3 976 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Cellplastisolering i uteförråd
Funderar på enklast möjliga isolering i min kompis uteförråd (hyresrätt). Tanken är att kunna sätta in en frostvakt och förvara en del möbler som inte får plats i lägenheten + vinterkläder på sommaren + några flyttkartonger med böcker/papper.
Förrådet har enkel liggande panel, inte helt tät - men inga "titthål" mellan brädorna. Taket är av ngn form av takpannor med skiva på insidan.
Går det att enbart isolera väggarna med cellplast? Tänker mig att köpa cellplast som är ca 2 cm tunnare än de stående reglarna, såga den väldigt precist så att den kläms fast mellan reglarna med en luftspalt ut mot panelen. Genom att spika i några småspik i regeln ska cellplasten inte kunna "falla ut" mot panelen. Finns det risk för fuktsamling på insidan av cellplasten? Risk att cellplasten "ramlar ur" sina fack när träet rör sig vid temperaturväxlingar?
Tiden är lite knapp då hösten nalkas och plånboken är lite tom efter flytten - så därför skulle min kompis vilja slippa vindpapp, liggande reglar, byggplast och väggskivor.
Ingen egentlig uppvärmning planeras utan målet är endast att hålla frostfritt och förhoppningsvis någorlunda fuktfritt.
Förrådet har enkel liggande panel, inte helt tät - men inga "titthål" mellan brädorna. Taket är av ngn form av takpannor med skiva på insidan.
Går det att enbart isolera väggarna med cellplast? Tänker mig att köpa cellplast som är ca 2 cm tunnare än de stående reglarna, såga den väldigt precist så att den kläms fast mellan reglarna med en luftspalt ut mot panelen. Genom att spika i några småspik i regeln ska cellplasten inte kunna "falla ut" mot panelen. Finns det risk för fuktsamling på insidan av cellplasten? Risk att cellplasten "ramlar ur" sina fack när träet rör sig vid temperaturväxlingar?
Tiden är lite knapp då hösten nalkas och plånboken är lite tom efter flytten - så därför skulle min kompis vilja slippa vindpapp, liggande reglar, byggplast och väggskivor.
Ingen egentlig uppvärmning planeras utan målet är endast att hålla frostfritt och förhoppningsvis någorlunda fuktfritt.
Om förrådet är inte uppvärmt så gör ju isoleringen ingen nytta, eller? Det blir aldrig frostfritt om du inte värmer upp rummet.
Kläder klarar kylan men det är fukten som orsakar mögel och dålig lukt. Förvara kläder lufttätt i fex plastpåsar. Inga stöppade möbler men bord och stolar bör klara sej bra. Om golvet är betong så ska man helst ställa saker högre upp - på fex SJ-pall för att det blir luftigare under och ingen direkt kontakt med fukten från betongen.
det var några tips jag kom på ....
gaia
Kläder klarar kylan men det är fukten som orsakar mögel och dålig lukt. Förvara kläder lufttätt i fex plastpåsar. Inga stöppade möbler men bord och stolar bör klara sej bra. Om golvet är betong så ska man helst ställa saker högre upp - på fex SJ-pall för att det blir luftigare under och ingen direkt kontakt med fukten från betongen.
det var några tips jag kom på ....
gaia
Gaia: Jag har skrivit att en frostvakt ska sättas in, så alltså kommer en värmekälla att finnas.
Fanerade möbler klarar inte det klimat som blir i ett ouppvärmt/oisolerat förråd - så en temperatur på minst 8-10 grader måste nog till för att möblerna ska kunna stå där ute.
Olofh: Men vinden bör ju inte kunna blåsa förbi cellplasten? Eller menar du att luften i spalten mellan cellplast och panel kommer att bli så kall att den kyler cellplasten som i sin tur kommer att kyla luften i förrådet så att frostvakten inte mäktar med och att vi då får fuktproblem?
Fanerade möbler klarar inte det klimat som blir i ett ouppvärmt/oisolerat förråd - så en temperatur på minst 8-10 grader måste nog till för att möblerna ska kunna stå där ute.
Olofh: Men vinden bör ju inte kunna blåsa förbi cellplasten? Eller menar du att luften i spalten mellan cellplast och panel kommer att bli så kall att den kyler cellplasten som i sin tur kommer att kyla luften i förrådet så att frostvakten inte mäktar med och att vi då får fuktproblem?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Skippa luftspalt då ingen fukt tillförs innomhus. Vindpapp är nog bra mellan reglarna.
Blåst har ju en förmåga att leta sig in vid minsta springa. Men kan su få det helt tätt.. Och visst får du en bättre buffert om du hela tiden har samma luft i luftspalten,fast det är ju bara som jag tror. Kanske testa utan, i värsta fall får du ta ner cellplasten och sätta upp vindduk.Stenalina skrev:Gaia: Jag har skrivit att en frostvakt ska sättas in, så alltså kommer en värmekälla att finnas.
Ingen isolering i taket?Stenalina skrev:Förrådet har enkel liggande panel, inte helt tät - men inga "titthål" mellan brädorna. Taket är av ngn form av takpannor med skiva på insidan.
Går det att enbart isolera väggarna med cellplast? Tänker mig att köpa cellplast som är ca 2 cm tunnare än de stående reglarna, såga den väldigt precist så att den kläms fast mellan reglarna med en luftspalt ut mot panelen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det fina, värdefulla möbler.Stenalina skrev:
Då kanske de inte passar i ett uteförråd ändå.
Är det vanliga, enkla, begagnade vardagsmöbler så kanske ni kan sälja dem på blocket i stället.
Det finns massor att köpa på blocket sedan när ni får plats igen.
Jag tänkte mest att du verkade vara inne på att ha oisolerat tak. Och då lär det bli drygt och dyrt att hålla varmt, tänker jag.Stenalina skrev:
Klicka här för att svara