningen. Nåt att tänka på med murstocken?
Andra synpunkter?
Tack!
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 077 kr
Läs mer
En faslig massa hus från 50 talet och bakåt har kutterspån på vinden. Dock skall man lägga t.ex gullfiber runt murstocken för att vara godkänd. Även genomföringen av skorstenen kan säkras så inget trä ligger direkt emot osv.B Bjelkan skrev:Hej!
Andra synpunkter?
Tack!
Antar att det kan brinna, likt allt trä, men det krävs också syre, så kanske brinner det mest på ytan.
Cellulosa isolering brukar ju vara brandskyddsbehandlat, men inte kutterspån. Så jag är osäker på om det är tillåtet vid nybyggen.
För mycket isolering kan leda till fuktproblem på vinden. Kutterspån kan, till skillnad från glasfiber- och stenullsisolering, buffra fukt. Så har du ingen tät plast i vindsbjälklaget så är kutterspån bättre ur fuktsynpunkt.
Kommer inte överdriva isoleringen, vill bara ha något bättre än vad det är idag. Är mest där på sommarhalvåret. Det isolerar ju mot värmen också så det är iof bra. Men har som sagt tillgång till det gratis och vill inte använda något annat. Det är ett gammalt hus utan moderna fuktspärrar och täta material. Men frågan är om det är brandfarligt? I så fall i vilka senarion? Nästan allt annat i husets konstruktion är av trä. Huset brinner nog ganska bra med eller utan spån på vinden men är det brandfarligt i sig?
Det man hör är att det blir knepiga glödbränder i spån. Svåra att hitta, svåra att släcka och det kan flamma upp flera dagar senare. Definitivt ett icke-optimalt material ur brandsynvinkel, men överlägset ut andra synvinklar. Tyvärr existerar väl inte den perfekta isoleringen.
Spånet brinner liksom resten av byggnaden. Men för att minska risken så skotta undan spånet mot skorsten och dra ett varv med en rockwool matta runt ..Sen kan du fylla spån mot mattan.N nb. skrev:
Jag har för mig att möss inte gillar kutterspån, eftersom gångarna rasar ihop för dom små stackarna. Glas/stenull älskar dom dock, speciellt med lite dåligt isolerade varmvattenrör här och där så dom får centralvärme i sina små bostäderN nb. skrev:
Ytterligare en fördel är att eventuellt muskiss inte luktar i kutterspån... antar det är delvis därför man har det hos hästar eller?
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Ja, man blandar med kalk när man häller ut spånet för att möss inte ska trivas med att gå i det. Framför allt i den nedre delen av det, tror jag.N nb. skrev:
Angående brand i gammalt trähus tänker jag att det ändå kommer bli övertänt om det väl har börjat brinna, så spånet tillför inte någon direkt ökad fara så länge man inte har en risk för att brand ska uppstå direkt i spånet. T.ex. om det ligger mot en dålig murstock eller man har problematiska elinstallationer som går igenom det.
Klicka här för att svara